Att hitta rätt sadelutprovare

Gelina

Trådstartare
Ja hur går man egentligen tillväga för att hitta en sadelutprovare som man litar på och trivs med? Jag håller just nu på att försöka hitta en sadel till en väldigt bred häst (kallblod). Han är lite knepig att åka iväg med så helst skulle jag vilja ha någon som kommer hem till oss, men det verkar svårt att få tag på någon med något större utbud. De flesta butiker jag pratat med har en eller två sadlar (eller ingen alls) som ens kan vara värt att prova. Det känns lite onödigt att betala någon som ska komma hit, prova en sadel, och sedan konstatera att den inte passar :cool:

Läser så mycket jag kan om breda sadlar och försöker låna hem de jag kan få tag på men det är ju ofta svårt att hitta just det man söker. Vi bor ändå inte helt "off", så tycker inte att det borde vara helt omöjligt :angel:

Finns det några andra knep för att hitta sadelutprovare, förutom att googla? Jag har tidigare erfarenheter av utprovade sadlar som ligger helt åt skogen och gett hästen ryggont så helst vill man ju ha någon form av referenser...

Hur gör ni andra, chansar ni och beställer hem en sadel som ni tror på efter att ha läst om den och sett bilder? Ibland blir jag sugen men med sadlar känns det ju som att det är större chans att den inte passar än att den skulle göra det och det blir ganska mycket jobb med att skicka tillbaka/sälja vidare.

Observera att detta inte är någon efterlysning/annons - jag vill inte hitta min sadelutprovare genom denna tråd utan vill heta hur jag ska hitta någon :p

Sv: Att hitta rätt sadelutprovare

Hej, jag hittade min genom en Annan och snäll som sadelutprovaren var lärde hon mig att kunna hitter sadlar till min egen polle. :)

Nja, jag tänkte mer på hur man går tillväga när man inte direkt har några kontakter som kan hjälpa till med rekommendationer osv av olika personer. Det är ju så vanligt att folk är missnöjda med sadelutprovare, tycker man hör hela tiden om utprovade sadlar som inte fungerar och jag har som sagt råkat ut för det själv. Vet att det inte finns några garantier men jag anlitar inte gärna samma person igen om det blivit fel tidigare. Jag bor utanför en större stad så det borde inte vara omöjligt att hitta någon.

KL

Hur gör ni andra som anlitar sadelutprovare? Åker ni iväg till butik med hästen eller kommer de hem till er? Eller lånar ni hem olika sadlar själva och tar hem någon som kontrollerar?

åker iväg.

tänkte inte tipsa om någon utan det är nog lättare i tex stockholm/skåne/göteborg där man kan fråga om referenser eller gå till närmsta ridsportsbutik och be om råd, där kan man ofta sålla bort en hel del sadelutprovare.. I norrland finns det väl inte riktigt lika många och välja på.

Bor i Stockholms trakten och jag tog kort på hästryggen från alla möjliga vinklar, skickade till en "häst affär" som bestämde tid som dom kom ut och tog med sig en hel combi bil full med sadlar.
Så provade hon vilka som kunde tänkas passa, sen fick vi alla rida runt medans hon tittade på. Hon såg på korten att vårt fullblod hade hög manke och rak rygg. Tror det var en 5mils radie runt som dom åkte ut för att prova sadlar och det kostade 1200:- för att dom kom ut. Hon levererade sadeln m.m. senare (var beställningsvara) och kom ut med den och det kostade inget. Funkade kanon, slapp man låna bil med krok, hyra hästsläp köra m.m. blev nog billigare att dom kom ut å provade.

Tack för svar! Det skulle nog vara det bästa för mig, att någon kom hem till mig. Ska nog prova att göra som du sa, ta bilder och skicka iväg först. Så kan man höra vad de säger och sortera ut dem med mindre utbud. Gäller ju då bara att hitta någon, får göra ett försök till och verkligen fråga alla jag känner och ringa till varenda butik en gång till! Bor i ett hästtätt område med flera större butiker i hyfsad närhet så borde inte vara helt omöjligt.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
560
Senast: warg
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka