Att leka själv....

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 729
W

Warmia

Hur har ni det hemma, leker era barn själva?
Har en dotter på 3,5år som aldrig skulle komma på tanken att gå och leka med något av sina saker själv, oavsett om sakerna är i samma rum som dig eller i hennes eget. Nu är jag så otroligt avundsjuk på min kompisars barn i samma ålder som såger att deras barn kan gå in och sätta sig ett par timmar själva i sitt rum och leka själv.... Men här har det ALDRIG hänt att hon har gått in 5minuter ens och lekt själv, man kan ju inte sitta timme efter timme och leka med dom, dom måste ju börja klara sig lite på egen hand eller??

Sv: Att leka själv....

Jag har inga råd om hur du ska göra, men våran dotter som är i samma ålder (drygt) leker ofta själv, ibland med leksaker, men ännu oftare andra saker. Hon kan sitta i en timme med ex ett gäng snörstumpar och leka div rollekar med dem... Hon har varit duktig på att leka själv så länge jag kan minnas egentligen, redan som 1-åring kunde hon sitta och greja för sig själv långa stunder emellanåt.... Men det är nog väldigt olika från barn till barn.

några frågor poppar upp i mitt huvud:
- Har hon leksaker som inbjuder till att leka själv med?
- Vad gör hon om ni inte leker med henne? (är det så att hon har vant sig vid att inte behöva leka själv, för ni leker med henne?)

min 2,5 åring var lite svårt att få till att leka själv till en början.. Han är väldigt närhetsberoende av oss vuxna.

Men vi gjorde så att när vi påbörjade en lek så kunde vi lungt och smidigt "dra oss ur" leken efter en stund. Men sitta kvar med honom. Dvs han började leka själv fast att vi var med. Detta utökades sedan till att vi kunde förflytta oss kortare sträckor. Och senare lämna rummet till och med.

Idag så kan han själv gå upp/ eller in på sitt rum för att leka. Eller ta fram något i det rum som vi är i och leka med.

I hans fall kan jag känna att det var träning som gällde.

Jag tycker hon har väldigt mycket leksaker, det har blivit så för att man hoppas att hon ska tycka det är roligt. Hon har "allt" i lagom mängd!!
Vi leker sällan med henne på vardagar då hon går på dagis halva dagen fram till 12.30, då tycker jag att hon har fått leka tillsammans med andra och att hon faktiskt kan gå in och leka själv. Men det gör hon inte hon är runt benen hela tiden, sitter man i soffan och kollar post, dator mm så sitter hon också där och klänger..... Ibland försöker vi göra som någon annan beskrev att man börjar leken tillsammans med henne och sedan försöker dra sig ur men detta har aldrig funkat än så länge.
Åker man till någon kompis till henne så ber hon mig leka med henne, och där står hon och tjatar...... Men som sagt vi leker inte ofta med henne då tanken är att hon ska tröttna och gå in och titta på sina saker, men inte.....

Hon kanske inte VET hur hon ska leka sjalv, alltsa, hon kanske aldrig riktigt lart sig det? Hur umgas hon med de andra barnen pa dagis, leker hon med dem?

Jag har agnat mycket tid at mina barn, visat dem hur man leker med bilarna och garaget, med leksakskoket, bollarna, pusslen osv osv i all oandlighet. Inte alltid sa stimulerande for mig men val vart det eftersom nu leker de jattebra bade sjalv och tillsammans. Fortfarande kravs dock vissa insatser fran mig, de ar ju bara 2 ar gamla ;)
Vi har traffat mycket jamngamla kompisar ocksa och ovat pa att leka med dem bade borta och hemma.

Det later som om din dotter vill umgas med DIG - kanske dags att ge henne lite mer uppmarksamhet och sedan ova pa att leka? :)

Det later som om din dotter vill umgas med DIG - kanske dags att ge henne lite mer uppmarksamhet och sedan ova pa att leka? :)

Precis så tolkade jag det också! Jag hämtar min 3-åriga dotter vid 13.30 och sen leker vi en hel del tillsammans. Ibland hinner jag bläddra igenom tidningen men datorn får vänta tills kvällarna. Min tjej vill oftast leka med mig, men även jag kan dra mig ur som någon annan skrev här. Min dotter har väldigt bra fantasi - senast vi åkte bil lekte hon någon rollek där det var fötterna och säkerhetsbältena som deltog.

Ge henne din tid när ni kommer hem, sätt ett par timmar på att umgås, sitt och måla, rita, prata, läs en bok, fixa lite mellis tillsammans. Så småningom kommer hon att bli nöjd med ditt sällskap och hitta på annat att göra. Sen handlar det även om att lära sig leka själv, våran äldsta är rätt dålig på det, hon har inte gärna lekt själv, medans sonen som är 4,5 år nu kan sitta länge och leka själv.

Tack för råden allaihop!:)
Och jag tror också hon vill vara med MIG, har insett det för längesen:D
På dagis funkar det kanon, fröken säger att hon är mkt social och leker med alla, och anpassar sig till alla lekar!
Jag får börja anstränga mig lite extra med leken, är själv medveten om att jag inte har satt mig ner och lekt så mycket med hennes saker, vi gör grejer hela dagen men då blir det mest plulkaåkning, lite promenadridning på hennes lilla häst, puzzel och målning vid bordet men just detdär att man sätter sig och leker med hennes saker sker inte varje dag så vi får ändra på det!

Du kanske har ett barn som gillar sociala lekar? Min 3,5-åring kan göra vissa saker ensam ett tag, tex rita, pyssla och titta på film, men annars vill hon helst leka rollekar, tex veterinär eller att vi är syskon som inte har några föräldrar. Och lillebror på 1,5 är inte riktigt en resurs på den fronten. För att hantera det hela så försöker jag hitta på lekar där det går att göra nånting nyttigt samtidigt, tex brukar jag dramatisera att vi måste ta hand om tvätten för att vi inte har nån mamma och pappa och vi måste hjälpas åt för att det ska gå. Ibland måste vi också laga mat till lillebror så att han inte svälter ihjäl. Eller så leker vi korvkiosk. I hennes fall skulle det inte hjälpa att bara starta igång leken, hon vill att man hela tiden ska prata om det som händer, hon kan tex inte leka dagis med gosedjuren eller nåt sånt, hon vill ha dialog. På sommaren är det dock väldigt mycket lättare när barnen kan gå ute i trädgården och skrutta var och en på sitt håll och gräva nån liten grop eller pilla med några stenar, då verkar hon klara sig mycket mer på egen hand.

Hur har ni det hemma, leker era barn själva?
Har en dotter på 3,5år som aldrig skulle komma på tanken att gå och leka med något av sina saker själv, oavsett om sakerna är i samma rum som dig eller i hennes eget. Nu är jag så otroligt avundsjuk på min kompisars barn i samma ålder som såger att deras barn kan gå in och sätta sig ett par timmar själva i sitt rum och leka själv.... Men här har det ALDRIG hänt att hon har gått in 5minuter ens och lekt själv, man kan ju inte sitta timme efter timme och leka med dom, dom måste ju börja klara sig lite på egen hand eller??

Mina barn är fem och treochetthalvt. Jag tycker att det är först det senaste halvåret som de har börjat leka själva - och med varandra. Jag har nog varit ganska snabb på att sysselsätta dem - har inte lekt så mycket men däremot har jag läst och läst och läst och läst och läst. Mina barn är väldigt livliga och läsningen har varit ett sätt för mig att få dem att sitta stilla (plus att jag gärna vill att de ska hitta läsningen, jag är själv en bokmal).

I timmar leker inte mina barn, men kanske i någon halvtimma. Jag gissar att din dotter kommer att bli mer och mer självständig från och med nu. Brukar du rita eller pyssla med henne? Det är ju sådant man kan sätta igång och sedan gradvis avlägsna sig själv, kanske sätta sig att läsa en tidning eller laga mat.

men annars vill hon helst leka rollekar, tex veterinär eller att vi är syskon som inte har några föräldrar.

Vad coolt! Så liten och redan så avancerade rolllekar!:bow:

För att hantera det hela så försöker jag hitta på lekar där det går att göra nånting nyttigt samtidigt, tex brukar jag dramatisera att vi måste ta hand om tvätten för att vi inte har nån mamma och pappa och vi måste hjälpas åt för att det ska gå. Ibland måste vi också laga mat till lillebror så att han inte svälter ihjäl.

Vilket bra sätt att bemöta hennes behov på!

När jag var liten gillade jag oxå att leka svält, fattigdom, trångboddhet och annat elände. Fast jag gick runt ensam och lekte det. Mina föräldrar hade nog ingen aning om vad jag gillade eller inte gillade.

Jag har som vuxen tänkt att jag nog hade lite udda lekar, men det kanske är vanligare än vad jag trott. Lekte du själv oxå så, mino?

När jag var liten gillade jag oxå att leka svält, fattigdom, trångboddhet och annat elände.

Jag har som vuxen tänkt att jag nog hade lite udda lekar, men det kanske är vanligare än vad jag trott.

Det gjorde jag också!! Jämt. Men jag lekte också själv, och när jag blev lite äldre enstaka ggr med min lillayster (minns en gång, vi lekte någonting med att vi var på en båt som sjönk, och skulle förstås vara kalla och blöta. Vi tog av oss de mesta kläderna och gick ut och rullade oss på balkongen, vi hade en balkong täckt med tjärpapp där det blev 5cm djupt vatten när det regnade... Sedan fortsatte leken i min säng. Vår pappa vart varnsinnig på oss, det vart sanslöst blött och skitigt i hela rummet :angel:)

Våran dotter vill gärna också ha rollekar med dialog, men hon är oftast själv flera personer samtidigt och sköter de olika rösterna om vart annat..

Liknande trådar

Småbarn Flummig frågeställning jag vet. Men enkla frågan är hur får man barnen att leka hemma? Dvs vi har supermycket leksaker (alldeles för... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 409
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 095
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: Blyger
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 405
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka