Bukefalos 28 år!

Att lämna barn ensamma hemma!

Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Visst men mammorna nojjade inte ihjäl sig över att lämna barn några timmar.

För övrigt har cykelhjälmar också dödat barn... och herregud... hjälm i pulkabacken som knappt lutar..

Jag tycker det är en sund utveckling att vare sig mammor eller pappor generellt vill lämna en liten 3åring ensam i "några timmar". Eller låter dem cykla utan hjälm. Eller struntar i att spänna fast dem i bilen "för vi spändes ju aldrig fast och jag lever ju". Det är absolut inget nojigt att inte lämna små barn ensamma i timmar.

Hjälmbruk för ett litet barn där det knappast går fort eller egentligen är farligt handlar också om att skapa en vana; en rutin. Jag brukar jämföra med mig själv; uppväxt i ridskolevärlden (började rida i slutet av 70talet som 9åring) har det alltid varit självklart att ha hjälm när jag rider, även om man bara skrittar i sakta mak på "världens snällaste häst". Däremot är jag också uppväxt i en tid när ingen hade cykelhjälm (utom tävlingscyklister på TV). Cykelhjälmen känns därför inte alls lika självklar för mig. Hade jag vuxit upp idag hade troligen cykelhjälmen känts lika självklar som en ridhjälm.

Oavsett att det har dött barn som haft cykelhjälm (och det har ju; vad jag minns; inte varit i cykelsituationen utan i situationer där man t ex klättrat i klätterställning med hjälm på huvudet som ej har ett "säkrat" spänne som löser ut vid belastning) så har säkert långt många fler cyklande (barn eller vuxna) utan hjälm skadat sig oftare och värre än de som bär hjälm. Eller du kanske har några andra faktauppgifter som bevis för att hjälmbärande ger mer skador än att inte bära hjälm?
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Jag tycker det är en sund utveckling att vare sig mammor eller pappor generellt vill lämna en liten 3åring ensam i "några timmar". Eller låter dem cykla utan hjälm. Eller struntar i att spänna fast dem i bilen "för vi spändes ju aldrig fast och jag lever ju". Det är absolut inget nojigt att inte lämna små barn ensamma i timmar.

Hjälmbruk för ett litet barn där det knappast går fort eller egentligen är farligt handlar också om att skapa en vana; en rutin. Jag brukar jämföra med mig själv; uppväxt i ridskolevärlden (började rida i slutet av 70talet som 9åring) har det alltid varit självklart att ha hjälm när jag rider, även om man bara skrittar i sakta mak på "världens snällaste häst". Däremot är jag också uppväxt i en tid när ingen hade cykelhjälm (utom tävlingscyklister på TV). Cykelhjälmen känns därför inte alls lika självklar för mig. Hade jag vuxit upp idag hade troligen cykelhjälmen känts lika självklar som en ridhjälm.

Oavsett att det har dött barn som haft cykelhjälm (och det har ju; vad jag minns; inte varit i cykelsituationen utan i situationer där man t ex klättrat i klätterställning med hjälm på huvudet som ej har ett "säkrat" spänne som löser ut vid belastning) så har säkert långt många fler cyklande (barn eller vuxna) utan hjälm skadat sig oftare och värre än de som bär hjälm. Eller du kanske har några andra faktauppgifter som bevis för att hjälmbärande ger mer skador än att inte bära hjälm?

Det är abslout nojjigt att inte kunna lämna barn ensamma hemma. Förmodligen uppfostras de till osjälvständiga våp.

... och lekhjälm, vem kom på nåt så urbota idiotiskt.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Det är väl värt alla hjälmar i världen om det kan rädda en unges liv.

Inom lantbruket dör varje år barn. Olyckor där barn DÖR Golit. Inget att raljera över. Tycker du då att det ska göra något åt det - tänka igenom säkerhet, göra skyddstillsyn och rådgivning?
Nä du tycker väl att det var bra som det är - 4-5 ungar varje år har väl Sverige "råd" med.
Tur att andra tycker annorlunda.

Jag pratade för många år sedan med en äldre kvinna som varit gåsaflicka som 3-åring - det var hennes jobb att vakta gåsflocken från räven. Följa dom runt godset och stå vid dammkanten när dom badade. Hon visste inget annat om då men hon berättade om känslan - hur rädd hon var för att något skulle hända med gässen - hennes ansvar. Och i backspegeln så var hon så tacksam för att hennes barn aldrig behövt ha det så. Ensamheten och ansvaret. Visst fixade hon sitt jobb. Men hon sa att hon aldrig i livet skulle ha lämnat sin barn ensamma vid en stor damm när dom var 3 år - och hon borde väl veta...

Barn är olika - en del skulle inte ens komma på tanken att leka med eld - andra spikar stereobänken full med 3 tums spik en tidig morgon så den ser ut som en igelkott. En tredje unge vågar inte sova ensam när den är 12 och den fjärde sover i tält ute i skogsdungen när den är 5 - ensam för att titta på fladdermöss.
Men i alla dessa fall så är vi vuxna skyldiga att säkra så gott det går - och inte tro att för att jag klättrade upp i träden och tog mig ner så fixar olle det i samma ålder.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Det är abslout nojjigt att inte kunna lämna barn ensamma hemma. Förmodligen uppfostras de till osjälvständiga våp.

... och lekhjälm, vem kom på nåt så urbota idiotiskt.
Du nämnde att du blev lämnad "några timmar" redan vid åldern 3-4 år.

Det är den utgångspunkten jag tar i diskussionen.

Barn är ju ens barn även när de är 8, 9, 11 och 15 och givetvis kan de lämnas ensamma hemma i rejält mer tid än vad de kan när de är 3-4 år.

Att lämna en 3-4åring ensam hemma i "några timmar" tycker jag snarare låter fullkomligt idiotiskt. Men, du får väl tycka det är nojigt. Tack och lov tycker nog inte de flesta föräldrar det nu för tiden.

Lekhjälm; jag antar att du menar den "mjuka hjälmen" för riktigt små barn? Det finns de barn som behöver sådan, men de flesta behöver det nog inte. (Jag har för mig den utvecklats i första hand för barn med vissa funktionshinder.). Annars finns ju så kallade lekhjälmar i plast som ser ut som de "skridskohjälmar" vi hade när vi var små. Själv kan jag tycka att hjälm behövs vid vissa tillfällen. T ex när man cyklar, rider, åker slalom, skridskor eller kör snabb trampbil eller dylikt. På förskolan sade de till om hjälm på föräldramötet (för vår minsta som går på avdelning med 1-3åringar). Dels används det vid pulkaåkning, men enligt personalen behövs det också periodvis på gården på vintern; eftersom det tenderar bli "isgata" och om små barn då inte ska falla handlöst och slå i huvudet i is (med asfalt under) så är hjälm rätt smart.

Jag tycker det låter sunt, men det är väl totalt överflödigt att försöka undvika hjärnskakningar också kanske? :crazy:
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Men hon sa att hon aldrig i livet skulle ha lämnat sin barn ensamma vid en stor damm när dom var 3 år - och hon borde väl veta...

*nickar igenkännande*

Min mamma och pappa var nog ovanliga vad gäller säkerhetstänk när vi var små. Nojiga? Nej, absolut inte. Men att säkra det man kan och bör var de noga med. Vi hade till skillnad från många kompisar bilbälteskuddar och alltid bilbälte i bilen. Hjälmtvång i slalombacken (som vi började med när vi var 7 och 5 år), säker hjälm vid ridning (när jag började rida fanns fortfarande "kaskarna" som lånehjälmar på ridskolan; de där med gummiband under hakan), flytvästar i båt och vid sjö/älv när vi fiskade.

Själv var mamma uppvuxen med att på somrarna bygga flottar av timmer, staka ut med båtshake ut i strömfåran och åka iväg med 5-6 andra ungar på en sådan flotte i en ström älv. Utan flytvästar. Då var de kanske 10-15 år gamla skulle jag gissa. Hon brukar förundras över att ingen av just de barnen faktiskt drunknade. Men hon brukar väl konstatera att det mest var TUR och inget annat. Hon brukar också fundera över hur de vuxna egentligen tänkte; hur lite koll de kan ha haft.

I ett sammanhang för många år sedan så var ett gäng barn med. Barnen ville gå ner till en bäck; kanske 1-2 meter bred och ca 1 meter djup och relativt ström. Föräldrarna sa till barnen att de fick gå dit, men att lillasyster på 3 år inte fick följa med. Barnens morfar sa "herregud, när jag var liten så fick man minsann lära sig. Om man trillar i så lär man sig väl att inte göra om det". Jag (som var där som "svärdotter" och inte hade egna barn då) tänkte bara: jaaa, visst och om barnet dör, DÅ har det verkligen LÄRT sig något. :grin:
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Min son har en lära-gå hjälm. Pjosk tycker vissa, bra tycker vi eftersom sonen ställde sig upp vid 6 månader innan han ens hade balans för att krypa. Han ramlade nog minst två gånger dag i början, även när han kröp. Nu är balansen extremt mycket bättre men olyckor händer, just nu slipper han hjälmen men får se om han får för sig att gå utan stöd snart då åker den på ett tag igen.

Sambon fick köra traktor och hjälpa till på gården vid fyra års ålder, de la in växeln åt honom och ställde in gasen och så fick han köra tills de kom och stängde av igen eftersom han inte nådde pedalerna:crazy: Är bara 20 år sedan.
"Skönt" nog har en av sambons bekanta kört ihjäl sig så är inget han skulle kunna tänka sig.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Min son har en lära-gå hjälm. Pjosk tycker vissa, bra tycker vi eftersom sonen ställde sig upp vid 6 månader innan han ens hade balans för att krypa. Han ramlade nog minst två gånger dag i början, även när han kröp. Nu är balansen extremt mycket bättre men olyckor händer, just nu slipper han hjälmen men får se om han får för sig att gå utan stöd snart då åker den på ett tag igen.

Sambon fick köra traktor och hjälpa till på gården vid fyra års ålder, de la in växeln åt honom och ställde in gasen och så fick han köra tills de kom och stängde av igen eftersom han inte nådde pedalerna:crazy: Är bara 20 år sedan.
"Skönt" nog har en av sambons bekanta kört ihjäl sig så är inget han skulle kunna tänka sig.

Kärringar, grabben kommer att tro att vare sig livet eller världen kommer att göra honom ont och sitta hemma och fundera var livet tog vägen när han är 20...
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Du nämnde att du blev lämnad "några timmar" redan vid åldern 3-4 år.

Det är den utgångspunkten jag tar i diskussionen.

Barn är ju ens barn även när de är 8, 9, 11 och 15 och givetvis kan de lämnas ensamma hemma i rejält mer tid än vad de kan när de är 3-4 år.

Att lämna en 3-4åring ensam hemma i "några timmar" tycker jag snarare låter fullkomligt idiotiskt. Men, du får väl tycka det är nojigt. Tack och lov tycker nog inte de flesta föräldrar det nu för tiden.

Lekhjälm; jag antar att du menar den "mjuka hjälmen" för riktigt små barn? Det finns de barn som behöver sådan, men de flesta behöver det nog inte. (Jag har för mig den utvecklats i första hand för barn med vissa funktionshinder.). Annars finns ju så kallade lekhjälmar i plast som ser ut som de "skridskohjälmar" vi hade när vi var små. Själv kan jag tycka att hjälm behövs vid vissa tillfällen. T ex när man cyklar, rider, åker slalom, skridskor eller kör snabb trampbil eller dylikt. På förskolan sade de till om hjälm på föräldramötet (för vår minsta som går på avdelning med 1-3åringar). Dels används det vid pulkaåkning, men enligt personalen behövs det också periodvis på gården på vintern; eftersom det tenderar bli "isgata" och om små barn då inte ska falla handlöst och slå i huvudet i is (med asfalt under) så är hjälm rätt smart.

Jag tycker det låter sunt, men det är väl totalt överflödigt att försöka undvika hjärnskakningar också kanske? :crazy:

Äh! varför ska man promt ha hjälm när man åker skridskor? Finns inte på kartan när nu åker konståkning.

Och snabb trampbil!!! Kan man ens säga att en trambil är snabb????

Vad lever du i för bommulsvärld?

På föräldramötet sade de tiill..... En hoper tokneurotiska tror att de skyddar barnen mot allt ont med hjälm. Halleluja.


Hur tänker du att dina barn ska hantera ett vanligt slagsmål?

Vänta jag ska ta på mig hjälmen först???
 
Senast ändrad:
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Äh! varför ska man promt ha hjälm när man åker skridskor? Finns inte på kartan när nu åker konståkning.

Därför att man kan skada sig rejält när man ramlar med huvudet rätt ner i isen kanske?

De som åker konståkning får svara för sig.

Det är också en viss skillnad på en person som tränat konståkning i jättemånga år och har en fenomenal balans och en 4-åring som åker skridsko en gång i veckan. (Eller som jag; en 43åring som åkte skridskor förra året för första gången på ca 25 år).
Och snabb trampbil!!! Kan man ens säga att en trambil är snabb????

Ja, lika snabb som en cykel åtminstone. http://csimg.prisvis.se/srv/SE/29011946160/T/340x340/C/FFFFFF/url/trampbil-buddy-rad.jpg En sån här har vår äldsta. På asfalt i full fräs i en nerförsbacke så går den fort. På bilden har den gummihjul, men vi har modellen med lufthjul.


Man skyddar inte barnen från allt ont med en hjälm, men kan du ange ett enda (riktigt) argument för att man INTE ska ha hjälm?
Vad är den stora fördelen med att inte ha hjälm vid skridskoåkning, ridning, slalom och dylikt? Vad är det som skyddas då? (Förutom att du slipper reta upp dig).

Jag lever definitivt inte i en bomullsvärld. Bomullsvärld för mig handlar om att begränsa sina barn till att inte få göra saker. Det gör vi inte alls; vi bara skyddar dem i situationer där risken för t ex hjärnskakning eller andra skador är ganska mycket högre än i andra situationer.

Våra barn kommer gärna få pyssla med det mesta som de önskar, däremot MED skydd och i en miljö där det är lämpligt ur säkerhetssynpunkt. Vi åker t ex skoter på vintrarna och är så superlöjliga att alla har hjälm. Min sambo har dessutom en rygg och bröstplatta, liksom barnet.

Min sambo har en kronisk skada som han ådrog sig vid en bilolycka med älg. Jag är jävligt glad åt att han hade bilbältet PÅ SIG den gången.

En gammal klasskamrat till mig berättade om när hon som 5-6åring cyklade på en mur (på 70talet då vi ju inte hade hjälmar alls vid cykling). Hon fick en hjärnskakning som resulterade i att hon tappade i princip varenda minne från tiden innan. Hon kunde gå, stå, prata, äta osv. Men fick lära känna sin familj helt och hållet på nytt. När hon åkte hem från sjukhuset efter x veckor åkte hon alltså hem med en "främmande" familj. Hennes minnen från tidig barndom hade inte återkommit då när vi lärde känna varann (vid 20+ års ålder). Allt innan olyckan är endast foton och kort för henne.
Det är ju ett exempel på något man kan bespara sina barn att behöva uppleva genom att vara konsekvent med cykelhjälm t ex.

Du verkar vara fullständigt ignorant.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Hjälm vid cykel och skidåkning, skridskor o liknande tillfällen för barnet, självklart. (Jag hade själv aldrig hjälm när jag åkte skridskor som liten, men jag minns ju järnsmaken i munnen och chocken när man sladdat i backen med bakhuvudet först, hände då och då.)

Men jag skulle då inte vilja att mitt barn gick på dagis som krävde hjälm på gården, eller alls. De får helt enkelt hålla sig borta från branta backar och tvåhjuliga cyklar och försöka sanda sin gård. Alldeles för många barn har dött av att hjälmen fastnat i träd och lekställningar, har hört även med barnsäkert spänne men inte hittat källa. Jag vill inte att A ska strypas till döds. (Dagisets gård är för stor för att tre personer ska ha järnkoll på alla barn, det är jättebra på alla andra sätt än om de skulle ha hjälm på sig).
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Men herregud! Vad lever du i för värld? Vet du hur lätt man kan få en hjärnblödning? Hjärnskakning? Jag vet, jobbar dagligen med hjärnan.
Klart att barnen ska ha hjälm på sig. Vill man som förälder skydda sitt barn eller riskera deras liv, för att man ska vara lite "tuff"?
Ett bilbälte räddar liv också. Det räddade min brors liv kan jag nämna, det finns ju idioter på vägarna som inte följer regler. Hjälper ju inte att ena sköter sig. På sjukhuset låg han med uppfläkt käft och var bara någon millimeter ifrån döden. Tänkvärt?
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

Min 8 åring går hem med lillebror 6 år själva medan jag hämtar lillesyrran. Det kan ta allt från 20 minuter till en timme. De sköter sig
bra. Jag skulle dock inte gå hemifrån när de sover. Men är de vakna så kan de larma om något händer.

Killarna får välja om de vill åka med och handla eller stanna hemma. 4 åringen hänger på mig.

Själv var jag barnvakt när jag var 11 till tre barn 3,6,9 år. Deras mamma jobbade och mina fanns 5 minuter bort om något skulle ha
hänt.
 
Sv: Att lämna barn ensamma hemma!

kl

Ja Golit provocerar rätt bra, men jag kan ändå se en liiiiten poäng i det han skriver. Man kan lätt bli "hemmablind" och överbeskydda barnen. Ibland hajar jag till lite när jag tänker på mina barns åldrar, de är ju inte små längre. Om mindre än 2 år har äldsta inget fritids att vara på. Om lite mer än 2 år så är min äldsta TONåring!!:eek: Var har tiden tagit i vägen? Vid sådana tillfällen har jag fått fundera på vad jag har för gränser och så för barnen och justerat dem enligt ålder. Men det är varje gång samma förvåning när jag inser hur gamla de blivit :o
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 327
Senast: jemeni
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 578
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 757
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp