Att lära sig slå på tappskor?

Mearas

Trådstartare
Går man ngn kurs? Har hört ngt om tappskolicens...
Var ordnas i så fall dessa kurser?
:confused:
 
Jag fick höra förut att om det var tillräckligt många intresseraqde så kunde komvux fixa en sån kurs. Vet inte om det stämmer.

Jag har själv gått NB-gymnasium och fått lära mig det där.

/Madelene :devil:
 
Om du får reda på ngt om hur man kan skaffa en tappskolicens blir jag väldigt glad om du hör av dig till mig.

I somras vet jag att NNHA ordnade en halvdagskurs där man fick slå i tappsko, kunder tyvärr inte vara med. Jag själv haft funderingar på att inom vår klubb försöka ordna en tappsko-kurs för intresserade med hjälp av någon av våra duktiga hovslagare. Undrar om det fungerar??

mvh
Lejonelle
 
Jag går på naturbruksgymnasium inriktning häst och jag har sån tur att jag nu i 2:an får ta tappskokompetens här på skolan.
 
Hade tänk gå på sådan kurs hos en av våra kända körtränare här i landet... men när jag fick höra att man då använder sig av dött material..Alltså riktiga hovar fråndöda hästar så kändes det inte som jag ville gå längre! Jag hade nog spytt!! Men visst vore det super att kunna!!!
 
I Skara har dom hovslagarutbildningen.
Egentligen är det inte svårt att slå på en tappsko.
Det jag inte fick lära mig när jag skulle ta tappskolicensen var hur man riktade en sko. Och visst var det läskigt med döda ben och hovar men tänk vad många det hade blivit om alla skulle öva på levande hästar..
 
Jag gick en tappskokurs, fredag-söndag, i maj. Hittade kursen här på Buke. Man hade med sig egen häst.
Först var det teori, sen övning på döda hovar (man överlever!!). Sen fick jag både ta bort skorna, verka, rikta och sätta på skorna på min egna häst. Det tog ett par timmar :)och ryggen kändes som :devil:.
Det var jättenyttigt och man uppskattar verkligen sin hovslagare efter detta. Numera hjälps vi åt, jag tar bort
de gamla skorna och verkar, sen får "hovis" kolla verkningen, rikta och sätta på de nya skorna.
Men som sagt, både roligt och nyttigt med en sådan kurs!!!!
Mvh Kerstin
 
Åh... Precis en sådan kurs vill jag gå!

Perfekt att du kan träna lite när hovslagaren kommer!
 
Hmmmm.....? Jag vet inte hur man skickar privatmeddelande. Men när jag lärt mig det ska jag informera lite mer om kursen jag var på.
Mvh Kerstin
 
Fick en travare som rivit upp en gammal skada och inte klarade av att tävla längre. Den gamla ägaren tog tillbaka honom efter ett år, då jag började på NB och bara fick ta med mig en häst. På tapp-sko lexionerna fick vi öva på hovar från slaktade hästar. Gissa vems hovar som dök upp där! Samma ärr, samma tecken, exakt lika. Men det kändes inte konstigt på något vis för han var ju redan borta.

Kontaktade ägaren och fick veta att han brutit hovbenet så illa att det bara fanns en utväg. Det var nog värst att få höra att han fick lida så svårt innan han fick somna in.

Men alla är ju olika. Jag hängde ut genom fönstret och spydde när vi dissekerade(stavas?) en komage. På något viss kändes det bra att jag var den sista som fick verka och sko Orientens hovar.

M.V.H. Linda
 
Jag har varit med på en tappskokurs med klubbens hovslagare och han kunde även skriva på ett papper med Tappskokompetens om man ville ha det. Så det kan nog fungera!
 
Får man inte skriva ut sånt direkt i forumtet?? Annars vill jag också gärna ha enn PM om kursen...
 
Jag har fått för mig att alla som gått hovslagarutbildningen och har papper på det får utfärda tappskolicens.
 
Hej!
Jag fick min tappskolicens genom skolan när jag läste naturbruks. Fick samtidigt höra att alla utbildade hovslagare får hålla sådan kurser och utfärda bevisen.
Jätte intressant att lära sig! Döda hovar att öva sig på kanske inte är någon höjdare men man klarar sig faktiskt och efter första gången är man rätt så glad att det inte var en riktigt häst man prövade på! Men man lär sig med lite övning :smirk:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick upp reklam på min FBsida om Jonas von Essen där han gör reklam för sin minneskurs online. Givet, vem vill inte förbättra sitt...
Svar
11
· Visningar
663
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 338
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 553
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag har kommit på att jag kanske kan plocka ihop en högskoleexamen av de kurser jag har läst vid sidan av jobbet de senaste åren (jag...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp