Att introducera valp med vuxen hund

E

entutre

Mina föräldrar ska skaffa en valp! :bump:

Men anledningen till att jag startar denna tråd är för att vi redan har en vuxen hund (8/9 år) och jag undrar hur bäst man ska introducera hundarna till varandra så lugnt och positivt som möjligt. Har läst mycket på internet och där är det mycket olika: tex folk som säger att man ska ha isär hundarna i åtminstonde några månader (:crazy:) och andra som säger att det ska gå bra bara hundarna träffas utanför hemmet och får mycket positiv uppmärksamhet, beröm osv så borde det gå bra...

Båda hundarna är släthåriga foxterriers och valpen kommer vara ca 8 veckor gammal när vi får den.
Båda är flickor och vår nyvarande hund är mycket pigg (mycket spring i benen) och har både grälat med vissa hundar och varit snäll mot andra (ofta bråkat ifall det är i samband med mat eller ifall andra hunden visar aggresivitet först och aldrig annars).

Vet inte så väl hur hon skulle reagera på en valp men nu ska ju vara den bästa tiden att skaffa valp enligt uppfödaren.

Sådär, förlåt om det blev lite långt men ifall ni orkat läsa så vill jag jättegärna veta era funderingar och erfarenheter kring detta med valp och vuxen hund.
Är super tacksam för alla svar.
Hare bra! :)
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Personligen, så lallar jag inte runt och gör det märvärdigare än vad det är, utan valpen hämtas och flyttar in direkt till övriga hundar.

Funkar utmärkt :D
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Personligen, så lallar jag inte runt och gör det märvärdigare än vad det är, utan valpen hämtas och flyttar in direkt till övriga hundar.

Funkar utmärkt :D

Vad kul att det funkar! Jag hoppas själv att det kommer vara så lätt men ingen av oss har tidigare varit med om detta innan så vi är nog alla lite nervösa ;).

Hur brukar du göra med valpens mat och leksaker förresten, får allt vara tillsammans med de andra hundarna eller får den en egen liten plats att vara på å äta och så?
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Jag har ju fri tillgång, så det finns 2 skålar i huset, som alltid är fulla med mat och 2 skålar som det alltid finns vatten i, så valpar äter med de andra hundarna och sover var den vill. Ute på golvet i valfritt rum, ensam eller med de andra, eller i någon av burarna som alltid står med öppen dörr, om ingen hund är skadad och behöver hållas i stillhet enligt veterinär.

Leksaker har vi inga, däremot en hel del tuggben, grisöron, benknular etc. finns det alltid att gnaga på.
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

När vi kom hem med valpen så släpptes den äldre ut och vi satte ner valpen på gräsmattan, såg till att finnas nära för valpen men i övrigt fick dom bekanta sig. Gick oerhört bra med ordentlig nosning på den lilla nya medan svansen gick.

Mat fick den äldre lära sig att man inte tar från valpen, trots att den fick mat oftare än hon. Hon berättade själv för valpen, på ett bra sätt, att det inte var OK att ta någons mat och att man fick vänta på sin tur vid vattnet.

Leksaker och ben fick valpen "låna", alltid finns det något som den äldre hunden inte vill ha lika mycket som det andra. Sen var ju "storasyster" mer intressant att leka med än grejer i alla fall.

Hon fick en egen natt-sovplats i komposthage bredvid den äldres BIA. Det funkade lugnt och fint. Sedan när rumsrenheten var mer på G och hon sov bra hela natten så var det bara att ta bort hagen runt. På dagen sov hon där hon själv valde, eller i en annan komposthage om man tyckte att hon behövde ta det lite lugnt.

Numera är dom bästisar och lekkompisar. Fungerar otroligt bra och har varit okomplicerat hela tiden då den äldre inte ens varit svartsjuk på den yngre, vilket jag hade trott skulle bli ett problem. Hon gillade sin nya lillasyster helt enkelt!
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Vi gjorde så här:

Släppte ner valpen i trädgården i några minuter för sig själv. Sedan släppte vi ut gammelmannen så de fick hälsa. Han låtsades som det regnade ;) Och valpen var efter honom från första sekund. Gick jättebra med andra ord och jag kommer fortsätta göra så i framtiden också.

I allmänhet ska det inte vara några poblem att introducera valpar med vuxna hundar.

När jag skaffade omplacering på 1,5 år när "valpen" var 4,5 år gjorde jag likadant, men undantag att den nye var kopplad och "gamlingen" var lös. Sedan delade jag av huset med kompostgaller i ett par dagar tills de hade lärt känna varandra (eftersom nye hunden var (är) lite "macho").
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Oj, vad roligt att det har gått så bra för alla som skrivit, hoppas det går så bra för oss också :bump:

Känns ändå som man får vara försiktig dock. Det låter rätt käckt att avgränsa huset så den lilla OCH vår flicka får vara ifred ibland.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Det låter väldigt bra och harmoniskt ju :)

Vår nuvarande hund glufsar ner maten på någon sekund så det funkar inte riktigt med fri tillgång (på mat iaf, hon har ju altid vatten). Eftersom hon kan vara ganska tjurig med andra hundar runt matbordet och matskålen tror jag vi gör säkrast i att ha valpens mat nån annanstans.
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Kom på en till fråga... Vår hund tigger vid matbordet (tyvärr :crazy:) jag har försökt vänja av henne så mycket som möjligt men det är svårt när föräldrarna ändå "fuskar" :angel:.

Men kan inte det bli ett problem? Vi kasnke ska ha dem separerade vid matbordet tills valpen är lite äldre och båda hundarna vet sin plast gentemot varann lite bättre?
Jag vill så gärna att de inte råkar börja bråka :confused:
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Gör så att när ni äter så ska inte hundarna var i köket (om det är där ni äter) Så gör vi med våran, äter vi så ligger hon antingen under bordet eller i ett annat rum.. Lika bra att vänja den lilla vid det direkt, så kanske den äldre också kan lära sig det.. Så skulle jag gjort i alla fall.. :P

//Diana
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Jo, det låter som en bra ide faktiskt ju, att hålla båda ute ur köket! Vi har dock tyvärr inga dörrar dit men man kanske kan sätta galler?
När vår hund var som bäst med det där (när alla försökte vänja av henne ;) ) så låg hon en bit från bordet och sov, men nu sitter hon och tigger igen :crazy:
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Jag lät min tik träffa valpen ute först, sen när vi kom hem satt jag på golvet med båda, Buster var inte direkt tagen över att blivit skiljd från sina syskon började busa direkt.

När vi gav dem mat första gången blev det dock lite tokigt då vi har ett litet kök och de var nära varandra. Buster var med sugen på Miras mat och tog ett steg ditåt, Mira blev asförbannad och visade på snabbt att "min mat ger du f-n i", Vi visade honom då vara hans matskål igen och sen dess har det aldrig varit några problem.

Jag tycker inte man ska göra en stor grej av det, jag tycker också att man ska låta den äldre uppfostra den yngre. Vår tik för gärna visa på att hon tycker Buster är jobbig, genom att morra lite och i bland ryta i. Dock låter vi henne aldrig gå för långt, hon har i och för sig aldrig gått för långt utan är rätt rättvis på så sätt. Men ibland kan vi säga till "Mira, nu räcker det" osv. Funkar jättebra! :)

Hundar löser rätt mycket själva och visar valpen sig undergiven från början brukar det gå lugnt till dock om valpen är lite påstridig är det bara bra att den vuxna hunden själv får avgöra när valpen går för långt. Ibland kan det låta lite otäckt, men bli inte nervösa då utan lär er i stället att se när det är allvar eller inte. Man hör när det eskalerar och då får man gå in och sätta stopp men oftast är "rytningen" över på en hundradels sekund.

Mira är över Buster i rang och vi ser till att ha det så, hon får mat först, får gå före i dörrar osv. Dock får hon aldrig ta hans grejer, ex. om hon går och tar ett ben för honom som han inte ätit upp osv. då tar vi det från henne och ger tillbaka det till Buster, för i slutändan är vi flockledare. Dock utöver vi inga "maktkamper" utan visar bara vad som är ok och inte. Sen om Buster går ifrån sitt ben och Mira "hittar" det, ja då får Buster skylla sig lite självt. :angel:

I och med att vi låtit dem sköta mycket själva och låtit naturen haft sin gång, inte pjoskat osv, har vi nu två hundar som funkar i vårt och torrt. De har ingen vakt vid matskålarna, de vet sina platser och säger jag "Mira stnnar" och "Buster kom" så stannar Mira och det är bara Buster som kommer osv.

Var tydliga, pjoska inte, låt den äldre säga ifrån (inom rimliga gränser) och bli inte nervösa utan lita istället på den äldres instinkter och erfarenhet.

Dock om ni märker att det inte är ett sunt sätt den äldr fostrar på, ja då får ni gå in och säga ifrån, men lite morr, skall och "utfall" kan lära valpen hur h*n ska bete sig i fortsättningen.

Lycka till!
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Tack för ett super inlägg! :)
Det låter mycket vettigt som du säger, och som flera har sagt att inte pjoska med hundarna utan de får lösa det själva.
Nu är det bara att utbilda föräldrarna som gäller :angel:

Jag tror vi ska göra precis som du, att vovvarna får träffas ute först och sen ta in dem och låtsas som om det regnar men övervaka.
Fast jag tror att vi får ha matskålarna låångt isär, iaf första gångerna ;)
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Man får kanske 100 svar om man frågar. Men jag brukar bara ta med valparna hem och släppa ned dem på golvet och så är det färdigt med det :D
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Samma här. Kom hem med en liten här i går. Hon hade 6 hundar som ville hälsa på samma gång. Jag satte mig på golvet och ner med den lilla, sen fixade de det bra själv.
När jag har så många hundar kan jag efter en stund ta bort några, så den lilla har chansen att kolla runt i fred.
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Hu, vilken hemsk användarbild ;) Jag fick verkligen rysningar av den, även om jag förstår att den är fejkad *ryser*
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Jag såg det att det blivit tillökning :) Börjar det bli huset fullt snart!?

Undra om hundar i flock överlag är "sundare" i sitt beteende mot främmande hundar/valpar än hundar som alltid varit ensamma?

(Mailar sen, men svart på frågan är: Självklart!)
 
Sv: Att introducera valp med vuxen hund

Jag såg det att det blivit tillökning :) Börjar det bli huset fullt snart!?

Undra om hundar i flock överlag är "sundare" i sitt beteende mot främmande hundar/valpar än hundar som alltid varit ensamma?

(Mailar sen, men svart på frågan är: Självklart!)

Ja jag tror det är så. Och mina är så vana vid att det kommer olika hundar hit. Ibland är vi hundvakt och ibland kommer det hundar som ska trimmas.
De hälsar, sen är det bra :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 455
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 507
Senast: Mabuse
·
L
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
2 498
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 203
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp