Bukefalos 28 år!

Att manipulera sig till ett jobb - går det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den där rubriken var ganska ful, men strunt samma. Man kan nog kalla det vad man vill.

Mitt nuvarande jobb har jag fått på det viset. Det är ingen total slump att jag har det jobb jag har, utan det föregicks av en del förberedelse.

Det började när jag skulle ut på arbetsträning för tredje gången. Jag hade varit sjukskriven i över 10 år och så mycket utbildning hade jag inte heller. Vem sjutton vill anställa en sån? Jag insåg ju att jag inte var särskilt het på arbetsmarknaden.

Så jag frågade mig själv vad jag var bra på. Sedan tänkte jag efter vem eller vilka som skulle kunna ha nytta av det. Så jag satte mig med den gamla hederliga telefonkatalogen (lokaldelen) och skrev ner de företag som jag trodde kunde ha nytta av mina kunskaper.

När jag satt där och bläddrade i katalogen stannade jag till vid ett företag, men sedan hoppade jag över den ändå. Jag hade ju aldrig hållit på med yoga. En tid senare när jag var på väg mot centrum fick jag syn på deras reklam och det var då jag insåg att jag ändå ville vara där och satte det som förstahandsval. Jag menar, jag höll ju redan på med meditation och yoga var väl inte så långt ifrån :cool: .

Efter en rad om och men var det där jag hamnade. Första utmaningen var att ta sig dit, vara där ett par timmar och sedan åka hem. På den nivån var det. Jag fick ju också tidigt klart för mig att det inte fanns någon möjlighet till en anställning där. Men jag fortsatte arbetsträna, visade vad jag kunde o.s.v. Ett halvår senare, inför höstterminen, slutade killen som hade haft hand om städningen. Jag blev erbjuden tjänsten som då var 5 timmar i veckan.

Helt ärligt så trodde jag då att chefen nog inte var riktigt klok. Skulle jag klara av att jobba 5 timmar i veckan på riktigt redan nu? Lite mer hade jag nog tänkt arbetsträna först. Det gjorde jag också en tid men sedan blev jag anställd på riktigt. Utöver de timmar jag fick riktig lön, fortsatte jag att arbetsträna och gå upp i tid. Med tiden blev jag anställd på fler timmar.

För att göra en lång historia lite kortare, så slutade det ju med att jag nu jobbar heltid. Det har jag gjort i 2 år nu. Lite coolt är det ju med tanke på att de inte hade något jobb från början. Det gick ju inte till exakt som jag hade tänkt mig från början men slutresultatet blev riktigt bra.

Men nu sitter jag här och behöver flytta så då måste jag ju hitta nytt jobb. Jag vill inte jobba med vad som helst (kräsen eller?), och vill hamna på rätt arbetsplats där jag kommer att trivas. Så hur gör man? Ja, det kan man undra, men det blir nog en ny variant av manipulation ;) . Jag har ingen aning om det kommer att fungera, men har jag lyckats en gång tidigare borde det ju gå en gång till. Nu får jag dock byta metod då jag inte kan slinka in någonstans via arbetsträning.

Där det finns en vilja finns det en väg.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 364
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 487
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 548
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp