Att inte passa för det man utbildat sig till

Bubble

Trådstartare
Jag velar så mycket fram och tillbaka angående det här med jobb.
Jag har läst en universitetsutbildning på fyra år. Efter det har jag sökt jobb i 2 år utan att ha fått något. Självförtroendet hamnade i botten pga det och jag har helt tappat motivationen att söka jobb och börjat tvivla på om jag ens skulle passa för att att arbeta så mycket administrativt (ekonom).

Under tiden har jag jobbat inom ett helt annat område (vården). Jag trivs jättebra även om jag alltid sett det som tillfälligt. Men nu börjar jag mer och mer känna att jag skulle trivas med att vara kvar inom den branschen då jag verkligen gillar att jobba med människor.

Men ska jag stanna inom vården vill jag utbilda mig vidare. Undersköterska till att börja med och så småningom kanske sjuksköterska. Men det känns ju helt bakvänt att slänga bort en universitetsutbildning för att istället stanna i en bransch med betydligt lägre löner osv..Men arbetsuppgifter som skulle passa mig.

Ni som läst undersköterska hur tyckte ni utbildningen var? Jag vill i sådana fall jobba och plugga samtidigt. Då jag har en fast tjänst med enbart nätter så skulle jag ju slippa ta lån :)

Svamligt och långt och kanske jag tänker helt galet.
 
Jag velar så mycket fram och tillbaka angående det här med jobb.
Jag har läst en universitetsutbildning på fyra år. Efter det har jag sökt jobb i 2 år utan att ha fått något. Självförtroendet hamnade i botten pga det och jag har helt tappat motivationen att söka jobb och börjat tvivla på om jag ens skulle passa för att att arbeta så mycket administrativt (ekonom).

Under tiden har jag jobbat inom ett helt annat område (vården). Jag trivs jättebra även om jag alltid sett det som tillfälligt. Men nu börjar jag mer och mer känna att jag skulle trivas med att vara kvar inom den branschen då jag verkligen gillar att jobba med människor.

Men ska jag stanna inom vården vill jag utbilda mig vidare. Undersköterska till att börja med och så småningom kanske sjuksköterska. Men det känns ju helt bakvänt att slänga bort en universitetsutbildning för att istället stanna i en bransch med betydligt lägre löner osv..Men arbetsuppgifter som skulle passa mig.

Ni som läst undersköterska hur tyckte ni utbildningen var? Jag vill i sådana fall jobba och plugga samtidigt. Då jag har en fast tjänst med enbart nätter så skulle jag ju slippa ta lån :)

Svamligt och långt och kanske jag tänker helt galet.
Utbilda dig till sjuksköterska direkt, blir en jobbig omväg annars - och får du ett ekonomjobb under tiden får du väl överväga saken då :)
 
Jag håller med ovanstående inlägg.

Men iaf. Jag läste omvårdnads-programmet på komvux. Hade jag inte ensamstående (han var 4 år när jag började läsa) så hade jag lätt kunnat arbeta vid sidan om. Jobbade ett tag, men betygen blev bara godkända. Jag ville ha mer då jag tog CSN-lån så jag fokuserade helt på skolan istället. Vet flera som arbetade under tiden, en tjejkompis arbetade natt och läste hela utbildningen under 1 år trots att den är uppskattningsvis på 1,5 år om man inte gått gymnasiet.

Medicinsk grundkurs var den enda kursen jag hade problem med. Den fick jag läsa om, trots att mina andra kurser ligger på VG och MVG. I denna kurs är det så mycket latin man ska kunna flytande, enligt min lärare iaf. Hon var distrikssjuksköterska i botten och hon krävde att vi skulle kunna läroboken i princip utantill. Rätt som det var under lektionstid så ställde hon frågor om olika sjukdomar; om hur de uppstår, hur man upptäcker dom och hur man lindrar dom. Behövde inte vara sånt vi fått i hemuppgift, utan helt enkelt om sjukdomar inom samma kapitel.
 
Jag velar så mycket fram och tillbaka angående det här med jobb.
Jag har läst en universitetsutbildning på fyra år. Efter det har jag sökt jobb i 2 år utan att ha fått något. Självförtroendet hamnade i botten pga det och jag har helt tappat motivationen att söka jobb och börjat tvivla på om jag ens skulle passa för att att arbeta så mycket administrativt (ekonom).

Under tiden har jag jobbat inom ett helt annat område (vården). Jag trivs jättebra även om jag alltid sett det som tillfälligt. Men nu börjar jag mer och mer känna att jag skulle trivas med att vara kvar inom den branschen då jag verkligen gillar att jobba med människor.

Men ska jag stanna inom vården vill jag utbilda mig vidare. Undersköterska till att börja med och så småningom kanske sjuksköterska. Men det känns ju helt bakvänt att slänga bort en universitetsutbildning för att istället stanna i en bransch med betydligt lägre löner osv..Men arbetsuppgifter som skulle passa mig.

Ni som läst undersköterska hur tyckte ni utbildningen var? Jag vill i sådana fall jobba och plugga samtidigt. Då jag har en fast tjänst med enbart nätter så skulle jag ju slippa ta lån :)

Svamligt och långt och kanske jag tänker helt galet.
Säger som de andra, hoppa direkt till sjuksyrra och du kommer även att kunna få användning för din ekonomiutbildning för det finns gott om uppgifter som är administrativa även inom vården.
 
Säger som de andra, hoppa direkt till sjuksyrra och du kommer även att kunna få användning för din ekonomiutbildning för det finns gott om uppgifter som är administrativa även inom vården.
Min tanke också. En sjuksköterska med ekonomiutbildning borde kunna sikta på chefsjobb inom vården.

Men samtidigt, det blir jäkligt många år som går åt till att utbilda sig.
 
Utbildningen är aldrig bortkastad. Att däremot tvinga dig själv att "göra rätt" och sitta med ett jobb du vantrivs i är nog att kasta bort ditt arbetsföra liv. Har du hittat något du trivs med så ta vara på det, du har redan kommit längre än en del gör någonsin. :up:
 
Du kan inte dra dig mer mot personalfrågor eller ledarskap på nåt sätt om du är intresserad av människor? Det verkar lite slöseri att behöva börja om helt från början.
 
Ja det tål att funderas på det där med sjuksköterska. Fast det tar egentligen emot lite att sätta sig 3 år till i skolbänken! Tror att det är svårt att jobba heltid och plugga sjuksköterska samtidigt därför funderar jag på undersköterska till att börja med.

@mino Bra ide får kolla på det!
 
Läste lite om undersköterskeutbildningen och på en del ställen stod det att man kunde tillgodoräkna sig erfarenhet inom vården på något sätt. Jag har ju trots allt jobbat till och från inom vården med olika arbetsuppgifter i 6 år varav de 2 senaste åren heltid. Men jag har inte läst något som har med omvårdnad att göra alls (gick natur på gymnasiet).
 
IMHO är undersköterska och sjuksköterska två helt olika yrken, helt olika utbildningar. Man ser ofta "varför bli undersköterska när du kan bli sjuksköterska?" och jag tror ju faktiskt at de som säger så, inte har så stor insikt i vad de respektive yrkena innebär. Vården behöver undersköterskor, många många. Så synd att det är ett lågstatusyrke som också ser ut att fortsätta vara det i folks tyckanden. :(
 
IMHO är undersköterska och sjuksköterska två helt olika yrken, helt olika utbildningar. Man ser ofta "varför bli undersköterska när du kan bli sjuksköterska?" och jag tror ju faktiskt at de som säger så, inte har så stor insikt i vad de respektive yrkena innebär. Vården behöver undersköterskor, många många. Så synd att det är ett lågstatusyrke som också ser ut att fortsätta vara det i folks tyckanden. :(

Jag undrar mer varför bli sjuksköterska när man kan bli undersköterska?
Undersköterska har ju mindre ansvar och bra betalt, sjuksköterska = massor med ansvar och inte betalt därefter...

Även om båda roller såklart är jätteviktiga. Vi patienter skulle ju dö utan uskor och syrror för det är ju främst dem som ser till att vi har det bra.
 
Jag undrar mer varför bli sjuksköterska när man kan bli undersköterska?
Undersköterska har ju mindre ansvar och bra betalt, sjuksköterska = massor med ansvar och inte betalt därefter...

Även om båda roller såklart är jätteviktiga. Vi patienter skulle ju dö utan uskor och syrror för det är ju främst dem som ser till att vi har det bra.

Antagligen för att man tjänar betydligt bättre som SSK än USK? Det finns gott om jobb i båda yrkena men uppgifterna skiljer sig rätt mkt åt. Så jag skulle säga att man får jämföra lönerna och arbetsuppgifterna och sen komma fram till vad som är bäst för en själv. Men att först läsa till USK och sen till SSK känns som en onödigt lång väg att gå om det ändå är SSK man vill bli....
 
På lasarettet här hemma är det inte ovanligt att uskorna har samma eller ligger precis under sjusköterskorna i lön.
På kirurgen går de under olika avtal så där har uskorna bättre betalt än syrrorna...
Mindre ansvar bättre betalt... mer ansvar sämre betalt... så de är väl främst arbetsuppgifterna som borde styra då.
Men själv skulle jag int vilja ha mer ansvar utan att få betalt för det.
 
Undersköterska har ju mindre ansvar och bra betalt, sjuksköterska = massor med ansvar och inte betalt därefter...

Undersköterskan har möjligen mindre formellt ansvar, mindre omfattande medicinskt ansvar, men bra betalt? Nja. Men sett i relation till att plugga till sjuksköterska och ha tre års studielån så summa kardemumma har kanske uskan bra betalt i den jämförelsen.

Undersköterskans roll och arbete kan egentligen inte jämföras med sjuksköterskan. Det är milsvida skillnader.
Och det kan inte upprepas nog så många gånger - det behövs fler undersköterskor.
 
Undersköterskan har möjligen mindre formellt ansvar, mindre omfattande medicinskt ansvar, men bra betalt? Nja. Men sett i relation till att plugga till sjuksköterska och ha tre års studielån så summa kardemumma har kanske uskan bra betalt i den jämförelsen.

Undersköterskans roll och arbete kan egentligen inte jämföras med sjuksköterskan. Det är milsvida skillnader.
Och det kan inte upprepas nog så många gånger - det behövs fler undersköterskor.

Nu tycker jag ju att både uskor och syrror generellt har för dåligt betalt så jag menar inte bra betalt i som att de vore högavlönade för det är dem då inte.

Men just i proportion till varandra så blir det ju knepigt när en uska i vissa fall har bättre betalt än en ssk....
 
Men just i proportion till varandra så blir det ju knepigt när en uska i vissa fall har bättre betalt än en ssk....

Egentligen inte. Det beror ju på personliga lönestegsmål (i mitt landsting har man lönestegar med fastsatta mål man ska klara/nå för viss lönesättning), men också beroende på antal år och erfarenhet i respektive yrke.
Det är överhuvudtaget dumt att ställa en undersköterskas lön mot en sjuksköterskas.
Man KAN om man är duktig på sitt arbete, och är en duktig förhandlare, ha en rejält bra lön som undersköterska. Tyvärr är gruppen undersköterskor alldeles för dåligt betalda i relation till det yrke de utför. Men det är en annan diskussion.
 
Precis som det pratas om här i tråden är det stor skillnad på SSK och Uska, jag fick höra nu när jag hoppade av min utbildning om jag inte vill bli SSK istället? Jag talade om att det skulle jag aldrig i hela mitt liv vilja bli ;)
Men jag ska försöka validera till uska nu (det heter så när man räknar med tidigare kunskaper, hör inom ditt jobb/ din kommuns studievägledning vad de har för möjligheter) då jag trivs mycket bra som det (min dröm är att jobba med varfyllda sår).
Min svärmor SSK avråder mig stark från att välja hennes yrkesbana och min mamma hotar med mord om jag skulle få för mig det.

Jag tror säkert du har bra chans till t.ex enhetschefs jobb om du bara är utbildad usk med ekonomiutbildning.
 
Hej!

Frågan är väl om du vill bli SSK eller USK? om du känner att usk räcker så plugga till det, annars ssk?

Att byta bana för att du insett att du inte passar som det du pluggat till är bara vettigt, man ska trivas med det man gör! Men du borde nog också ta dig en funderare på om du inte bara flyr från ekonomin för att du inte lyckats få ett jobb där än? Är du helt säker på att du inte trivs, för jag fick lite intrycket av att du tappat hoppet om ekonomin och kanske därför söker dig därifrån???

Lycka till oavsett!

/Lavinia, som hoppade av sin utbildning med 1 år kvar när jag insett att jag verkligen INTE passar i vården!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
568
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 155
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp