Att hitta inspiration och motivation

matildadahlgren

Trådstartare
Hej! Jag är en person som har väldigt svårt att hitta inspiration och motivation att göra saker. Jag har massor med saker jag vill göra och så men har väldigt svårt att faktiskt göra det. Jag liksom orkar inte. Ett exempel, är just nu på praktik i ett dressyrstall och tanken var att min häst skulle få följa med, om jag lasttränade henne innan. Jag ville jätte gärna ha med henne men det blev bara ingen lastträning och därför sitter jag nu här på min praktik utan hästen. Jag tänker ofta att "ja självklart ska jag göra det" och så helt plötsligt är det bara två dagar kvar och jag har inte ens fixat en transport att lastträna med. Jag har väldigt svårt att planera osv. Tycker även att det kan vara jobbigt när jag ska göra flera olika saker samma dag då jag känner att jag inte kommer hinna göra allt och blir stressad. Jag känner ändå att jag gärna vill ha ett ganska organiserat liv där jag gör de saker jag vill.

Jag kan tillägga att jag för ett antal år sedan fick diagnosen depression och jag har även något som jag själv skulle vilja säga är ångest. Idag är jag friskförklarad men depressionen och ångesten märker jag av nästan dagligen, dock inte på samma nivå som tidigare. Detta tror jag är en av orsakerna till att jag har svårt för att ta tag i saker, att jag helt enkelt inte har orken och att vissa dagar bara är skit.

Nu kanske det blev lite flummigt här men min fråga är helt enkelt, hur hittar jag inspiration och motivation till att ta tag i livet?

Tacksam för svar!
 
Jag känner precis som du! Har tyvärr inga tips, jag bara går runt och får inget roligt gjort utan bara det mest nödvändiga. Och om jag har mer än en sak att göra på en dag blir jag stressad.
 
HItta ett system som passar dig, prova olika och se i vilka system du får mest gjort.
Ett par förslag:
- Skriv upp ALLT som ska göras. Även om det är "småsaker", bocka sedan av när de är gjorda.
- Sätt upp mål och delmål. T ex vad har du för mål och delmål när det gäller lastningen?
- PLANERA och skriv upp "planen". Tillbaka till ditt exempel om hästen. Skriv upp 2 kvällar i veckan i kalendern där du avsätter 1-2 timmar till att lastträna. Står det i kalendern är det "lättare" att faktiskt få det gjort.

Dessa förslagen i kombination med varandra funkar till mig. Dock har jag alltid varit en "doer" men tråkiga saker är alltid svåra att få gjorda.

Kom på en annan sak också! Berätta dina mål och planering för någon. Oftast när man bara håller det för sig själv blir det inte lika "verkligt". Be dina vänner stötta dig och fråga hur det går med lastträningen t ex så du blir påmind.
 
Hej! Jag är en person som har väldigt svårt att hitta inspiration och motivation att göra saker. Jag har massor med saker jag vill göra och så men har väldigt svårt att faktiskt göra det. Jag liksom orkar inte. Ett exempel, är just nu på praktik i ett dressyrstall och tanken var att min häst skulle få följa med, om jag lasttränade henne innan. Jag ville jätte gärna ha med henne men det blev bara ingen lastträning och därför sitter jag nu här på min praktik utan hästen. Jag tänker ofta att "ja självklart ska jag göra det" och så helt plötsligt är det bara två dagar kvar och jag har inte ens fixat en transport att lastträna med. Jag har väldigt svårt att planera osv. Tycker även att det kan vara jobbigt när jag ska göra flera olika saker samma dag då jag känner att jag inte kommer hinna göra allt och blir stressad. Jag känner ändå att jag gärna vill ha ett ganska organiserat liv där jag gör de saker jag vill.

Jag kan tillägga att jag för ett antal år sedan fick diagnosen depression och jag har även något som jag själv skulle vilja säga är ångest. Idag är jag friskförklarad men depressionen och ångesten märker jag av nästan dagligen, dock inte på samma nivå som tidigare. Detta tror jag är en av orsakerna till att jag har svårt för att ta tag i saker, att jag helt enkelt inte har orken och att vissa dagar bara är skit.

Nu kanske det blev lite flummigt här men min fråga är helt enkelt, hur hittar jag inspiration och motivation till att ta tag i livet?

Tacksam för svar!
Asså förlåt att jag pajar kodex inga diagnoser över nätet nu men tog ni upp adhd/add när du utreddes för depression och ångest? Är rätt vanligt att man har svårt att planera och hinna med flera saker om dagen osv om man har den typen av problematik. Ångest och depression är också ofta associerat. Säger såklart ej att du har det!!! Men kan vara ett spår att tänka på iaf, särskilt om du försökt hitta strategier för att komma åt den typen av problem du beskriver men inte kommit hela vägen på några år typ.
 
Asså förlåt att jag pajar kodex inga diagnoser över nätet nu men tog ni upp adhd/add när du utreddes för depression och ångest? Är rätt vanligt att man har svårt att planera och hinna med flera saker om dagen osv om man har den typen av problematik. Ångest och depression är också ofta associerat. Säger såklart ej att du har det!!! Men kan vara ett spår att tänka på iaf, särskilt om du försökt hitta strategier för att komma åt den typen av problem du beskriver men inte kommit hela vägen på några år typ.

Jag har ADD och upplevde samma sak som TS när jag var yngre, så jag tror också du kan vara nåt på spåren.

Numer märks min ADD sällan även utan medicinering, man hittar strategier allt eftersom, det gäller bara att prova sig fram. Såklart är det inte säkert att du har ADD @matildadahlgren men du kan ändå prova att googla lite på ADD och läsa om olika strategier kring hur man kan hantera bristen på motivation, hur man kan lägga upp scheman och få saker gjorda osv.
Om man förstår sig själv och sina beteenden kan ångesten man upplever lätta en aning.
 
Prova att googla "mind over mood". Det är ett kbt-tänk som i princip går ut på att "bara göra" och som hjälpt mig en hel del (depressiva- och add-drag). Jag har inte specifika problem med planering eller genomförande däremot så kan jag har problem med att hitta startknappen i situationer, att komma igång och komma iväg. "Mind over mood" tar inte bort känslan av att inte orka men jag har fått bättre argument mot mig själv. Det är långt ifrån någon mirakelmedicin men ju fler gånger man lyckas argumentera ner känslan desto lättare blir det.
 
Jag är lite inne på samma spår som #Araminta. Tänk inte, bara gör det.
Ok, för att helt enkelt inte glömma bort vad det är du ska göra så kan det vara bra att ha en lista eller påminnelse. När du ser påminnelsen eller tänker på det du ska göra, så ta bara ett djupt andetag, koppla bort hjärnan och låt kroppen gå automatiskt.

Har själv haft samma problematik. Det enda som faktiskt funkar för mig är att inte tänka för mycket. Göra det som ska göras på en gång och inte skjuta på det en sekund. Ska det dammsugas, fine. Upp ur soffan ögonblickligen och dammsug. Ska jag ringa och låna transport, fine. Ta ett djupt andetag och ring på en gång. Ju mer du skjuter på saker desto jobbigare kommer det bli att ta tag i dem sen.
 
Men om du fortfarande upplever dig som deprimerad trots att du är friskförklarad är det kanske där du ska börja? Är du under medicinbehandling? Har du fått någon form av terapi?
Vad gäller att ta tag i saker och hitta motivation så tror jag att man får tänka att motivationen kommer av att man gör saker och inte tvärtom. Jag kan vara sån att ju mindre jag gör desto mindre har jag lust att göra. Att göra saker även om man inte har så mkt lust är en viktig del i att bli bättre från depression men man kan behöva lite stöttning från t ex psykolog.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 672
Senast: baraclara
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 100
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
773
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp