Att inte få vara sig själv på jobbet

Som sagt, är det någon som är sig själv i sin yrkesroll?
För mig som arbetar i vården så är jag en kameleont som anpassar mig efter behov. Jag borde vara värd en oscar för alla prestationer jag gör på jobbet, oavsett vem jag är och hur min dag varit. Och det är som mandalaki är inne på, oerhört utvecklande för ens personlighet. Kan man inte kliva in i en yrkesroll, så är kanske inte yrket rätt heller. Det kanske är det som skiljer servicepersoner från de som inte ska arbeta med service?

Blev inkallad till min arbetsledare häromdagen, då de fått in en rapport från s.k. "mysteryshoppers". Det är som ett slags spioner som låtsas vara vanliga kunder men har uppdrag av arbetsgivaren att se hur vi sköter vårt jobb. Jag var ganska ledsen efter det samtalet och det harvarit mindre kul att jobba.
I rapporten stod att läsa att jag skött mitt jobb precis som jag ska, men varit för "neutral" i mötet med kunder och inte tillräckligt trevlig, positiv, framåt och öppen i kroppsspråket, så jag fick dåliga "poäng" för kundbemötande. Min arbetsledare sa att det är viktigt att ta till sig denna information, då man kanske har dålig koll på hur andra uppfattar en och behöver tänka till. Hon tycker att rapporterna brukar stämma bra med vad hon ser av vår personlighet, och "du är ju ganska reserverad som person".

Varför är detta så jobbigt att höra? Jo för att jag hela mitt liv kämpat mot blyghet och dålig självkänsla som gått runt i en ond cirkel. Varje gång någon (och det har hänt relativt ofta) påpekat hur blyg/tyst/stel jag är har jag blivit alltför självmedveten och osäker, känt ännu mer att jag inte duger och det har blivit ännu mer omöjligt att spänna av och våga ta för sig.

Jag har fått jobba med detta och kommit väldigt långt. Det som gjort att jag numera trivs med livet, och ser mig själv som en fungerande hyfsat social person är inte att jag bytt personlighet utan att jag ACCEPTERAT den jag är. Jag är inte den där typiskt käcka pratsamma och framåt personen, och jag måste inte vara det, det finns så många såna, och det behövs olika sorter.
Mitt jobb är utåtriktat och bygger på mycket kontakt med människor, och det är det det som gör det roligt. Då det finns en tydlig roll har jag inte sett det som nåt större problem för mig. Jag känner att jag trivts kanon på jobbet, och att många kunder uppskattar mitt lugna och vänliga tålamod. Därför känns det så jobbigt när jag nu helt plötsligt inte duger, min ömma tå trampas, den gamla jobbiga självmedvetenheten kommer tillbaka och ingenting blir bra av det.

Ska ha medarbetarsamtal snart med min arbetsledare och skulle vilja prata om det här, men är rädd att det bara blir en massa ynklighet. Jag skulle vilja förklara varför jag och många andra inte behöver höra nån påpeka att vi är reserverade och verkar osäkra, för vi är alltför medvetna om det redan. Det som behövs är annan typ av uppmuntran - att vi får vara som vi är.

Pepp/liknande erfarenheter någon?

Tjaa, jag har också mycket kundkontakt men är lite reserverad normalt, jag uppbringar mer energi i ett kundmöte än i ett möte med någon jag träffar privat. (Men vet såklart inte hur jag ses iofs). Jag är inte mig själv utan -den där trevliga och hjälpsamma kvinnan. (hoppas jag som sagt,) -istället för den småblyga typ jag är. De som pratar med mig vill ju faktiskt det... privat är man inte så säker på det.

Tycker inte heller om butikspersonal, till exempel, som är överentusiastisk. Det kan ju vara en sak att nämna för chefen att det verkar som att många du möter trivs med hur du är och att det kanske är en fördel i många fall. Dvs mystery shoppern kanske har vissa saker att gå på, men är kanske amerikanskt skolad så den inte betygsätter det som riktiga kunder faktiskt verkligen skulle föredra (eller hen själv skulle föredra när hen själv handlar) dvs hen ska ge extrapoäng för golden retriever beteende enligt en lista -från USA, men folk i Sverige vill inte ha det.

(Däremot irriterar jag mig fortfarande tex på en butik jag var i nyligen, en specialbutik, där jag hade förväntat mig och behövde hjälp, de enda som sålde en viss ridbh i stan. Jag fick bara precis det minimala jag bad om och orkade inte tjata utan bara gick. Har ni det här? -ja, -Kan man få prova? -ja, här. Vad har du för storlek? Jag har storlek 75 D -den finns inte. -Jaha, kan man få prova 80 C då? -jo den är ju liknande, här. (provar) Den passade tyvärr inte, 75 D är nog grejen -Nähäpp.
(Lite bortskämd som jag är så kan vissa bh butiker, till och med Lindex snabbgissa på storlek, föreslå närliggande storlek i förhållande till BH och föreslå att beställa in rätt storlek om den inte finns (eller ursäkta att det inte går) Hon gjorde ju helt inget fel, men det kändes lite jobbigt att pressa sig till att få prova.))

Senast ändrad:
Det kanske är det som skiljer servicepersoner från de som inte ska arbeta med service?

Så tänker jag. Själv är jag tex inte någon särskilt öppet och välkomnande person av naturen. Jag kan givetvis bete mig så när det krävs, och det händer att jag också känner mig sådan och alltså slipper tänka på att bete mig så, men på det stora hela orkar jag helt enkelt inte vara sådan hela dagarna.

Jag kan inte se att det vore rimligt av vare sig chef, kollegor eller kunder att acceptera att min välkomnande stil tar slut ungefär vid lunchtid varje dag, och att jag sedan lufsar på lite lagom inåtvänt och surmulet tills det är dags att gå hem för dagen - bara för att jag ska "få vara mig själv". Vad är det med "mig själv" som är till den grad viktigt, frågar jag mig.

Snarare är det väl som det du är inne på: en yrkesroll som känns någorlunda smidig att kliva in i, antyder att yrket är det rätta. Och omvänt.

• Gilla
Reactions: No1
Därför känns det så jobbigt när jag nu helt plötsligt inte duger, min ömma tå trampas, den gamla jobbiga självmedvetenheten kommer tillbaka och ingenting blir bra av det.

Ska ha medarbetarsamtal snart med min arbetsledare och skulle vilja prata om det här, men är rädd att det bara blir en massa ynklighet. Jag skulle vilja förklara varför jag och många andra inte behöver höra nån påpeka att vi är reserverade och verkar osäkra, för vi är alltför medvetna om det redan. Det som behövs är annan typ av uppmuntran - att vi får vara som vi är.
Tycker inte alls du behöver ta det på det sättet att du inte duger osv, det är väl mera vägledande råd det handlar om? Det måste ju samtidigt tas upp på något sätt annars så är det svårt att göra något åt det och även bli peppad. För även om du skulle bli bara peppad så är det ju fortfarande någon som har noterat att du är för neutral och behöver bli peppad att ändra dig.

Man kan inte vara helt sej själv på alla jobb. Jag kan känna att jag föredrar när jag behöver hjälp/service med något att det hjälper när någon är väldigt framåt och trevliga för att inte känna att jag bara stör dom och är till besvär. Det har varit så ofta när jag har behövt hjälp med något att jag känner att jag stör och är besvärlig och att dom egentligen inte hade velat hjälpa mig, vilket jag tycker är otroligt jobbigt. Dom gör ju sitt jobb men det är så jag känner det ibland.

Du får ta det som konstruktivt kritik och säga att du jobbar på det, försöker så gott du kan. Ibland i jobben så måste man ändra sig litegrann, dock får det ju inte vara så att det är rent av plågsamt och jobbigt.

Jag gillar yrkesrollen. Jag tar på mig en roll, och sen kör jag.
Är jag blyg (vilket jag var i plågsam utsträckning under tonåren) kan jag på jobbet låtsas vara utåtriktad. Ingen vet ju om det är sant eller ej. Numer är jag smått översocial alternativt eremit. Det går i perioder.

Numer är jag smått översocial alternativt eremit. Det går i perioder.

Jamen precis så. På något sätt vänder man ut och in på sig själv i yrkesrollen så när jag är ledig så blir jag den där ensamvargen som är _jag_. Ibland säger jag att jag är en social ensamvarg.

Blev inkallad till min arbetsledare häromdagen, då de fått in en rapport från s.k. "mysteryshoppers". Det är som ett slags spioner som låtsas vara vanliga kunder men har uppdrag av arbetsgivaren att se hur vi sköter vårt jobb. Jag var ganska ledsen efter det samtalet och det harvarit mindre kul att jobba.
I rapporten stod att läsa att jag skött mitt jobb precis som jag ska, men varit för "neutral" i mötet med kunder och inte tillräckligt trevlig, positiv, framåt och öppen i kroppsspråket, så jag fick dåliga "poäng" för kundbemötande. Min arbetsledare sa att det är viktigt att ta till sig denna information, då man kanske har dålig koll på hur andra uppfattar en och behöver tänka till. Hon tycker att rapporterna brukar stämma bra med vad hon ser av vår personlighet, och "du är ju ganska reserverad som person".

Varför är detta så jobbigt att höra? Jo för att jag hela mitt liv kämpat mot blyghet och dålig självkänsla som gått runt i en ond cirkel. Varje gång någon (och det har hänt relativt ofta) påpekat hur blyg/tyst/stel jag är har jag blivit alltför självmedveten och osäker, känt ännu mer att jag inte duger och det har blivit ännu mer omöjligt att spänna av och våga ta för sig.

Jag har fått jobba med detta och kommit väldigt långt. Det som gjort att jag numera trivs med livet, och ser mig själv som en fungerande hyfsat social person är inte att jag bytt personlighet utan att jag ACCEPTERAT den jag är. Jag är inte den där typiskt käcka pratsamma och framåt personen, och jag måste inte vara det, det finns så många såna, och det behövs olika sorter.
Mitt jobb är utåtriktat och bygger på mycket kontakt med människor, och det är det det som gör det roligt. Då det finns en tydlig roll har jag inte sett det som nåt större problem för mig. Jag känner att jag trivts kanon på jobbet, och att många kunder uppskattar mitt lugna och vänliga tålamod. Därför känns det så jobbigt när jag nu helt plötsligt inte duger, min ömma tå trampas, den gamla jobbiga självmedvetenheten kommer tillbaka och ingenting blir bra av det.

Pepp/liknande erfarenheter någon?

Suppenbarligen mer nyanställd person (kallade på, det började alltså med att den nyanställda inte själv insåg att det stod en kund (jag) på andra sidan disken och att hon var där just för att hantera kunder.)

Efter att ha pekat på mig fick den rutinerade kvinnan sin kollega att gå fram och kontakta mig, hon pratade lågt, tittade med tom blick och avvaktade mina svar med halvöppen frågande mun. Efter en lite plågsam replikväxling, som slutade med att det jag ville ha inte fanns, gick jag därifrån till nästa ställe.

Och jag tänkte stackars lilla varelse, vad i hela friden fick dig att söka dig till ett serviceyrke? Och hur ska det gå när det är fullt tryck och lång kö, om det är såhär du gör när jag är ensam kund vid disken?
Du har aldrig varit ung, nervös tafatt och totalt bortkommen på en nyanställning? Jag är helt övertygad om att personen du nu ifrågasätter varför i hela FRIDEN denne fick för sig att söka till ett serviceyrke, kommer att ha ett helt annat bemötande och säkerhet om några veckor...... kanske redan om några dagar. För vad vet du om hur hon fick sin introduktion, eller hur hennes upplärning gick till?
Till TS
Om du nu ska ha utvecklingssamtal skall du ta din chans att få utbildning. Säg som det är att du tyckte det kändes jobbigt att få denna feedback och att du gärna vill utvecklas på din nuvarande arbetsplats eftersom du trivs så bra där.
gulan

Jamen precis så. På något sätt vänder man ut och in på sig själv i yrkesrollen så när jag är ledig så blir jag den där ensamvargen som är _jag_. Ibland säger jag att jag är en social ensamvarg.
Ja eller så kan man använda bukefalos till att vara sig själv

Som jag skrev!! Att man bakom en skärm kan vara sig själv. Där behöver "man" inte vända sig ut och in i någon speciell roll.
gulan
Hur sätter du in det i trådens perspektiv om yrkesroll och privatliv? Spelar du en roll privat också, för att sen anta en tredje roll på nätet? Det är väl något man brukar kalla trollfasoner, som förvisso kan vara en del av det bittra jaget somliga bär på. Jag anser mig inte ha behov av att spela någon slags roll på nätet, och jag tror det är en annan diskussion som du kanske kan lufta i annan tråd?

Hur sätter du in det i trådens perspektiv om yrkesroll och privatliv?
Som jag uppfattade en del inlägg att man går in i en yrkesroll som står rätt mycket i kontrast till vem de egentligen är. Jag tänker att någonstans tar det ut sin rätt. På bukefalos kan man lungt och stilla vara sig själv.
Du slog huvudet på spiken i din sista mening. Jag tror inte heller att du spelar någon roll på nätet. Där är du helt och hållet dig själv.

Hur länge har du arbetat i den roll som du arbetar?
Hur var din introduktion? Är det företaget som gett dig fel grund att stå på?
Vilken hjälp ger dig företaget du är anställd hos?

jag är och har alltid varit extremt blyg, tillbakadragen och pratade Aldrig med folk öht mer eller mindre. men genom jobbet i butik med mycket personlig service och mycket kund kontakt, så lärde jag mig att klä på mig en roll, och i den rollen så var jag öppen, glad och mycket mer framåt :) och genom det så blev jag mer öppen och framåt i vardags livet också, mot både nya och gamla vänner.

(så de som tycker att jag är tillbakadragen och tyst nu hade aldrig ens lagt märke till mig innan, var en skugga utan röst som bara kunde följa andra).
då folk försöker "tvinga" mig till att ta mer kontakt med kunder osv, då slår det ofta tillbaka och jag blir mindre och mindre självsäker och det tar lång tid att bygga upp det igen.
Men mina chefer vet om att jag har problem med mitt självförtroende, och de vet också att jag har växt otroligt mycket i och med jobbet. Så de vet också att jag läser kunder noga och inte kastar mig över alla och försöker sälja Så som andra mer erfarna i butiken gör.
Jag måste bygga min roll och självförtroende själv, så att jag vet att jag kan tro på mig själv.

Jobbat i 4 år i den kläd butiken nu som extra anställd, så helt fel gör jag nog inte.

Oj, tack för alla tänkvärda svar! Har begränsad internettillgång så svarar lite generellt.

Självklart finns det en roll man går in i (det skrev jag också i mitt startinlägg), och för mig är det något positivt som gör jobbet lättare. Jag har en given plats, behöver inte claima den, som i vissa andra sociala sammanhang. Precis som när man står på scen, vilket jag faktiskt tycker väldigt mycket om (Har både sjungit och snackat inför publik en hel del). Men jag är ju fortfarande mig själv i den rollen, det är bara lite andra delar av mig som kommer fram. Jag tycker det är roligt och utvecklande att släppa fram dessa sidor där jag får ta mer plats än jag gör annars. Men jag förställer mig inte, det skulle jag aldrig orka och onaturligheten skulle skina igenom.

Jag vet ju egentligen att jag gör ett bra jobb. Det har jag fått höra av kollegor, och det känner jag i mötet med de kunder som behöver mer än flyktig kontakt. Med det lugn jag har är jag speciellt bra på äldre personer, och de osäkra som behöver mycket hjälp och information. Jag har jobbat inom yrket ett antal år, och tidigare arbetsgivare plockade ofta ut just mig som handledare åt ny personal eftersom de tyckte jag var bra. Så jag borde väl inte behöva låta det här sänka mig och ta det personligt. Men jag tror att det som min chef gjorde fel var just när hon började prata om hur jag är som person, i stället för att bara prata om yrkesrollen. Hade hon bara tagit upp vad dessa mysteryshoppers såg så hade jag lättare kunnat ta det som konstruktiv kritik typ"okej, jag får kanske skärpa till mig lite och jobba lite extra på trevligheten även såna dagar när jag är stressad och har sömbrist (vilket jag hade den aktuella dagen)". Nu blev det i stället så att jag som sagt blev väldigt självmedveten och obekväm och började tänka på mig som ett hopplöst fall och hur mycket härligare alla andra kollegor är, i stället för att se det bra jag gör, som väl säkert kan göras ännu bättre, men som ändå är på väldigt god väg.

Men det känns redan bättre, jag behövde få älta detta lite men det kommer inte att få mig att deppa ihop och byta jobb.

Jag kan tycka att din chef inte verkar ha någon plan för hur hon ska hantera informationen från de där "spionerna". Jag tycker metoden låter rätt otäck - att man blir observerad i sitt jobb utan sin vetskap. Som att chefen inte litar på att jag gör ett bra jobb när hen inte är där, bara när hen är det.

Men om man nu ska ha det där systemet så tycker jag ett krävs en del av chefen för att hantera det. Det behöver hon ha fått lära sig hur hon ska använda resultaten, dels behöver hon vara försiktigare med sina anställda än det du beskriver. Man ska inte behöva känna som du gör. Och framför allt behöver hon en metod att stärka medarbetarna där de enligt spionerna har svagheter. Inte bara droppar resultatet och säger "det här är bra för dig att veta".

Som jag uppfattade en del inlägg att man går in i en yrkesroll som står rätt mycket i kontrast till vem de egentligen är. Jag tänker att någonstans tar det ut sin rätt. På bukefalos kan man lungt och stilla vara sig själv.
Du slog huvudet på spiken i din sista mening. Jag tror inte heller att du spelar någon roll på nätet. Där är du helt och hållet dig själv.

Eller så är folk så som de vill uppfattas.
Jag har träffat folk som är rätt annorlunda IRL och på nätet. Ingen värdering i det - bara väldigt olika. Eller rättare sagt det är olika sidor hos dessa personer. Endel är grymt bra på att uttrycka sig i skrift men blyga IRL, båda delarna är "helt och hållet sig själva"

Eller så är folk så som de vill uppfattas.
Jag har träffat folk som är rätt annorlunda IRL och på nätet. Ingen värdering i det - bara väldigt olika. Eller rättare sagt det är olika sidor hos dessa personer. Endel är grymt bra på att uttrycka sig i skrift men blyga IRL, båda delarna är "helt och hållet sig själva"
Fast den jämförelsen haltar, för här har vi inga markörer som vi har i verkliga livet (kön, dialekt, utseende, tonläge, klädsel, kroppspråk) - hur man uppfattar någon över nätet är ofta en asperbersk egen tolkning var det någon som liknade det vid.

Här är f.ö en relaterad artikel i ämnet att vara lite introvert, något de flesta av oss hävdar oss vara:
http://www.huffingtonpost.com/2014/...ts-_n_5989656.html?ncid=fcbklnkushpmg00000063

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 376
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka