Att låta hunden dra i kopplet?

Sv: Att låta hunden dra i kopplet?

Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Han får dra i kopplet när han får frikommando, då är det fritt fram att göra vad som helst (nästan), men får han inte frikommando får han absolut inte dra.
Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Han kan inte dra omkull mig :angel:, han ska gå bredvid mig så att kopplet ej är sträckt
Får de dra emot en mumsig doft? Nej!
Får dom hoppa på er/på andra? Ja det får han

Hade jag haft en större hund hade den inte fått dra i kopplet på frikommando heller eller hoppa på mig/andra dock.

Med erfarenhet av mina hundar så kan vi ju säga som så att det är enorm skillnad på hur de uppför sig om jag håller i kopplet och om någon annan gör det :angel:

Finns till och med några bukefalister som erfarit detta :D

Det där tror jag absolut på. Av de hundar jag träffade när "gåmedhund" var mitt jobb såg jag ofta stora skillnader i beteendet när matte/husse var med och ej...dock oftast till det bättre när ägarna åkt. :D

Dessa vovvar är dock precis som sin företrädare med samma ägare. Gudomigt snälla och vänliga naturligtvis men...GAAAAH!

Ja inte vill jag att mina hundar ska gå under ständigt "fot"kommando på våra promenader i a f - en bra hund ligger PÅ är min syn på saken. Däremot vill jag inte ha en hund som hoppar och rycker hit och dit i koppel, busa på det viset får de göra lösa, men ett jämnt lagom drag framåt det vill jag ha på mina.

Intressant.

Du får gärna utveckla det där? Varför är det en bättre hund om den drar? Alt varför drar en bättre hund? Jag anser att iaf en av mina två har väldigt mycket i sig, han har en enorm arbetsvilja och vill hela tiden mer. Med honom HAR jag fått jobba för att han skall gå ordentligt- dock som du säger har han velat gå med ett stadigt drag framåt, inget kastande.

Men jag kan inte alls känna att jag tar bort "goen" i honom genom att se till att han går vint i kopplet så matte slipper värk?

(Tio månader gammal welsh)
Får han dra i kopplet? NEJ
Gör han det ändå? JA
Vet han att han inte får göra det? Det hoppas jag, annars är vi ju elaka som få eftersom...
Får han en åthutning som skulle skrämma Hulken himself? JA
Tar han åt sig? NEJ
Har han någonsin tagit åt sig vad någon, hund eller människa, sagt åt honom? NEJ
Fortsätter han dra så snart något luktar gott? JA
Har vi en envis hund? SKOJAR DU?
Har vi en hjärnskadad hund? Ibland tror jag nästan det.
Dags för min lille att förklara varför han alltid måste ligga två meter före den koppellängd han fått, och varför alla dofter måste intas fem meter i sekunden snabbare än vad husse/matte går, oavsett vilket tempo vi håller.

För att vara rättvis så går det faktiskt bättre för varje vecka, även om det inte känns så just när man är ute och går ibland. Men ser man bakåt har han kommit lång väg!

Hoppar är så gulligt när han gör. Så det får han när jag bjuder in till det. Aldrig på någon annan. Och det är faktiskt inte ett av hans problem. Så tassarna på bröstkorgen är hans och min egna kelstund! =)
/Syrsa

förlåt men... :rofl::rofl:

*kl*

Jag ser att flera av er har skrivit att ni tillåter hopp om ni inbjudit till det, jag svarade utefter att hunden själv tog beslut om att hoppa på promenaden..

Såklart hunden får hoppa om folk inbjuder till det, som Gabbi skrev.

Jag varnar alltid för superglad hund, om folk då börjar prata bebisröst och gulla ja då har dom en staff överallt :/
Hälsar man normalt på min hund, hälsar hon normalt ... nästan (harkel)

*kl*

Jag ser att flera av er har skrivit att ni tillåter hopp om ni inbjudit till det, jag svarade utefter att hunden själv tog beslut om att hoppa på promenaden..

Jag varnar alltid för superglad hund, om folk då börjar prata bebisröst och gulla ja då har dom en staff överallt :/

Hahaha! Jo, det är klart...bjuder andra in på ett eller annat sätt så får de stå sitt kast! Det får finnas gränser för vilka provoceringar en hund ska behöva utstå. Man har ju en levande individ, en kompis! Inte en robot!

/Syrsa

Johoo Zaga är iallafall hård som en robot anser folk som fått henne på sig efter att dom själv hiat upp henne ;)

*ASGARV*

Alla tycker Keo är så len i pälsen...så att få honom på sig skulle väl vara som att få en 20kilos sammetsklätt ormbo i famnen...

...det sprattlar och vickar och daskas och...

/Syrsa

Zaga är också len i pälsen, det är hennes muckler som är hårda :p

Så summa summarum: en äkta sammetsrobot ;)

• Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Både och, Nikita kan få dra lite eftresom hon är rätt så seg av sig och helst går bakom vilket jag tycker är jobbigt. Leia får inte dra.
  • Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Nej, de får de inte göra.
  • Får de dra emot en mumsig doft? Nej, men det försöker de med, speciellt nu när båda snart ska börja löpa :cool:
  • Får dom hoppa på er/på andra? Ja, de får hoppa och har aldrig lärt sig att man inte får det. Dock är det inget problem då de endast hälsar så pass glatt att de måste hoppa på folk de känner.

Jag gillar hundar som drar lika lite som jag gillar hästar som drar.
Jag vill ha dem båda på slak lina brevid mig, hästarna gärna lite bakom.

Men sen för mig finns det två koppelsituationer.

Situation A är när jag ska ta mig från A till B med hunden och hunden redan är rastad. Då vill jag ha dem någorlunda fot dvs vid min sida på slakt koppel utan att de saktar av eller drar iväg för att nosa på diverse lukter. Då mina hundar till 99.9 % lever det livet att de är lösa på gården och promenader, är de få gånger, de behöver vara kopplade ofta dylika situationer och då har jag höga krav på hur de uppför sig i kopplet.

Situation B är när hunden även skall rastas men av olika skäl måste göra det i koppel, dvs om man är på okänd ort etc.
Då är det inte rimligt för mig att hunden skall gå fot utan luktstopp eller kisstopp eftersom det är själva poängen med rastningen. Då vill jag ha dem på slak lina men till skillnad att kopplet nu är så gott som helt utsträckt och de får röra sig i kopplets hela längd UTAN att dra, har de hitta intressant doft stannar jag så de får undersöka dne närmare.

Hundarna lär sig snabbt att skilja på dessa 2 situationer, och vet att att de inte under några omständigheter får rycka och dra i kopplet i någon av situationerna. ( har oxå dåliga axlar) .

Vad gäller hoppandet, så, nej!, inte hoppa i en hälsningssituation däremot om jag inbjuder till lek med knuff och gruff, är jag fysisk får de vara fysiska.

Vad gäller hoppandet, så, nej!, inte hoppa i en hälsningssituation däremot om jag inbjuder till lek med knuff och gruff, är jag fysisk får de vara fysiska.

Men om personen hunden ska hälsa på gör precis som du gör när du inbjuder till lek ?
Korrigerar du hunden eller personen ifråga ? ;)

ouuff!!!!

Jag har alltid ogillat hundar som drar i koppel.

Ändå gör min egna hund det ibland, möter vi en annan hund så står han även på bakbenen och gnäller och stegrar och hoppar och försöker komma ur halsbandet:eek::o

Och ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra!

till 75% är han är lydig kille som går med slakt koppel och vill hålla ögonkontakt. Massa beröm!

till 25% är han en ivrig draghund som får mattes armar att sträckas i alla riktningar och åka på ändan om det är halt.
-Och här är han helt okontaktbar så den dagen jag vet hur jag ska träna bort det eller någon har bra tips att använda sig utav så kanske det går att få bort:)

"Konstiga" är att han är lättare att ha lös än i koppel, mycket mer uppmärksam och följsam! Så det kan tyda på att mitt egna beteende skiljer sig från när jag har honom kopplad vs okopplad. Dvs jag är mindre uppmärksam och konsekvent när han hålls i koppel.

tadaa:D

Men om personen hunden ska hälsa på gör precis som du gör när du inbjuder till lek ?
Korrigerar du hunden eller personen ifråga ? ;)

Nu frågade du inte mej men jag svarar ändå;)
Min gamla hund var oerhört smart:love:
Han hoppade upp och ner av glädje när någon kom som han tyckte om, tre meter ifrån personen! Men bara ute, inne var han alltid lugnare.
Han hoppade på mej när jag inbjöd till lek, men bara på mej, oavsett vad andra gjorde så hoppade han eller kampade han inte, eller nja, efter att jag och sambon bott ihop i sex år kunde han lite försiktigt leka med honom, men han rasade inte runt som med mej och han lekte aldrig så med barnen inte ens sedan de blivit stora utan alltid lugnare lekar.
När någon äldre eller ett barn kom satte han sig några meter bort med viftande svans och väntade på att de skulle komma fram, det var som om han visste att hoppande inte passade då fast han var helt överlycklig över besöket och man såg hur hela han höll på att explodera av ivrighet.

Han var så intelligent min gammel man, gud vad jag saknar honom:cry:

Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden?
Nej slakt koppel gäller och att gå vid sidan/bakom mig...

Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er?
Vid tillåtelse att gå å kissa m.m. får hon dra lite, men inte för hårt

Får de dra emot en mumsig doft? Nej
Om hon har tillåtelse att ströva fritt gör hon ju detta, dock skall hon följa med när hon känner att de börjar dra lite..

Får dom hoppa på er/på andra?
Nej, bara om vi busar! Andra får hon bara hoppa på om de "ber henne"...

*kl*

Jag låter nästan aldrig annat än härdat hundfolk att hälsa;)
Han kan strunta i människor så att åka spårvagn och sådant är inga problem hur trångt det än är, men han kan inte hälsa ordentligt utan att hoppa och bröta

Men så är det med Zaga också.

Så länge hon har strikta order om att inte hälsa så håller hon sig helt i skinnet ( spårvagn m.m )

Jag vill inte heller att man hälsar på Zaga det första man gör när man kommer hem till mig, för då går turboroboten igång på allvar ..

Men jag har sedan länge insett att Zaga alltid kommer hälsa brötigt, men det blir bättre om hon inte får hälsa i direkt anslutning till att besökaren kommer innanför dörren :)

[*]Låter ni era hundar dra i kopplet på promenaden? Nej
[*]Får dom sträcka kopplet bara de ej drar omkull er? Nej
[*]Får de dra emot en mumsig doft? Nej
[*]Får dom hoppa på er/på andra? Nej

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika... 2
Svar
35
· Visningar
3 174
Senast: Blueberry
·
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen... 2
Svar
22
· Visningar
2 251
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka