Att leva ett älskat liv med en kropp som inte orkar

Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen. Tidigare i mitt liv har jag identifierat mig rätt hårt med mitt intellekt och bara kört på. Tagit kroppen för given, som ett verktyg eller instrument för "mig" att leva mitt liv. Nu tar kroppen plats i min upplevelsesfär på ett helt nytt sätt. Den har blivit en huvudkaraktär i det nuvarande livskapitlet och jag vill vara schysst mot den. Jag vill ge mig själv bästa möjliga omhändertagande samtidigt som det är svårt med begränsad ork. Jag har hjälp. Just nu har jag den hjälp jag behöver för att få vardagen att funka och är så evinnerligt lättad att bo i ett land med ett skyddsnät. Men det här med att få vardagen att funka har helt andra definitioner än för ett halvår sedan, än för tre år sedan.

Senaste månaderna har jag varit så himla dålig och det har fått mig att tänka så många olika saker. Egentligen ville jag skriva här då, men orkade inte. Orkade inte skriva pga mjölksyra. Jo tal-till-text funkade. Jag har lärt mig att tal-till-text funkar även när min andning är så dålig att jag pratar ett ord i taget. Det känns som en kommunikativ trygghet. Trodde kanske inte den skulle kunna tolka vad jag sa. Logopeden i mig tänker på bildstöd, att förbereda skriven basal kommunikation för om jag inte orkar. Det känns lätt bisarrt men också smart att tänka framåt. Jag har inte agerat på den tanken än. Såklart vet jag inte om det kommer fler bakslag, eller om de blir lika djupa, värre eller mildare. Men så dålig som jag varit nu är tungt. Och samtidigt förstår jag att det kan bli långt värre också, vilket skrämmer mig lite. Jag har ansträngningsutlösta försämringar och den senaste som varit sedan mitten av februari har varit brutal. Jag var ute i 15 minuter för att prova den nya motorn till rullstolen och det knäckte mig så hårt. Svårt att förutse vad som funkar och inte. Eller ja i alla fall i bra perioder. I dåliga perioder är det lätt att förutse; inget funkar. Vilket inte stämmer för det är bara ett fåtal gånger jag inte kommit till toa själv. Jag har lärt mig att mixad mat gör att jag orkar äta när det egentligen känns oöverstigligt. Upplevelsen ger nytt perspektiv där det inte är självklart att kunna äta själv, gå på toa, vända sig i sängen. Både skrämmande och tacksamhetsskapande.

En sak som verkligen får mig att vilja ha en fantastisk livskvalitet, trots begränsningar, är en kommande forskningsstudie som mäter sjukdomens svårighetsgrad och även upplevd behandlingseffekt genom självskattad livskvalitet. (de svårast sjuka ska inkluderas och sjukdomens svårighetsgrad bedöms av egenskattad hälsorelaterad livskvalitet. Fast de allra svårast sjuka exkluderas för utvärderingsbatteriet är massivt och klarar man inte det får man inte vara med, vilket är rimligt. Men jag hade hoppats få vara med när de säger att de vänder sig till "de svårast sjuka") Jag blir så arg! Så brutalt ableistiskt att utgå från att svårare sjukdom ger sämre livskvalitet. Så mycket ”du är din prestation” eller ditt värde ligger i vad du klarar i det studieupplägget. Jag förstår att de väljer så. När jag träffade ena läkaren som driver studien och hade med mig just det formulär som de nu ska använda som primärt behandlingseffektmått, så hade jag fyllt i ett visst värde och hennes respons blev "men stämmer verkligen det där, som du berättat om dina besvär så tycker jag det låter mer som [ett värde hälften så lågt som min skattning]". Baserat på hur jag beskrivit min funktion och mina symptom så bestämde hon åt mig att min livskvalitet är lägre än jag upplever den. Tack, liksom!

Många sjuka som jag kommit att lära känna, väntar på/längtar efter att få sitt liv tillbaka. Jag saknar och sörjer många saker jag inte kan. Ibland djupt. Saknar att lägga mig i hängmattan och bara njuta istället för att behöva gå in efter fem minuter för att ljus, ljud och vind är för ansträngande. Saknar många sammanhang, vänner, aktiviteter. Samtidigt stämmer det inte för mig att vänta på livet. Jag lever uppenbarligen. Det känns som att den väntan för mig nedvärderar livet som det ser ut nu. Jag märker också att i alla fall en del av mig varit driven av att "göra bra", kanske prestera men mer prestation i form av att bidra. Det är hotande för självbilden att inte kunna det. Samtidigt är det skönt att skala av lager av beteenden som funnits men kanske egentligen inte varit superbra för mig. Jag kan helt enkelt inte behaga och göra folk glada genom prestation. Men jag märker att jag faktiskt gör folk glada av att jag finns! Oavsett att jag inte kan fixa och greja eller bidra ekonomiskt som förr. Det är en väldigt fin upptäckt och jag känner mig privilegierad över att få uppleva det. Monterar ned lite internaliserad ableism.

Samtidigt är det skitjobbigt att släppa in hemtjänst och sjukvård i hemmet och framför allt att de är så många olika. Att behöva arbetsleda med en trött och sjukt intryckskänslig hjärna. Jag har gjort bildstöd till tvättstugan, haha! Väldigt bra. Skulle egentligen vilja göra för andra moment också för att kunna få dem mer anpassade till mina behov, inte utsättas för så mycket intryck. Det dubbla i att vara tacksam över att det finns hjälp å ena sidan och utelämnad till deras (varierande) kompetens å andra sidan.

Sjukvården orkar jag inte riktigt tänka på. VC säger "prata med din behandlande läkare" och den behandlande läkaren går inte att få tag på senaste halvåret. Nu äääntligen har kanske VC fattat situationen så jag har fått mer hjälp senaste veckorna. Hela förra sommaren gick jag med vätska i lungsäcken för att sagda läkare var på åtta veckor semester (som han säkert behövde så väl för att inte bränna ut sig, det är inte det). Sköterskan såg i början av hans semester att det "finns ett vääldigt långt remissvar här från din DT" men ingen annan kunde återkoppla till mig tidigare och jag härdade ut (dum som jag var) tills jag fick åka in akut och äntligen fick hjälp. Bra lärdom - försök inte härda ut när det känns outhärdligt.

En konstig och praktisk grej är att när jag mår som sämst så finns varken direkt några känslor eller tankar. Jag gissar att det är därför jag bara känner ett stort behov av att uttrycka mig nu. Just det, jag har långcovid som presenterar ME-likt. Både lungor, det autonoma nervsystemet och kärlen fick sig en rejäl törn, vad jag vet i nuläget.

Vad jag vill med att skriva är nog dels utlopp. Det är så himla skönt att ha ord, att orka formulera, att se mina tankar - att ha dem! Samtidigt är jag glad för erfarenheter kring att leva med långvarig livsomvälvande sjukdom. Hur hanterar ni hjälpbehov, tacksamhet, integritet, livskvalitet och sorgen? :heart
 
Senast ändrad:

Ett till exempel på hur vi negligeras är folkhälsomyndighetens utredning av hur covidpandemin påverkar svenska barn och ungdomar. De har valt bort att undersöka konsekvenserna av dem som blivit sjuka eller har sjuka familjemedlemmar! Alltså barn som kanske inte varit i skolan på fyra år. Som inte har lämnat hemmet, som använder rullstol för förflyttningar men det skiter fhm i gör de tänker på vikten av att utreda hur det var för de stackars barnen med skolnedstängningar!
För mig är det helt sjukt att varken förra regeringen eller nuvarande önskade en utredning som enbart skulle fokusera enbart på "effekterna av åtgärder" och att FHM ändå väljer det perspektivet. Blev mållös när jag läste det. Känns ovärdigt att en myndighet som granskar folkhälsa exkluderar människor som är annat än "grundfriska" sådär skamlöst. Även om jag tycker att det till viss del är representativt för pandemihanteringen i stort, så är jag nästan lite chockad.
 
För mig är det helt sjukt att varken förra regeringen eller nuvarande önskade en utredning som enbart skulle fokusera enbart på "effekterna av åtgärder" och att FHM ändå väljer det perspektivet. Blev mållös när jag läste det. Känns ovärdigt att en myndighet som granskar folkhälsa exkluderar människor som är annat än "grundfriska" sådär skamlöst. Även om jag tycker att det till viss del är representativt för pandemihanteringen i stort, så är jag nästan lite chockad.
Ja precis. Och lägg därpå hur den lilla vård som funnits för oss långtidssjuka monteras ner och den som finns har så undermåliga resurser att den vård som ges blir i stort sett slumpartad (de flesta av mina utredningar har skett efter fråga från mig, och jag kan fråga ”rätt” pga min vårdutbildning så läkarna blir benägna att gå vidare, men jag ser så många som inte kan fråga mer rätt ord, rätt tonfall, rätt sinnesstämning och därför avfärdas som sveda och bränn-kärringar när det år senare efter adekvat utredning kommer fram tydliga avvikelser som kan symptomlindras).
 
Spinner vidare om forskningsläget också, och det var väl positivt att DN inkluderade forskare som faktiskt verkar se allvarligt på sjukdomen. Men samtidigt så kan man inte låta bli att fundera på - kommer vi ens få kommande behandlingar i Sverige? Med tanke på hur det varit med Paxlovid tex, och hur inte gynnsamt det är för läkemedelsbolag att göra affärer med Sverige pga. kronan, men också på att styrande verkar vilja snåla gällande hur många som kan vara aktuella för behandling.

Sen känns det överlag som en stress med forskare som konstant verkar vara inne på att träning är lösningen på postinfektiösa tillstånd, och hur attraktivt det verkar vara för alla förutom patienterna som skadas.
 
Inte ätit än idag för klarar inte tänka ut alla stegen. Hemtjänsten är sen o vore köket inte så stökigt skulle jag kanske klara eller kunna be dem. Så svårt när sjukdomen kräver avhållsamhet från interaktion men jag som människa behöver det. Men nu vila för att kunna äta.
 
Spinner vidare om forskningsläget också, och det var väl positivt att DN inkluderade forskare som faktiskt verkar se allvarligt på sjukdomen. Men samtidigt så kan man inte låta bli att fundera på - kommer vi ens få kommande behandlingar i Sverige? Med tanke på hur det varit med Paxlovid tex, och hur inte gynnsamt det är för läkemedelsbolag att göra affärer med Sverige pga. kronan, men också på att styrande verkar vilja snåla gällande hur många som kan vara aktuella för behandling.

Sen känns det överlag som en stress med forskare som konstant verkar vara inne på att träning är lösningen på postinfektiösa tillstånd, och hur attraktivt det verkar vara för alla förutom patienterna som skadas.
Känner så många som skadas i både vård och forskning och skadan sker av kända orsaker dvs pem
 
Det har ju varit struligt med andningen det sista och igår konstaterades en dubbelsidig lunginflammation. Det känns så otroligt skönt att det finns en tydlig anledning till att jag mår risigt! Och något som går att behandla.

Det jag ville skriva är att jag länge tänkt att det vore så mycket enklare med en bil som rullstolen går in i utan att monteras isär eftersom det blir mer jobb än jag riktigt pallar. Nu har jag precis beviljats färdtjänst igen vilket gör att chauffören får ta den smällen och jag kan även spara energin det annars skulle ta att köra. Men friheten att kunna åka utan planering, utan samåkning!

Igårs utflykt till läkaren fick mig ändå att känna att på bra dagar skulle det vara så härligt att ha en kör-in-vänlig bil jag kunde sköta själv. (Alltså jag säger; ”fasen vad jobbigt att stuva in stolen i en liten pegga 107!” 😂😫) Samtidigt åker jag så lite så den där ”friheten” är näst intill fiktiv sett till hur sällan orken räcker för utflykter. Men ändå! Det matchar min bild av ett fint liv.

Budgeten är såklart begränsad och det gör att jag funderar på en Renault kangoo. Där skulle den t.o.m. gå in i baksätet vilket nog blir extra lätthanterligt om jag är själv. Jag har ju lite gångförmåga men sparar samtidigt gärna den orken. Är det hål i huvudet att köpa en sådan rent bilmässigt? Många med barn som använder rullstol verkar tycka den är bra men då pga att de lyfter in barnet i baksätet, inte stolen. Hmm, kanske borde göra en tråd på allmänt också men startar här.
 
Idag är dagen för medvetenhet kring långcovid. Jag behöver inte öka min medvetenhet om tillståndet ( :cool:) , men eftersom det kommit kommentarer om att det är värdefullt att få mitt perspektiv och kunskap om andra sorters liv, så tänkte jag dela en länk till ett riktigt tänkvärt inlägg från svenska covidföreningen. Läs gärna det här och om du blir mer intresserad, följ gärna deras sida på sociala medier. De är en patientförening med stringens, driv och mycket levd erfarenhet som bedriver ett mycket kompetent påverkansarbete!

Det jag vill öka min medvetenhet om är livet och min relation till livet. Att vara så sjuk så länge har hjälpt mig omforma min förståelse av livet, av livskvalitet, av människovärde. Frikopplad från att kunna slentrianleva, oförmögen att halka in i gamla vanor, hamnar jag närmare livet. Såklart sörjer jag också allt det underbara i det liv som varit, som inte är tillgängligt för mig nu. Men i mitt sinne är jag fri (och det är en stor skillnad från när hjärntröttheten var som starkast). Och jag är fri att möta allt jag tycker, känner och tänker på ett sådant sätt att relationen som byggs mellan mig och mig, mellan mig och livet blir djupare, ärligare och rikare. Att orka vara så nära en andning så obekväm att det spontana är att fly all notis om den har tagit mig fyra år (och jag firar fyraårsdagen med lunginflammation liksom som utmaning och verklighetscheck att det påståendet verkligen stämmer). Och där, nära nära även den sjuka andningen, där finns liv. Mitt liv. Mitt liv och min relation till mig själv har jag, liksom alla andra sjuka (även om det är lätt att tro att livet bara finns i det friska). Det är något jag är så tacksam över och DET är sådant jag vill ägna min medvetenhet till. Jag hade inte fattat det på samma sätt innan.

Men de som styr vård, omsorg, forskning får hemskt gärna öka sin medvetenhet och strukturerna för att ge oss god vård och omsorg. Kanske finns några sådana här. Ni som medmänniskor får gärna också öka er medvetenhet och omsorg om de av oss 64 miljoner globalt som lever med långcovid. Det betyder att de allra flesta har någon i sin bekantskapskrets. I min krets är det tre personer som har bestående besvär såhär fyra år senare och oräkneliga som haft långa, men övergående besvär. Därutöver alla nytillkomna vänner som jag lärt känna pga långcovid. Min berättelse är långt ifrån unik.

Vet du vem eller vilka det är i din krets? Hur vill du finnas där för dem?
 
Att skriva här och se hur det var för ett år sedan gör mig väldigt glad. Det är så lätt att bara glömma/förtränga det dåliga (fast jag blir rädd när det gör sig påmint så någon del av mig minns), men jag ser så mycket, framförallt kognitivt men även fysiskt som funkar nu som inte funkade då. Så lite allmänpåverkad som jag är nu, trots lunginflammation, är en fröjd! Jag har researchat bil osv och orkar fatta beslut. Har t.o.m. duschat idag vilket var underbart för jag har skippat det de senaste veckorna för att jag varit lite ur form och velat prioritera att fixa inför mammas födelsedag. Så här ligger jag ren och helt hanterbar nivå andfåddhet. Nöjd med hur otroligt mycket jag pallat denna vecka!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 017
Senast: BernT
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 346
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 476
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp