Att rekomendera ras?!

Sv: Att rekomendera ras?!

Säker liten skillnad, som du säger.

Men det är ändå fler dimensioner som kommer med när man möts IRL.

T.ex: som intressent är det lättare att avgöra när personen kan sin sak eller ej.
Här vet man inte om det är en vältalig person i yngre tonåren (läs; som bara svamlar och inte har någon erfarenhet.) eller någon som har mycket kunskap men inte är bra på att leverera den.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Jadzia skrev:
Det är då man tipsar om raser som är lite lagom aktiva och som går att använda till det mesta. Pudel, Pinscher, Staff, Schnauzer och liknande. Det går att köra bruks, lydnad och allt möjligt med dem. Vill man ha en större hund är det fullt möjligt att hitta arbetsglada Leonbergers och Sennenhundar.

Man behöver ju inte köpa sig en formel 1-bil bara för att man kanske har ett intresse av motorsport. Bättre att börja med något i mellanklassen och sedan växla upp. De flesta halvt aktiva hundar räcker långt i brukset. Det är först när man börjar jaga cert och SM-poäng som man kan känna att medelmåttan inte räcker till.

Instämmer :bow:
Men så finns det en hel del personer som inte tycker det är tillräckligt tufft med en sällskapshund, eller än värre en sketen liten dvärghund :confused: Träffade på en hel del såna här personer på kurserna. Glömmer aldrig när hunden Turbo, Border Collie, var i ropet...hua..vad många som skulle ha en BC, just för de var så lättlärda :eek: Vad de inte tänkte på var att dessa hundar lär sig fel lika snabbt som det rätta..Fast visst är det en kul ras i rätta händer.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Tippan skrev:
Jag har suttit på oändligt många "valpintervjuver" hos "min" uppfödare. När vi säger att Labradoren är en aktiv ras som kräver mycket motion och stimulering, speciellt de första åren. Så säger alla hur mycket de ska träna och hur mycket de gillar att vara ute med hunden och gå och motioner. I princip ALLA säger det. De har banne mig bestämt sig för Labradorochtrorinte på vadmansäger. De ser bara framför sig en seg svart hund som viftar på svansen till allt. Sen glömmer de bort att hunden de såg kanske var 7år eller så...

I alla fall så tror man faktiskt på vissa personer som är SÅ övertygande. Sen sitter man där med en omplacering på 1år... Hundar som inte ens fått hälften så mycket stimulans och motion som de velat ha...

Håller mycket väl med dig. Har skrivit lite här då och då om labbar och varje gång poängterat att det är en mycket AKTIV ras.
Dessvärre verkar inte alla förstå det (då menar jag över huvud taget). Har träffat på massor med hundägare och andra när jag varit ute med min labbe som frågat om det är en unghund, den är ju så smal och pigg?!?!?
Jo, men så är hon inte fet heller, utan mycket välmusklad och då mycket piggare!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 320
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 936
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 529
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp