Att leda hingst..

the_connemara

Trådstartare
Ligger en tråd om hur ni gör på hantering men jag fixk en idé därifrån. Finns det långa tyglar just spec för visning (ledning av hästar som kan resa sig när de är uppspelta)? Gärna med hakar på så de är lätta att ta av men inget måste. Tips på sidor med sådan utrustning annars?

Sv: Att leda hingst..

Bättre med ett längre lädergrimskaft om man måste ha längre grejer.

Jag har ett par svarta gramantyglar som jag satt karbinhakar på.
De använder jag när jag arbetar pålle från marken. (Använder dem alltså som korta tömmar)
Se om du hittar ett par sådana för de ser ut precis som vanliga svarta lädertyglar fast är mycket längre :idea:

Jag har tyglar med pistolhakar på, det borde väl funka kan jag tro? Många islandstyglar har hakar...

Gud tack! Tärnsjötränsen har ju precis de spännena som sitter på de vanligaste utställningstränset hemma! Trodde man skulle få leta upp ngn skum liten affär i eng/irl där tränset är köpt från början :cool:

:bow: :bow:

Har suttit och letat lite i webbutiker efter grimskaftet jag brukade använda. Ser ut som ett kedjegrimskaft men har 2 kedjor som vi brukade sätta i varje bettring. Det var i svart läder och mässing och var nog strax över 2 meter för trots att någon av hingstarna reste sig så hade man gott om grimskaft kvar.

Man fick bra kontroll över hästen och det är lättare än att ha 2 tyglar. Har testat att använda ett longerdelta och satt det under hakan men det var inte lika bra men funka som nödlösning.

Du fick ett supertips av STALLKATTEN som jag skulle nappa direkt på! Lägge det själv på minnet inför framtiden, kan behövas någon gång.

Du menar att kedjorna var långa? Kanske tom så långa att båda fästes ihop där lädret började?

240 e väl totalt längd? 120 e inte mkt att hålla en häst som reser sig i tyvärr :crazy: För storhäst tyglar är det jag använt tidigare...

the_connemara skrev:
Du menar att kedjorna var långa? Kanske tom så långa att båda fästes ihop där lädret började?

Kedjorna var inte speciellt långa, kanske hälften av vanliga kedjegrimskaft. Det var 2 separata som satt fast där lädret börja

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
663
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Lavinia
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 425
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är... 2
Svar
31
· Visningar
1 470
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka