Att köpa och sälja körhästar

Lill76

Trådstartare
Läste tråden "Var hitta ponnypar?" och tänkte på att det är verkligen svårt att både köpa och sälja körhästar. Jag har varit på båda sidor mer än en gång. När jag letat körhäst finns det inte en enda i annonserna och när man har en fin körhäst att sälja, finns det inte en enda köpare till den. Är det så att dom flesta körhästar säljs och köps genom kontakter? Finns det en "dold marknad" någonstans? Eller är det så att om man har en körhäst så behåller man den länge och det blir så att det knappt finns någon marknad för dom?

Sv: Att köpa och sälja körhästar

Marknaden för körhästar tror jag är väldigt liten. Det är inte så många som köper en körhäst och vad är en körhäst?! På samma sätt som det finns ridhästar för olika ändamål så kan man tex köpa en körhäst för att tävla i sportkörning eller kanske en brukshäst för skogskörning vilket gör marknaden ännu mindre för den häst som jag vill sälja.

Då körning måste ske under mycket säkrare former än ridning så resonera vi (och andra med oss) så att vi vill gärna köra in hästen själva för att veta vad den har varit med om och då får man ju den häst man vill ha och den säljer man ju inte. Att köpa en häst från en säljare som inte själv kan visa upp hästen körd och berätta om vilken utbildningsnivå den har skulle vi aldrig få för oss och tyvärr är det ju så att kunskapsnivån ang körning är oftast låg när det gäller både säljare och köpare.
Många körhästar köps ju från andra länder där körning är mycket mer utbredd och det gör ju att utbudet är större.

Att köpa en häst från en säljare som inte själv kan visa upp hästen körd och berätta om vilken utbildningsnivå den har skulle vi aldrig få för oss och tyvärr är det ju så att kunskapsnivån ang körning är oftast låg när det gäller både säljare och köpare.

Ofta kan det ju stå i annonserna "körd enl uppgift" och det hade jag aldrig litat på. Men i mitt fall har jag kunnat/kan visa upp hästen körd och har också tävlingsresultat att visa upp, men ändå lyser intressenterna med sin frånvaro, tyvärr!!

Nej tyvärr är det nog så att det är få köpare när det gäller sporttävlade körhästar. Det är ju inte många aktiva kuskar som är ute och tävlar och av dem så kör nog de flesta in sina hästar själva.

Det är ju alltid så att man ska ha lite tur när man ska hitta en köpare till sina hästar. Det kan ju räcka om man får ett svar på sin annons om det är rätt person som svarar. Personligen tycker jag att det är bättre att skriva så mycket ärlig infomation om hästen man kan i annonsen så att de som hör av sig är de som verkligen är intresserade.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 459
Senast: Lyan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 267
Senast: cewe
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med... 19 20 21
Svar
414
· Visningar
18 858
Senast: Mineur
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 421
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023