Att inreda en gammal stuga

När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara måste inredas i gammal stil!

Det är inte helt enkelt - jag har saker som jag tycker mycket om och som jag vill fortsätta ha, men som inte riktigt passar in… Stugan var fullt inredd när jag tog över den och mycket av det som fanns var fint och passade bra, så mycket har fått vara kvar och jag har gjort mig av med många av mina egna tidigare ägodelar som inte passade in i stilen. Men ena halvan av mig kommer från en samlarsläkt 😉, så jag har även själv en hel del gamla saker och arvegods som jag tycker mycket om och vill ha kvar. Ja - jag har egentligen saker från alla möjliga åldrar och stilar, men jag har aldrig haft en bostad som har haft lika uttalad karaktär som den här, där jag känner att jag verkligen vill försöka tänka till på allt och åtminstone försöka skapa en enhetlig “gammal” stil…

Nu är jag ingen ortodox perfektionist utan kör på “good enough” - jag går inte efter något exakt inringat årtionde, utan allt “gammalt” (typ mellan 1890-1960) funkar tänker jag - och inte ens det är jag strikt med. Det är känslan som är huvudsaken. Tittar jag på stugan i sig så är den byggd på 1870-talet, ombyggd på 1930-talet, och bär spår efter renoveringar från 1950- och 1970-talet. Köket är uppfräschat för bara några år sedan men i en stil som flirtar med svunna tider. Och jag själv har kompletterat köket med ny spis, spisfläkt, diskmaskin, ny diskbänk, mm, - men jag har försökt tänka till lite på vad som skulle kunna passa bäst in i stilen… Spisen blev en svart i retrostil, lite för att föra tankarna till en vedspis (vilket det även har funnits i köket en gång i tiden men som tyvärr kastades ut på 50- eller 70-talet så nu finns ingen vedspis tyvärr). När jag då skulle placera en diskmaskin precis brevid spisen fick den också bli svart för att inte sticka ut för mycket. Blev klart nöjd med resultatet.

1682880098361.png


Man kan dra det här med retro och tidstrogenhet hur långt som helst märker jag. Jag vill gärna ha någorlunda modern och bekväm standard när jag bor här permanent, men visst, man skulle ju kunna bygga om köket till sekelskifteskök med pärlspont och öppna hyllor och “gömma” diskmaskin och kylfrys bakom pärlspontfasader kanske, men tja - jag är inte riktigt så hängiven. Det är inte min personlighet att dra det så långt - även om jag beundrar de som gör det! För mig är huvudsaken att det ger en någorlunda enhetlig generell “gammaldags” känsla som passar med stugan i övrigt, och att jag inte blandar in prylar i modern stil utan försöker hålla mig till en omodern stil. 😁

Några utmaningar har det varit. Hur skapar man en ergonomisk arbetsplats med dator och skärm för hemarbete - utan att det bryter allt för mycket med den gamla stilen? Hur ska man göra med TV? Och luftvärmepumpsblaffan som sitter på väggen och skär jättemycket i ögonen mot resten av stugans stil - kan man göra nåt åt den överhuvudtaget? Bokhylla var också något jag slet mitt hår över. Försökte hitta en begagnad gammaldags bokhylla utan att lyckas och tillslut blev behovet akut och jag blev tvungen att hitta på nån lösning med en ny bokhylla. Både en soffa och en bokhylla har faktiskt köpts in nya från IKEA, men ändå utan att de sticker allt för mycket i mina ögon bland allt det gamla…

Jo, det är kanske lite övermöblerat, men stugan var som sagt full redan när jag flyttade in och jag har dessutom en väldig massa arvegods som passar så bra in i stilen som jag bara inte kan låta bli att ha. Dessutom har jag en plåtburksfetisch - jag bara ÄLSKAR plåtburkar och måste ha minst en i varje rum - helst många! :D;)

Och vad vore ett inredningsinlägg utan bilder, så jag tänker att jag kommer lägga in några fler klipp från min stuga... 😇
 

Vad jättefint du har gjort!
Jag gillar när man kompletterar det gamla med nytt och praktiskt. Man bor ju inte i ett museum. Bara för att ett hus är gammalt behöver man inte avstå från el, frys etc. Även förr har ju huset och inredningen kompletterats och ändrats med tiden.
En släkt i släkten som gjorde i ordning ett k-märkt hus hade hjälp av länsmuseet som hävdade att ett hus måste få leva. Badrummet fick t ex se ut som badrum gjorde när de byggde det, inget krav på "antikt" utseende.
En kompis som köpt ett gammalt torp som stått obebott väldigt länge funderade på att sätta in skåp från 50-talet i köket. Men det hade ju inte varit mer rätt än nytillverkade skåp, de hade ju också varit 200 år fel. Eftersom köket inte gjordes om på 50-talet så hade det ju dessutom blivit fake och inte speglat en verklig utveckling över tid. (Sedan kan man förstås välja gamla skåp av andra skäl)
Tack! Ja, jag tycker att det är en intressant fråga hur man kan tänka när man inreder ett gammalt hus! Det finns nog lika många sätt som husägare... 😊 Under tiden jag letade hus såg jag en del olika varianter, vilket gav mig en bra uppfattning om var jag själv stod i frågan. I mina ögon finns inget "rätt" eller "fel" sätt att göra på (förutom om man gör ändringar som förstör huset - ett gammalt hus är inte byggt som ett nytt och klarar kanske inte samma sätt att isoleras, ventileras, målas och värmas upp som ett nytt hus, utan där kan man behöva vara lite varsam och försöka tänka till). Däremot är det ont om hus som har fått vara relativt orörda och behålla gamla byggnadsmetoder och -material, så där klappar mitt hjärta för att försöka bibehålla så mycket som möjligt av husets ursprungliga byggnadsteknik, samtidigt som jag såklart vill bevara och restaurera huset så att det kan stå kvar och leva vidare länge till. Spännande utmaning! :)
 
Ja vad är det för spis/ugn? Den var ju jättefin med sina speciella knappar :)
Det är en Gorenje GECS6B70CLB
Jag jättenöjd med hur den ser ut och den passar in väldigt bra utseendemässigt, den funkar till det den ska och jag skulle inte vilja göra köpet ogjort. Men funktionsmässigt och kvalitémässigt upplever jag inte att den lever upp till samma nivå som sitt utseende... ;) Jag brukar tänka på den som snygg men blåst... :D
 
Jag gillade klänningen. Hade den passat mej skulle jag definitivt använda den !
Gillade allt annat med såklart men den "stack ut" :)
Jag är lite osäker på om jag törs prova den... ;) Men kanske gör det en vacker dag när jag känner mig modig. :D Den är verkligen fin!
Det fanns en annan klänning som hade lämnats kvar i en av garderoberna som hade helt fantastiskt glada färger, men som tyvärr saknade några knappar. Den klänningen har jag provat bara för att jag älskade färgerna, och den är kanske något liten för mig men funkade faktiskt. :)
(tyvärr gör sig inte färgerna på kort - de är mer intensiva i verkligheten)
1683569430712.png
 
Jag är lite osäker på om jag törs prova den... ;) Men kanske gör det en vacker dag när jag känner mig modig. :D Den är verkligen fin!
Det fanns en annan klänning som hade lämnats kvar i en av garderoberna som hade helt fantastiskt glada färger, men som tyvärr saknade några knappar. Den klänningen har jag provat bara för att jag älskade färgerna, och den är kanske något liten för mig men funkade faktiskt. :)
(tyvärr gör sig inte färgerna på kort - de är mer intensiva i verkligheten)
Visa bifogad fil 118473

Fantastisk 😍
 
Jag passar på att fortsätta med köket. Diskbänken på förra bilden kanske ser liten ut, men jag har även en arbetsbänk med en underbar utsikt över fälten (och en “vanlig” mikro och vattenkokare - fast vattenkokaren var visst på vift när bilden togs… 😊).

Visa bifogad fil 117878
Alltihopa är jättefint. Även gardinkappan här. Men jag skulle ta bort den för att få mer utsikt och för att fönstret är så vackert.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp