Att rekomendera ras?!

Sv: Att rekomendera ras?!

Jag håller faktisk med dig i det du skriver.
Trots att jag själv kanske har en bittsk ton ibland.

"Enligt de flesta här finns det inte en enda ras som man skulle kunna ha om man levde ett vanligt liv med normal vardagsmotion."

Svar: Jo då det finns många sällskapsraser som passar in, men ofta när sådana trådar kommer upp så har trådskaparen "bestämt" sig redan.
Och när man har dom förutsättningarna för en hund och sedan vill ha en ex Labrador, då ser jag lite rött.

Visst kan man gå efter hundens utseende, men det kan inte styra allt.
Om man vill sällskapshund, ja då får man helt enkelt begränsa sig där och titta på de raser som finns.
Många inser inte sina egna begränsingar vad gällande hund, ibland känns det som om folk tyvker att det är pinsamt att säga
- Nej en sådan ras klarar jag inte av .

Jag själv skulle inte välja en inbiten bruksras just för att jag inte skulle klara av att tillgodose deras motion .
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Det måste man inte. Men man måste veta vad man ger sig in på...

Det finns hur mycket hundar som helst utanför jakt och brukshundarna. Det är märkligt att dessa i princip aldrig rekomenderas... Jag förstår verkligen inte det. Och personerna ifråga vill ha en hund till sällskap. Men hallå! Titta i sällskapshundsgruppen då! Men nej... Det är bättre att skaffa sig en jakthund och ha den till sällskap. Det blir säkert bra... Det är ju bara hunden som får vara utan sin berikning. Inte människan. Vet du hur många snälla och lugna retrievers som faktiskt är apatiska och inåtvända? Ofta är det inte en lugn hund man ser, utan en hund som är så förbannat uttråkad att de har gett upp. Det är något som påpekats från flera håll och inget som jag hittar på just nu. Om du håller igång din retriever med träning och motion så lovar jag att du har en pigg och alert hund på 8-9 år. Inte en hund som ser ut att ha ena foten i graven. Men men... Det är bara en hund. Jag kanske klemar bort mina med att de ska få utlopp för sina naturliga instinkter.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Jag kan nämna olika raser och sedan skriva att man kan kolla upp den själv pga att jag inte vet så mycket om just den rasen men den har sett trevlig ut. Och just att få nya förslag för raser som kanske inte är så vanliga tycker jag är bra.
Men jag är väldigt dålig på olika raser och positiv och negativt. Jag håller med om att det är katastrof att köpa jakthundar till sällskap. Personligen har jag väldigt svårt med terrier och skulle aldrig rekomendera det trots att det säkert kan vara en mycket trevliga raser där oxå.
Men eftersom vi har en springer som jagar, så fungerar han utmärkt hos oss, problemet har varit att ha något att göra på sommaren och nu har vi löst det med agility, tyvärr är vi lite oense i familjen ang första helgen i oktober då jag vill gå på kurs och min man vill ut och jaga... det är första helgen de får släppa hund... ;)

Men ialla fall så anser jag att det måste vara upp till hundköpare och uppfödare att ta reda på mera om rasen/köparen. Det här är ett allmänt forum och vi kan inte börjar dela upp vilka som får uttala sig i vilka frågor.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Vilka är då vardagshundar?

När nån här svarar en ras säger den andra snabbt nej, absolut inte.

Jag väljer självklart inte bara på utseende men är valet en kinesisk nakenhund eller schnauzer avstår jag hellre.

Tror inte det är det att folk skäms utan snarare att de inte vet. Sen att se uppfödarens hundar tror jag inte räcker då uppfödare oftast är kunniga hundar med uppfostrade hundar.

Att gå och titta på en kurs för ouppfostrade hundar kanske vore nåt att rekommendera?

Sen tycker jag att det oftast överdrivs, det är hundar inga dinosaurier.

Och ja, jag tror att jag sker skillnad på en lugn och en apatisk hund.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Pontevecchio skrev:
Vilka är då vardagshundar?

När nån här svarar en ras säger den andra snabbt nej, absolut inte.
.

Finns i de flesta hundrasböcker, en kategori med sällskapshundar.
Och när folk föreslår en sällskapsras till en person som önskar detta så sägs det ofta ingenting, det är just när "experterna" gluttar fram och rekomenderar en ras som tyvärr inte lämpar sig som sällskapshund som det blir NEJ!

Pontevecchio skrev:
Sen att se uppfödarens hundar tror jag inte räcker då uppfödare oftast är kunniga hundar med uppfostrade hundar.
.

Jag tror det är viktigt att man träffar så många individer av den ras man är intresserad av, och att uppfödare oftast har kunniga och uppfostrade hundar :rofl:
Tyvärr inte ...

Pontevecchio skrev:
Att gå och titta på en kurs för ouppfostrade hundar kanske vore nåt att rekommendera?
.

Kanske vore en idé, eller iallafall besöka Brukshundklubben och se på olika träningssätt.

Pontevecchio skrev:
Sen tycker jag att det oftast överdrivs, det är hundar inga dinosaurier.
.

Överdrivningen från många och även mig, kommer i från att man för ofta ser hur fel det går när man väljer fel ras.

Pontevecchio skrev:
Och ja, jag tror att jag sker skillnad på en lugn och en apatisk hund.

Okej, ja det var ju bra .
Men inget som jag hade med i mitt inlägg
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Nenne1 skrev:
Eftersom jag upplevde att man avfärdades som ett "fel hund till fel person"-fall kan jag inte påstå att den hjälpen kom från brukshundsklubben - i alla fall inte under dessa kurser. Däremot visste jag att det var just den här rasen jag ville ha, just denna valpen, så jag sökte mig till andra tränare, fick den hjälp jag behövde och fungerar nu bra tillsammans med min hund. Jag har heller inte övergivit klubben utan gått andra kurser där, och ska även själv hjälpa till att hålla någon kurs nu i höst. Och nästa hund kommer med all säkerhet också att bli av denna ras.

Naturligtvis måste man ju på bästa sätt hjälpa alla ekipage som kommer på kurserna och göra det bästa av situationen och försöka hjälpa dessa personer på rätt köl med sin valp. Men det är sorgligt när tex den vuxna sonen köpte en valp i present till sin 75 åriga mamma. Tanken var god men valet av en Dalmatiner var inte det bästa, speciellt inte med tanke på att mamman hade svårt att röra sig. Det är inte lätt som kursledare att hjälpa till då :confused:

Andra exempel är personer som skaffat sig en vallhund och har stora problem med att hunden vallar allt och alla. Man försöker förklara att hunden måste få jobba ordentligt för att må bra. Många av dessa personer har inte den tiden som dessa hundar kräver.

Listan kan göras lång...men självklart ska man inte kasta in handuken direkt och förorda omplacering. Men visst har jag många gånger önskat att uppfödarna till dessa valpar hade tänkt till både en och två gånger innan försäljning och istället hade rekommenderat en valp inom sällskapshundgruppen.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Men bör man verkligen rekomendera ras hur som helst?
Bör man inte överlåta det till dem som är experter inom rasen?


Jag tycker absolut att ras rekommendationer ska skötas av människor som kan rasen utan och innan och har sett många individer inom rasen. Att komma som lekman och rekommendera en ras är väldigt svårt då man sett en väldigt begränsad mäng av den specifika rasen. En person som är "expert" inom ett område brukar dessutom se till att presentera båda det positiva och det negativa, vilket lekmännen har en tendens att missa i sina presentationer/rekommendationer. Detta kan leda till katastrof!

Såklart att man kan prata om sin egen hund.
Men varför börjar man prata om hundar man inte har någon egentlig erfarenhet av?
Visst, många fler har ansvar i denna frågan. T.ex köparen själv och uppfödaren. Men detta är väl också en bit i det stora hela?


Men är inte det främsta ansvaret hos köparen? Att kunna vara så ärlig och besitta ngn form av självinsikt att kunna sålla bort sådant som man inte klarar av eller som inte passar ens behov?
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Joo jag förstår att det måste vara oerhört svårt som uppfödare att kunna sålla bland eventuella valpköpare :confused: Hur väl man än vill hitta bra hem till sina valpar så kan man ju inte få 100% garantier.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

HUndköp är otroligt farligt... Som instruktör ser man ofta folk som köpt grisen i säcken, tycker BC är en lugn och bra sällskapshund osv, men man ska tacka gudarna för att de sökt sig till Brukshunsklubb.

Jag är själv ägare till en hundras som blivit mkt populär, jag skulle aldrig få för mig att rekommendera min hundras, och har aldrig gjort det. Det handlar inte om att jag ska ha egenrätt, anser mig vara bättre osv. Det handlar om att en jakthund är en jakthund, ingen sällskapshund för ridturer (som folk ofta vill ha sina hundar till på Buke).

Vet ni vad, jag tror att man skulle kunna köpa i stort sett vilken hund som helst, bara man vet vad som krävs och är ordentligt förberedd, problemet är att folk är inte det. De ska ha en hund att göra gerejer med, det innefattar promenader, pinnkastning och kanske prova agility. Mina hundar promeneara nästan aldrig, kisserundor, men promenader är ingen sysselsättning, det är att gå på toa... Kasta pinnar vill jag inte ens uttala mig om osv osv...

Vi måste få folk att förstå att hunden är ett redskap, ett arbetsredskap som vill ha något att göra, det är inget sällskap (de flesta), vill man ha sällskap kan man köpa sig ett gosedjur eller köpa en telefon, pojkvän/flickvän är också till att rekommendera...

Det är alltid "du är så överseriös med dina hundar", om de inte ska hälsa på folk eller liknande, nä, jag är som jag ska vara mot mina hundar, jag älskar dem och ger dem nånting att göra så att de har chansen att visa mig nånting. Det är det folk måste fatta, promenader är inte aktivering.... Sen vilken hundras de har kan kvitta, bara de cet vad det handlar om...

Luddigt som vanligt

//E
 
Sv: Att rekomendera ras?!

lady_vip skrev:
HUndköp är otroligt farligt... Som instruktör ser man ofta folk som köpt grisen i säcken, tycker BC är en lugn och bra sällskapshund osv, men man ska tacka gudarna för att de sökt sig till Brukshunsklubb.

Jag är själv ägare till en hundras som blivit mkt populär, jag skulle aldrig få för mig att rekommendera min hundras, och har aldrig gjort det. Det handlar inte om att jag ska ha egenrätt, anser mig vara bättre osv. Det handlar om att en jakthund är en jakthund, ingen sällskapshund för ridturer (som folk ofta vill ha sina hundar till på Buke).

Vet ni vad, jag tror att man skulle kunna köpa i stort sett vilken hund som helst, bara man vet vad som krävs och är ordentligt förberedd, problemet är att folk är inte det. De ska ha en hund att göra gerejer med, det innefattar promenader, pinnkastning och kanske prova agility. Mina hundar promeneara nästan aldrig, kisserundor, men promenader är ingen sysselsättning, det är att gå på toa... Kasta pinnar vill jag inte ens uttala mig om osv osv...

Vi måste få folk att förstå att hunden är ett redskap, ett arbetsredskap som vill ha något att göra, det är inget sällskap (de flesta), vill man ha sällskap kan man köpa sig ett gosedjur eller köpa en telefon, pojkvän/flickvän är också till att rekommendera...

Det är alltid "du är så överseriös med dina hundar", om de inte ska hälsa på folk eller liknande, nä, jag är som jag ska vara mot mina hundar, jag älskar dem och ger dem nånting att göra så att de har chansen att visa mig nånting. Det är det folk måste fatta, promenader är inte aktivering.... Sen vilken hundras de har kan kvitta, bara de cet vad det handlar om...

Luddigt som vanligt

//E

*lånar knapp*

Antar att du talar om terrier?

Hur som helst, jag har läst tråden med intresse och kan inte låta bli att reflektera över vissa saker.

Visst kan man rekommendera en sällskapshund om den som söker hund inte har ett utpräglat bruksintresse, men hur skall en person som aldrig haft hund veta om han/hon kommer att gilla bruks eller ej? Vad för ras skulle man rekommendera till den som är oerhört intresserad och aktiv där man vet att personen troligen kommer att gilla bruks?


Och det här att överdriva... varför överdriva? Jag som haft rottweiler och är uppvuxen med en rottweiler ser ingen anledning att överdriva. Det räcker att beskriva vad som krävs för att en del skall tappa intresset. De som fortfarande är intresserade trots att de hör hur pass mycket jobb och vilka krav det ställer på ägaren att ha en sådan hund; ja de har nog rätta intresset.


Jag säger som Ponte - det är HUNDAR och inga dinosaurier. Är man intresserad av att jobba med hunden, men inte vet vad bruks innebär - men villig att lära sig och går kurser, då kan man köpa en brukshund anser jag. Lägger man tid och omsorg på att hitta en bra kennel med jämna hundar så är förutsättningarna kanske till och med större att lyckas än om man köper en sällskapshund på annons i dagens tidning.

Med detta långa inlägg menar jag att alla sällskapshundar inte är några dunkuddar heller, utan kan vara krävande på sitt sätt. I synnerhet om man köper hunden från en som "bara tagit en kull för att det är roligt".

Slutligen så är det helt enkelt så att många inte skulle ha hund, alldeles oavsett ras. Sällskapshundar mår inte heller bra av att "bara vara till sällskap" utan mår bäst av aktivering utöver gos i soffan och tre promenader per dag. Men det är onödig information på detta forumet, det vet nog alla här. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att rekomendera ras?!

Men det som uttryckligen säger att de bara ska ha med hunden i stallet och till sällskap. Tror du verkligen att många av de ändrar sig?? Det tror jag inte. De flesta verkar överdriva 120% med sin hundaktivering. Välkommen till verkligheten.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Men jag pratade inte om några som uttryckligen säger att de bara vill ha hunden till sällskap. Vart skrev jag det?

Men vill man ha en hund att arbeta med, men inte vet vad - då är det en annan sak, eller hur?

Sedan om folk överdriver och ljuger - det kan inte jag avgöra. I synnerhet inte över ett internetforum.

I övrigt tror jag visst att man kan ändra sig, även om det kanske inte är så vanligt. Jag har sett exempel på hundägare som skaffat berner sennen och new foundland och blivit bitna av lydnad och bruks efter genomgånga kurser på SBK. Det var aldrig deras avsikt...
 
Senast ändrad:
Sv: Att rekomendera ras?!

Det är då man tipsar om raser som är lite lagom aktiva och som går att använda till det mesta. Pudel, Pinscher, Staff, Schnauzer och liknande. Det går att köra bruks, lydnad och allt möjligt med dem. Vill man ha en större hund är det fullt möjligt att hitta arbetsglada Leonbergers och Sennenhundar.

Man behöver ju inte köpa sig en formel 1-bil bara för att man kanske har ett intresse av motorsport. Bättre att börja med något i mellanklassen och sedan växla upp. De flesta halvt aktiva hundar räcker långt i brukset. Det är först när man börjar jaga cert och SM-poäng som man kan känna att medelmåttan inte räcker till.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Jadzia skrev:
Det är då man tipsar om raser som är lite lagom aktiva och som går att använda till det mesta. Pudel, Pinscher, Staff, Schnauzer och liknande. Det går att köra bruks, lydnad och allt möjligt med dem. Vill man ha en större hund är det fullt möjligt att hitta arbetsglada Leonbergers och Sennenhundar.

Man behöver ju inte köpa sig en formel 1-bil bara för att man kanske har ett intresse av motorsport. Bättre att börja med något i mellanklassen och sedan växla upp. De flesta halvt aktiva hundar räcker långt i brukset. Det är först när man börjar jaga cert och SM-poäng som man kan känna att medelmåttan inte räcker till.

Det har du förståss rätt i! Men visst kan en labbe av utställningstyp duga lika väl som de raser du nämner? Nu vill ju inte jaktmänniskorna att sällskapslabben skall finnas, men den gör ju det...

oh well. Jag tror ändå att vi är rätt överens. Jag skulle inte tipsa om en ex. schäfer för en som kanske blir intresserad (om inte sannolikheten är väldigt stor).

för övrigt tror jag inte folk lyssnar så mycket på tips. man har redan bestämt sig och söker upp svar tills dess att man får de svar som bekräftar vad man ville. Oavsett om det är rätt eller ej. Tyvärr.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Jag tror jag aldrig rekomenderat en ras. Däremot berättar jag gärna om min om någon är intresserad.
Det jag reagerat över är att många rekomenderar sin egen ras. Just för de tycker den är så bra, så söt, så snäll osv. Skulle jag aldrig göra. Jag rekomenderar inte en ras för den är söt.

Beda hade en tråd här vilken ras som skulle passa henne. När jag läste vad hon tänkt sig så tänkte jag direkt på min ras. Men jag skrev inget för det :D

Skulle jag byta ras vill jag leta själv, prata med uppfödare och läsa om hunden. Sen kan jag möjligtvis fråga nån när jag funderat på en ras. Men då frågar jag nån som är erfaren och som gjort något med sin hund. Som kan tala om hur den är att jobba med mm. Hur en hund fungerar hemma eller med barn intresserar mig inte. Det beror så mycket på hur man uppfostrar den.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

knapplån

vad skiljer egentligen en rekommendation från ett tips? jag kommer gärna med tips, men jag kan inte minnas att jag skrivit "köp denna". något som jag dock är noga med är att tipsa om ganska förlåtande raser. alltså, gör man lite fel är det ingen panik och rasen är inte beägen att bli aggressiv eller hyperstressad. och dit hör många av retriever- och spanielraserna. men, det är alltid viktigt att berätta att de kräver meningsfull aktivering. och att man absolut inte ska ge sig på jaktvarianterna (nu menar jag naturligtvis inte att showvarianterna inte är jakthundar, för det är de, men att skaffa sig en hund ur de traditionella jaktlinjerna då dessa är mycket mer hund i liknande förpackning). för då har man köpt sig problem. men jag anser ändå, till skillnad från andra här inne, att man kan köpa sig en hund som i grund och botten är en jakthund, men som visat sig vara mycket allround. bara man berättar att hunden kräver sysselsättning, och vilka konsekvenserna blir om den inte får det. det går alltså inte att göra ett uppehåll i den psykiska träningen i ett par veckor för att det är stressigt på jobbet om man har en labbe, men ett par tre dagar någon gång går bra. det går inte heller att motionera bort arbetslusten vilket många tror. känner man däremot att man inte vill lägga ner flera timmar i veckan på träning, året runt, i ur och skur, ja då får man välja en mindre krävande rasgrupp.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Jag inser att detta är ett svårt ämne att diskutera.
Många känner sig "klämda" trots att det inte var min mening.

Enligt mig så är verkligheten sådan att en del skaffar fel ras.
Det blir för jobbigt för dem, för hunden kräver mycket mer än de förstått.
Vissa placerar om efter att gett upp, vilket kanske är enda alternativet.
Men andra stretar på. Det är inte roligt, hunden är odräglig osv.
Det är så himla synd!
Därför tycker jag att rekomendationer enbart bör förekomma i verkligheten, inte via internet, och av kunniga människor.
För visst söker sig folk till forum, och dom kanske redan har bestämt sig, men bara därför behöver man väl inte hjälpa dem i en lång missuppfattning (om så verkar vara fallet.)?

Och som någon sa, det är nog alldeles för många som inte borde ha hund överhuvudtaget som ändå skaffar en...

Ok, skillnaden mellan rekomendation och tips då...
Ja, om man nu vill hjälpa kan man kanske lotsa in på rätt grupp av hundar.
Är personen låg, mellan eller hög aktiv med sin hund. Det kan ge rätt bra fingervisning om i vilka grupper personen skall söka ras.

ABSOLUT har köparen största ansvaret själv.
Men vissa är så himla låsta i det de vill, att dom inte inser verkligheten.
Det är också dom som lyckas snika sig in hos uppfödaren genom att lova guld och gröna skogar - trots att dom inte vill/kan, bara för att få sin drömhund.

Jag är inte ute efter att bara vissa skall få rekomendera hund, som någon skrev.
Utan, som jag sagt innan, skapa lite eftertanke.
För det är himla tråkigt för den personen som inte lyckas med sitt rasval och sedan inte kan anpassa sig.
 
Sv: Att rekomendera ras?!

Jag skulle tro att skillanden mellan det här forumet och den verkliga världen där ute är mycket liten. Hundintressenten kommer att få lika många korkade råd IRL som här. Känner hundintressenten dessutom ingen eller bara någon enda hundmänniska är risken stor att denne bara får korkade råd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 316
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 931
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 524
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp