Att låta sin vän somna in...

Dana

Trådstartare
Har bestämt att vårt sto ska få somna in och komma till de gröna ängarna nu till hösten... Varför behöver vi inte gå in på, svårt nog ändå.

Vill att hon ska somna in på gården, men vart ringer man? Distriktvet. eller ett slakteri i närheten? Vad händer med kroppen? Förstår att distriktvet. inte kan ta hand om kroppen, men om ett slakteri kommer ut, vad gör de med kroppen?

Har många funderingar, hoppas på lite tips, råd mm. Har ett slakteri i närheten.
/Dana

Sv: Att låta sin vän somna in...

Jag vet hur det känns, det är inget kul beslut att ta!! :cry:

De hästar som fått vandra vidare här genom åren har fått somna in på gården. De har blivit avlivade med spruta av distriktsveterinär, och sedan har kroppen forslats bort av svensk lantbrukstjänst. (kroppen går till destruktion) Det kostar mellan 3000-4000 (vet ej dagens taxa) att lantbrukstjänst hämtar kroppen, dom utför även trotjänaravlivning med bult hemma på gården om man vill, vet ej om det ingår i priset eller om man betalar extra för det.

För hästen spelar det nog mindre roll om man väljer bult eller spruta, anledningen till att jag valt spruta är enbart för min egen del. Jag har varit med ett par ggr vid avlivning med bultpistol/slaktmask (ej mina egna hästar) och jag som i vanliga fall inte har problem med blod och ryckningar och sånt tycker inte att muskelryckningarna och avblodningen är så trevliga. Avlivas hästen med tex somulose så är den död innan den når marken, och sedan ligger den stilla utan spasmer. Men som sagt, för hästen spelar det nog ingen roll, det är bra sätt båda två.

Man kan även ansöka om att få gräva ner kroppen. Det gör man hos länsstyrelsen och kommunen. Jag tror att tillståndet från länsstyrelsen kostar 300:- eller ngt sådant. Men man får inte gräva hursomhelst, tex vattentäkt.

varfor du skall sanda hast till slakteri forstar jag inte men det ar upp till var och en.
om du har mark, ringer du till lanstyrelsen, ansoker om gravtillstand, kostar 300 kronor i varmlandsland fyller i och sander in, du far 99% jakande svar.
sen har du ngn grava ett hal pa markerna, kanske egen maskin eller granne? efter du har fatt tillbaka tillstand. du sen tar licensed jagare, dig sjalv? foraldrar/make, granne och later de skjuta och sen graver du ner och har en grav att ga till om du vill.
forstar inte det har med 5000-6000 att ngn skall komma och forsla bort kroppen och sen anvanda den for hundmat/folkmat?? kalla mig konstig men aldrig skulle jag kunna slakta en hast..

varfor du skall sanda hast till slakteri forstar jag inte men det ar upp till var och en.
om du har mark, ringer du till lanstyrelsen, ansoker om gravtillstand, kostar 300 kronor i varmlandsland fyller i och sander in, du far 99% jakande svar.
sen har du ngn grava ett hal pa markerna, kanske egen maskin eller granne? efter du har fatt tillbaka tillstand. du sen tar licensed jagare, dig sjalv? foraldrar/make, granne och later de skjuta och sen graver du ner och har en grav att ga till om du vill.
forstar inte det har med 5000-6000 att ngn skall komma och forsla bort kroppen och sen anvanda den for hundmat/folkmat?? kalla mig konstig men aldrig skulle jag kunna slakta en hast..
Vill bara klargöra att hästen inte blir mat eller hundmat vid hemavlivning. Den går som sagts tidigare till destruktion.

Men som du säger... har man möjligheten kan man avliva hemma och även gräva ner hemma. Då efter tillstånd från länsstyrelsen med yttrande från kommunen.

Min älskade häst togs bort igår här hemma. Jag ringde Lantbrukstjänst vars chaufför av bilen ringde upp mig och vi bestämde en ungefärlig tidpunkt. Det som var jobbigt var att vänta och inte riktigt veta vilken dag och vilken tid det skulle bli, så det blev på två timmars varsel när de fick en körning åt mitt håll.
Det som var otäckt var att se den hemska kontainerbilen komma och se alla otäcka lyftanordningar på bilen.
Det hela gick jättefort och smidigt. Jag betalade i bilen direkt med kortbetalning, vi gick tillsammans och hämtade hästen och en stor hink med godis. Jag klappade om min häst och sa hejdå till henne medan hon åt ur sin godishink, överlämnade grimskaftet till dom och gick in. När jag hade gått in så fick hon somna in.
Dom hade åkt inom tio minuter och man kunde knappt se nåt blod, dom hade täckt över med lite grus där dom hade avblodat. Grimman, grimskaftet och hinken fanns kvar på platsen och det var lite blod på grimman och i hinken, antagligen från bultningen.
Killarna som kom var proffs på att bemöta storbölande hästägare.
Jag valde medvetet att inte vara med på själva bultningen och att inte se när dom hissar upp hästen i kontainern.
Det var ganska jobbiga dagar innan det blev gjort , men på nåt sätt så hinner man att börja bearbeta sorgen redan från det första samtalet och det känns inte så dramatiskt när det hela väl är över för då har man hunnit att börja vänja sig vid tanken på att ens älskade vän är borta.
Det hela kostade med moms 4600kr. Avlivning på klinik hade kostat 8250kr.
Fördelen med Lantbrukstjänst är att man slipper ha kvar kroppen liggandes under pressenning medan man väntar på hämtning. Dom tar lika mycket för enbart hämtning som för avlivning och hämtning.
Det här var min första erfarenhet av hästavlivning under de 18 år som jag har haft hästar. Det var en lite mer jobbig upplevelse är att ta bort en hund eller en katt för att avlivningen och hanteringen kan upplevas som lite otäck.
Men som sagt det går jättesnabbt och dom som gör det är proffs.

Vi tog bort dotterns ponny för två veckor sen, och som du säger, det svåraste är beslutet, och att vänta. Vi använde oss av Geol, chauffören var trevlig, snabb, saklig och effektiv. Dottern höll när ponnyn bultades, men så fort hästen ramlat gick vi därifrån, ville inte se avblodning och upphissning. Vi hade redan betalat, 4600, så vi kunde vara i stallet och gråta så mycket vi behövde när det var gjort.

Min älskade häst togs bort igår här hemma. Jag ringde Lantbrukstjänst vars chaufför av bilen ringde upp mig och vi bestämde en ungefärlig tidpunkt. Det som var jobbigt var att vänta och inte riktigt veta vilken dag och vilken tid det skulle bli, så det blev på två timmars varsel när de fick en körning åt mitt håll.
Det som var otäckt var att se den hemska kontainerbilen komma och se alla otäcka lyftanordningar på bilen.
Det hela gick jättefort och smidigt. Jag betalade i bilen direkt med kortbetalning, vi gick tillsammans och hämtade hästen och en stor hink med godis. Jag klappade om min häst och sa hejdå till henne medan hon åt ur sin godishink, överlämnade grimskaftet till dom och gick in. När jag hade gått in så fick hon somna in.
Dom hade åkt inom tio minuter och man kunde knappt se nåt blod, dom hade täckt över med lite grus där dom hade avblodat. Grimman, grimskaftet och hinken fanns kvar på platsen och det var lite blod på grimman och i hinken, antagligen från bultningen.
Killarna som kom var proffs på att bemöta storbölande hästägare.
Jag valde medvetet att inte vara med på själva bultningen och att inte se när dom hissar upp hästen i kontainern.
Det var ganska jobbiga dagar innan det blev gjort , men på nåt sätt så hinner man att börja bearbeta sorgen redan från det första samtalet och det känns inte så dramatiskt när det hela väl är över för då har man hunnit att börja vänja sig vid tanken på att ens älskade vän är borta.
Det hela kostade med moms 4600kr. Avlivning på klinik hade kostat 8250kr.
Fördelen med Lantbrukstjänst är att man slipper ha kvar kroppen liggandes under pressenning medan man väntar på hämtning. Dom tar lika mycket för enbart hämtning som för avlivning och hämtning.
Det här var min första erfarenhet av hästavlivning under de 18 år som jag har haft hästar. Det var en lite mer jobbig upplevelse är att ta bort en hund eller en katt för att avlivningen och hanteringen kan upplevas som lite otäck.
Men som sagt det går jättesnabbt och dom som gör det är proffs.

Jag gjorde också på detta sättet med min älskade arabvalack i vintras och jag kan verkligen rekommendera detta sättet och de som jobbar med detta är proffs och de har en väldigt förståelse både för djuret och ägaren. Han som kom till mig och avlivade min häst var en ung kille på kanske 25 år. Världens lugnaste människa. Han tog min häst och gick en liten runda i trädgården innan, lät honom beta, klappade honom och gjorde honom riktigt lugn och fin. Därefter så gick allt så fort och så himla smidigt och snabbt. Min häst led inte och kroppen tog han med sig direkt. Bara en pytteliten blodpöl låg på backen. Det var allt. Kalmar som jag fick ringa tog 2 000 kr för ponny och 4 000 kronor för häst.

Trist beslut du har framför dig.

Avlivar du hemma så kan kroppen antingen grävas ned (om du fått tillstånd) eller så skickas den på destruktion.
Som flera har skrivit så kan de som kör åt lantbrukstjänst avliva hästen också. De avlivar alltid med bultpistol.

Väljer man att avliva hemma med hjälp av veterinär finns valet mellan bult och spruta.
Hästar som är rädda om huvudet eller lite oroliga kan vara bra att ge lite lugnande innan man bultar, det är lugnare och säkrare för alla inblandade.
Nackdelen med att spruta är att man måste sätta en kanyl i halsen, för att få kanylen att sitta stadigt på plats väljer många veterinärer att sy fast den, det blir ganska många stick och vissa hästar är inte så förtjusta i det. Det tar en liten stund att få kanylen på plats, det går mycket snabbare att bulta.
Dessutom är det väldigt giftiga medel som man använder, det gäller att tänka efter så att man hanterar dem på ett säkert sätt.
En häst avlivad med spruta får inte de kramper som en bultad häst får, det är för den ovane säkert lättare att se och vara med om.

Jag har avlivat flera hästar i sin hemmiljö, både med bult och spruta. Jag har också varit med istället för djurägaren när lantbrukstjänst kommer och avlivar.
Det som påverkar hästarna mest är miljön runt omkring. En hysterisk ägare kan stressa upp sin häst otroligt mycket!
Det bästa för hästen är att det finns en lugn person som kan hålla i grimskaftet under tiden, jag tror att hästen mår bättre av det än en förkrossad ägare.
Känner man inte att man kan hålla lugnet, låt någon annan ta hästen och håll dig i bakgrunden. Du kan gå fram och ta farväl när hästen är död, det går att täcka ev. blod med ex. en filt om man tycket att det ser otäckt ut.

Skickar du till ett slakteri så kommer hästen att bli livsmedel.
För att hästen ska kunna bli ett livsmedel ställs vissa krav:
Din häst måste ha ett pass för att kunna slaktas på ett slakteri. Det får inte finnas ifyllt i passet att hästen inte skall bli livsmedel, har hästen behandlats med några läkemedel så måste karenstiden ha gått ut.
Är passet ett dublettpass (dvs. orginalpasset har förvunnit och man har skaffat en kopia) så får hästen inte gå till livsmedel.

Uppfyller hästen kraven med passet och du vill slakta din häst på slakteri så ringer du till slakteriet och ber om att få anmäla hästen till slakt.
Du kommer överrens med slakteriet vilket datum som hästen ska slaktas.
Du kan välja att köra in hästen själv till slakteriet med din egna transport (nästa alla hästägare väljer att göra det), eller så kan den åka med de stora lastbilarna som kör kreaturen till slakteriet.

Alla slakteri gör på olika sätt, på slakteriet jag har tjänstgjort kommer hästarna på morgonen.
Alla papper ordnas innan hästen lastas ur.
Ägaren får tyvärr inte följa med in, lokalerna är utformade så att det inte får plats flera personer på den plats där bedövningen sker. Det går alltså inte utföra avlivningen på ett säkert sätt för alla inblandade om ägaren är med.
Tyvärr är också saken den att många djurägare bryter ihop, det kan inte vara lätt för personalen på slakteriet att ta hand om en kollapsad djurägare och samtidigt sköta en avlivning på ett bra sätt.
Jag har följt många hästar på sin sista promenad. Det är bara någon enstaka häst som har reagerat då de går in, och då är det troligen för att det finns kor att titta på eller att det låter lite konstigt. Jag har aldrig varit med om att en häst kastar sig runt i panik.
När hästen är borta har jag som regel gått ut och lämnat grimman och vid behov klappat om ägaren.

Det finns ju en ekonomisk aspekt på det hela också, att använda lantbrukstjänst kostar tusentals kronor. Om man väljer ett slakteri får man några kronor för kroppen, jag tror inte att man går plus (man ska ta ledigt från jobbet för att åka dit, bränslet idag är dyrt och det blir inte billigare att köra med en häst bakom bilen).
Det kostar att ta ut enveterinär och avliva hästen, likaså kostar det att få någon att gräva en grav också.

Lycka till med ditt beslut!
(ursäkta för uppsatsen)

tycker fortfarande 4500 och up ar helt idiotiskt att betala..
for min gammeltant blir det 500 for "skjutaren" och 1000 for "gravaren" samt 300 for tillstand.
OK sa det blir inte hundmat, dock fick jag forslaget att ta henne till en plats som slaktar.. och da hade hon blivit hundmat...
nu har saker hant har sa hon gar inte annu, men har allt fardigt nar det ar dags..

Tack alla för era svar.

Lantbrukstjänst hette det ju. Trodde det var slakteriet som ordnade detta, har blandat ihop. Vill inte skicka henne till slakt.

Vi får prata mer här hemma om hur vi ska göra, men beslutet är i alla fall att hon ska få somna in här hemma på gården.

Sen om det blir distriktvet. eller lantbrukstjänst får vi diskutera lite till.

Ni får gärna berätta om hur ni gjort och hur ni upplevde allt, för ni som orkar...

Alla som har häst har inte egen gård och mark där man kan gräva ner kroppen.
Det finns också lagar och bestämmelser på hur en avlivning får och inte får gå till. Jag bor, om inte direkt i villaområde men i ett område där det är lite tätare mellan husen och avlivningen skedde väldigt nära grannar och med full insyn från deras tomt så att är viktigt att ta hänsyn och meddela grannar om att man tänker avliva hemma och när det ska ske. Däremot är det inte förbjudet att avliva hemma. Hur man än vänder och vrider på det så kostar det mycket pengar om man inte har ett försäkringbolag som dömt ut och står för kostnaden.
I mitt fall så var hästen 24 år och beslutet var mitt eget och därmed fick jag betala ur egen ficka.

Hur man än vänder och vrider på det så kostar det mycket pengar om man inte har ett försäkringbolag som dömt ut och står för kostnaden.

Vi fick 1440 av 4600 efter avdrag av självrisk, så det är inga stora pengar man får tillbaka. Men jag hade inte kunnat låta grannen skjuta för att sen själv ordnat med nergrävning, så för mig passade det bra att ha hjälp med detta.

Mina hästar avlivades i slutet av juni. Distriktsveterinären kom ut och han samordnade sitt jobb med sanitetstjänst, som hämtade kropparna efteråt. Så att vi inte skulle behöva ha hästarna liggande på gårdsplanen någon längre stund.
Hästarna fick först lugnande och kanyl i halsen inne i sina boxar och sedan togs de ut en och en på stallplanen och fick en rejäl överdos. Min man var med och han sa att allt gick mycket lugnt och fint tillväga. Det fanns ingen oro och när de fick den sista sprutan så föll de bara ihop och blev liggande.

Dyrt som skam var det, men det tycker vi faktiskt att det var värt. 3000:-/häst för avlivningen och 4000:-/häst för kadaverhämtning.

Lantbrukstjänst tog bort min häst för 3 år sedan, och jag tyckte dom var mycket bra. Vi hade bestämt dag och ungefärlig tid, hästen gick på betet.
Jag hade varit hos honnom och gett godis ur en påse under dagen. Så när det var dags gick jag och chauffören till grinden, och när hästen såg godispåsen kom han direkt.
Jag höll gimskaftet med ena handen och den andra över ögonen, när det small sprang jag för jag ville inte se hästen död. Men jag vet ändå att han alldrig hann uppfatta vad som hände innan han var borta!
Pappren skrev vi innan, och betalningen var klar. Så jag kunde dra mej undan och sörja.
Det blev en blodfläck som fanns kvar länge, men den kan man ju be någon täcka över!
Jag kommer att använda mej utav Lanbrukstjänst även nästa gång det blir dags, om jag kan välja.
Det är en jobbig upplevelse, men tyvärr något man måste göra för sin häst!

Jag väljer att låta texten vara vit för de som inte vill läsa..

När min Prins fick somna in var det inte planerat utan pga ett akut sjukdomsfall, där jag inte kände att de var rätt att fortsätta behandla. Veterinär fanns redan på plats för behandling. I stallet satte han en kanyl i halsen som fästes med någonsorts skumgummi tejp. Sedan gick vi ner till åkern, där fäste veterinär en slang i kanylen som sattes fast med en stål klämma i grimman. Det enda vi behövde tänka på var att hästen inte la sig med den sidan där kanylen satt i utan om vi kunde styra över på andra sidan om det gick. Vi var tre personer närvarande förutom veterinären. Veterinär började med att ge lugnande och sedan började medelet att sprutas in, hästen blev vinglig på benen, jag vill inte säga att han föll ned utan vi hjälptes åt att lägga honom ned. Det var lungt och stilla och jag hade hela tiden hans huvud i famnen, vi hjälpte sedan åt att lägga honom ned på marken. Allting gick väldigt snabbt och fint till. Samtidigt som man visste att det var det enda jag kände att jag kunde göra var det givetvis en ledsam situation. Jag ångrar inte att jag var med, däremot om det hjält en bultning hade jag nog inte valt att vara med vid själva ögonblicket. Något jag upplevde väldigt fint var att veterinären gav honom en liten klapp på mulen när allt var klart. När alla fått säga sina farväl, täckte vi över kroppen med en pressening.

Återstod var att ringa till de som skulle hämta kroppen. Möttes av en mycket proffesionell man som förklarade noga när vi fyllde i papprena och efter att min sambo visat ut platsen skickade iväg honom så att han inte skulle behöva se när kroppen lastades upp.

Tack alla för era svar.

Sen om det blir distriktvet. eller lantbrukstjänst får vi diskutera lite till.

Ni får gärna berätta om hur ni gjort och hur ni upplevde allt, för ni som orkar...

Jag vet precis vad du går igenom, precis som många andra.

Det är nu 5 veckor sedan som jag tog bort min häst.
Det var ett beslut jag hade tagit för länge sedan, men jag kunde helt enkelt inte förmå mig att sätta ett datum eller ens ringa (eftersom att det inte var akut eller att hästen mådde dåligt av att vänta).
När jag väl ringde, ringde jag till ett par olika trotjänaravlivningar.
De två första samtalen var jättejobbiga, och jag grät hur mycket som helst.
En av personerna sa till mig, att har man väl tagit beslutet, så skall man inte vänta för länge, skjuta upp det, eller beställa ett datum för långt framåt.

Jag fick dock panik och sköt upp det, och gick och mådde hur dåligt som helst av att se min häst varje dag och veta att 'snart' ska han bort.

När jag bestämt mig för vilket företag som skulle ta bort honom ringde jag och fick fantastisk hjälp och stöd. Underbara människor, som tar sig tid, lyssnar och pratar med en.
Jag valde Djurambulansen, för de kommer ut två stycken så att man inte behöver vara med. Jag ville inte vara med. Och jag beställde att de skulle komma dagen efter. Jag kunde helt enkelt inte vänta längre.

Jag ringde dom på morgonen den dagen de skulle komma, de skulle komma någon gång på eftermiddagen. De lovade att ringa när de var på väg så att jag kunde köra iväg i lugn och ro. Sambon var hemma så han kunde visa dom vilken häst det var.
Mycket riktigt, så ringde de från ambulansen, och talade lugnt och stilla med mig och berättade att de var på väg.
Jag bad dom att ta hand om honom, och det lovade hon, samtidigt som hon sa att jag skulle ta hand om mig själv med. Fantastiska människor!

Jag körde hemifrån.

Min sambo ringde när det var över.

Han sa att de kom och gav honom en lugnande spruta (jag hade bett dom göra det), och tog ut honom från stallet.
De frågade om sambon ville vara med, men han valde att gå in i huset.

När de var klara kom de och knackade på dörren och berättade att nu var det gjort.

De hade städat upp efter sig och körde därifrån.

Jag är djupt tacksam för att dessa människor finns och hjälper våra älskade djur när stunden är kommen. Och att de är så bra på att ta hand om oss djurägare med.

Notan gick på 7000 kronor.

Det betalar jag gladeligen igen. Faktiskt.

Jag fick också förslaget om att gräva ner för att spara pengar, men bara tanken på traktorskopor och allt jobb här hemma..
Nej, för mig, var detta ett mycket bättre alternativ.

Mitt bästa råd är att; Har du bestämt dig att du ska ta bort din häst. Vänta inte. Hästen vet inget. Det är du som går och mår dåligt och sörjer något som skall hända.

Och de hade rätt. När det är över, känns det mycket bättre.
Jag mådde mycket sämre av väntan, än nu när det är gjort.

Nu har han det bra och jag tänker på honom med glädje, och tittar på hans bilder varje dag, utan att gråta, utan ler när jag tänker på våra fina stunder vi fick tillsammans.

Stor kram och lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tog själv bort min häst på ett slakteri i onsdags och jag måste säga att det var MYCKET bättre än vad jag någonsin kunnat föreställa mig, personalen var så proffsiga, det var ett litet slakteri och jag kan ärligt säga att jag tror inte min häst fattade någonting på de få minuterna det tog.

Hon fick stå och äta äpplen och betfor i mängder i transporten medan vi väntade, prick 8 kom personalen ut och kollade igenom henne i lugn och ro, sedan gick de in med henne och hon följde med utan att blinka. Efter ett par minuter kom de ut igen med grimman och sen åkte vi.
Under tiden stod veterinären och pratade med oss och förklarade precis hur det gick till och enligt henne så reagerar hästarna mest på att det står kossor i stallarna när de kommer in, de matas med så mycket intryck under den korta tiden de är inne att de hinner aldrig fatta vad som händer.

Jag kan ärligt säga att ekonomin spelade en viss roll i mitt beslut och jag har faktiskt inga problem med att veta att min häst har blivit livsmedel, men det kan nog ha att göra med att jag växte upp på landet där slakten var en naturlig del av djurens liv..
För mig var väntan innan det värsta, minuterna innan personalen kom ut var fruktansvärda, men det tror jag att de skulle ha varit även om vi hade bultat henne på gården och känslan efteråt var till största delen lättnad över att hästen slapp ha ont längre och att jag slapp gå och vänta.

Nödslaktade min förste på långfredagen (och lååång var den) för två år sedan pga benbrott. Slakteri var inget alternativ. Dels gick det inte att flytta hästen - dels skulle jag inte rent känslomässigt klara av att skicka iväg honom. Ska han dö ska han göra det hemma där han är trygg.

Tog aldrig ut någon vet, diagnosen var ju ingen tvekan om. Nödslakt/bortforsling kostade 7 000 kr. Om det var något helgpåslag ska jag låta vara osagt. Har absolut ingen aning. Vi hade ju just inget att välja på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
22 469
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 323
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka