letar transport

orion_x

Trådstartare
Nu tror jag äntligen det är dags att leta efter en ny transport. Men behöver lite hjälp med att hitta vilka märken som kan motsvara mina krav. Någon kanske vet någon modell som jag inte känner till.
Hittills vet jag att Boj och Värmlandsvagnen skulle gå att hitta med mina specifikationer. Finns det fler?

Saker jag helst vill ha på transporten:
*Dörrar bak
*Justerbara säkerhetsbommar
*Hård överlucka på baklämmen
*Lätt tjänstevikt och typad till 1500 kg. (måste kunna lasta ett hbl i den)
*Taklucka eller öppningsbara fönster
*Skötardörren på höger sida (har sett en del som har den på vänster:confused:)

Önskningar, men ej nödvändigt
*Sadelkammare, dock helst ej en påhängd, för det ser fult ut:angel:

Vill kunna hitta en begagnad för runt 50-60 i bra skick. Den ska hålla mååååånga år:D
 
Sv: letar transport

funderar du mellan boj och värmlandsvagnen så skulle jag rek boj före vv anyday. däremot har ju boj gått i konkurs så det är kanske lättare med en vv.
 
Sv: letar transport

låter som att du letar efter en boj bravo eller liknande, dörrar bak, skötardörr på höger sida, säkerhets bommar fram, tror det finns taklucka på dem.
finns med sadelkammare och klädkammare.
 
Sv: letar transport

Funderar inte bara mellan dessa två märken, utan det är de jag hittat som kan leverera med dörrar istället för bom bakom hästen. Finns det fler?
 
Sv: letar transport

tyvärr har jag inte koll.. har själv en boj bravo och är super nöjd. har kört vv tidigare och de har varit i väldigt mycket sämre kvalité, haft urusla osäkra lösningar.. kört flera olika modeller och alltid tyckt att de varit lite sunkiga jämfört med bojs. bortsett från vissa kassa funktioner (läs nedan) så känns det som att det är mycket bättre kvalité på bojs grejer när man använder dem.

(bla så lastade jag en någon osäker häst i en vv. hon behövde lastas brett och jag lossade och flyttade mellanväggen åt sidan. eftersom bommen fram var delad och endast satt fast i mellanväggen, så resulterade det i att när hästen gick på transporten och tröck bringan mot bommen, så tröck hon fram bommen, som dessutom gjorde att hela mellanväggen restes baktill (eftersom det bara gick att sätta fast den i golvet när den var rak), när hästen tog ett steg bakåt och slutade trycka på bommen så brakade mellanväggen i golvet.... )
 
Sv: letar transport

Just nu åker hästarna i en enkelaxlad VV från 80-talet och har aldrig haft en svårlastad häst, men det hör inte hit:angel:

Hur fungerar det nu när Boj gått i kk med reservdelar och liknande? Om man skulle hitta en bra begagnad Boj menar jag. Hur är ventilationen i Boj?
 
Sv: letar transport

Thule har köpt upp Bojs reservdelslager
www.boj.nu

Thule har också bakdörrar, vet dock inte om det funkar på alla modellerna.
 
Sv: letar transport

thule har så man kan få dörrar bak har jag för mej.. de e dock ej standard..

sen får jag lov å fråga varför du vill ha skötar dörren på höger sida???
de e ju säkerhetsmessigt bättre på vänster tycker jag för OM man kommer för nära kanten på vägen å släpet tippar du kommer du då in i släpet om dörren e neråt?? eller e de bara jag som tänkt så.. själv har jag ej star trailer xr3000 å har aldrig vatt så nöjd innan..
 
Sv: letar transport

Det är så otroligt många fler gånger man behöver titta till hästen vid vägkanten, än hästsläpet tippar i diket vill jag mena. Jag skulle inte köpa en transport med skötardörren på vänster sida.
 
Sv: letar transport

Det är så otroligt många fler gånger man behöver titta till hästen vid vägkanten, än hästsläpet tippar i diket vill jag mena. Jag skulle inte köpa en transport med skötardörren på vänster sida.

Å jag skulle inte köpa en transport som inte har 2 öppningar fram...
Pga säkerhetsskäl om man tex lägger transporten så kommer man fram från båda håll och är inte låst.
Sen är det inte heller fel att ha som på min transport en stor skötardörr och liten häst så OM släpet lägger sig på höger sida och blockerar fronturlastningen så kan han gå ut genom skötardörren om baklämmen på ngt sätt inte är ett alternativ.
Stor skötardörr fram torde iof alltid vara viktigt.
Min gamla häst (stor häst) hoppade över frambommen och gick ut genom skötardörren..
Inte meningen men det blev så och ingen skada skedd på varken häst eller transport som tur var :)
 
Sv: letar transport

kl
Nu har jag äntligen hittat en transport. Hämtade och köpte den i tisdags och efter mycket velande så blev det en Boj bravo 220SEH -06. Är än så länge supernöjd. Men jösses så stor den är. Man får tänka en gång extra innan man svänger med hela ekipaget:D
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 906
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Nu har jag letat som en tok efter en ny transport. Och som läget är nu så lutar det åt ett nytt Thiel primus. Jag tyckte det var rymligt...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: akleja
·
Utrustning Det börjar bli dags att fundera på en ny och större transport. Frågan är om det ens finns någon transport som uppfyller mina önskemål...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 720
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 589
Senast: Jesna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp