Bukefalos 28 år!

Att rida med bettlöst (LG Bridle)

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Har åter igen startat ännu en tråd, suck...:crazy: i alla fall, jag har nu två gånger ridit mitt sto med LG Bridle, och är jättenöjd. :laugh: man får verkligen syna sig själv som ryttare och man ser hur mycket man egentligen rider med handen...:crazy: mitt sto verkar gilla bettlösa, hon är nöjd och avslappnad, och lyssnar bra och är mycket känslig. Dock är hon myycket latare än vanligt med bettlöst...? I alla fall, min fråga är hur mycket man kan göra med bettlöst, hur mycket vågar man ta i tyglarna (känns på något sätt att bettlösa är starkare än det tränsbettet hon annars har..?)? Ska man hålla tyglarna som när man rider med bett eller?
Då jag red henne andra gången idag med LG Bridle, böjde jag henne på en volt, men hon stretade emot, om jag ville böja halsen var jag tvungen att ta i hårt, vilket jag absolut inte vill göra. Hon drog också ner huvudet emellanåt som i protest. Går det att böja hästen med bettlöst? Vad gjorde jag för fel? (Tog Inre tygeltag, ytter tygel stöd och broms, böj runt inner skänkel, ytter skänkel gas) Trivs hon inte med bettlöst? Annars fungerar hon helt som vanligt, förutom följderna av att hon inte har bett i munnen då.

Sedan funderade jag det där med eftergift. Vi är så i början ännu med bettlöst, så det är inte vårt närmsta mål, men tänkte höra lite tankar. Eftergiften ska komma bakifrån och när hästen jobbar avslappnad, dvs. bakbenen trampar under, ryggen blir en båge/kulle och eftergift i handen fås. Handen ska alltså bara fungera som ett stöd. Så här har jag uppfattat eftergift. Men går det att rida i form med bettlöst? Ska man lirka med handen och hålla stöd framifrån som med bett då man rider med bettlöst, eller bara hålla stöd? Kan hästen gå i hög form med bettlöst?

Långt inlägg, men är tacksam för svar! Tycker det är jättenyttigt att rida med bettlöst, man slutar lita på och rida med handen, så som det ska vara. :)
 
Sv: Att rida med bettlöst (LG Bridle)

Det är som med allt nytt, du får lära hästen att lyssna till det bettlösa! :)

Jag gillar tex att rida med hack, tycker att många hästar blir kanonfina på det!
MEN det går inte att finlira lika mycket som om jag rider med ett bett, i alla fall inte i början, och det är ju en vanesak helt enkelt, man får skola om lite så att säga! :)

Det är ju inte helt enkelt att lyda hjälper över nosen istället för i munnen bara på en gång! Även om man givetvis ska rida mest med ben och oavsett huvudlag bara ha ett stöd i handen!
 
Sv: Att rida med bettlöst (LG Bridle)

Jag rider iofs på remontnosgrimma som bettlöst och jag har inga problem vare sig med form eller att ställa. Tycker det låter som hästen antingen inte färstår eller inte gillar det.
Har du testat att spänna in/ut och se om hon gillar det bättre? Ibland kan ju småsaker påverka.
 
Sv: Att rida med bettlöst (LG Bridle)

Nu vet jag inte hur LG Bridle ser ut, men att hon står emot kan ju vara att hon inte förstår, ibland kan de stå emot om man börjar med "för mycket" tryck i tygeln.
Testa med att från marken visa henne vad hon ska göra när du tar i tygeln, ta först mycket lätt i tygeln och hjälp henne sedan antingen genom att lägga din hand på hennes huvud, eller genom att lägga till den vanliga tygeln med bett. Alltså att du rider med både och i början.

Att hon verkar mer lat kan vara att hon är avvaktande och tveksam då hon är osäker på hur ni ska kommunicera, det kan också vara att det här är hennes "normala" läge, med bett kanske hon är mer stressad och gasar på på grund av det.

Det där med form är en svår fråga, definiera "rätt form"?
Mitt mål är att kunna rida hästen med fullständig bärighet helt utan tygel, vi är på väg dit(en bra bit kvar) men man kan absolut rida en häst bärig och med eftergift utan att hålla i tygeln.
Ska man se det ur ett dressyrtävlingsperspektiv så går det nog inte, jag har förstått det som att det är ett krav att hästen är framme "på bettet" så att säga.
Så, det beror på vad du eftersträvar.
Personligen anser jag att om man jobbar med hästens bakdel, styrka och rakriktning, så kommer formen av sig själv. Ryggen kommer upp och hästen hittar sin position med rätt viktfördelning. Jag tycker att det blir mer "ärlig" samling, även om det tar längre tid än om man "hjälper till" med tygeln.
 
Sv: Att rida med bettlöst (LG Bridle)

Hon tycker väl det känns ovant och konstigt.

Lg Bridle funkar ungefär som ett sidepull, eller som en engelsk nosgrimma med tyglarna i sidoringarna. Kanske retar hon sig på att den blir tryck på utsidan av nosen istället för i mungipan på insidan.

Testa att tömköra med det bettlösa så ser du bättre hur hon reagerar på tygeltagen. Att hon blir lite lat kan också bero på osäkerhet, hon vet inte riktigt hur det kommer kännas när du tar i tyglarna.
 
Sv: Att rida med bettlöst (LG Bridle)

Delvis KL

Tack alla för bra svar och pointers! :laugh: Det kan nog faktiskt vara så att hon inte är van vid det/är fundersam över att trycket kommer på annat ställe och därför inte fungerar lika smidigt och är lite lat. Tack för era åsikter, det fick en att se klarare! :)
Jag tränade nästan en vecka från marken med henne först innan jag gick upp på ryggen, då fungerade hon hur bra som helst (fast det var ju inget krävande heller, gick bredvid henne med händerna på ryggen på vardera sida om hennes hals som om jag skulle rida henne). Första gången var hon fundersam, men sen blev det bättre. Kanske det är likadant på ryggen, det tar tid att vänja sig. :) Jag har LG Bridle ''inställt'' på mildaste versionen, man kan också ha hävstångseffekt med kedja under hakan, men såvida hon inte är helt okontrollerbar vill jag ha det snällaste, hon är ändå en supersnäll häst. Skulle genom detta vilja lära mig att rida ''utan hand''.
Tror jag också började för tidigt med för mycket tryck i handen, som skuggi föreslog.
Hon är inte tömdkörd förut, men skulle kanske kunna longera henne med bettlöst?
Ska öva mer från marken, och inte kräva så mycket i början från ryggen så hon får vänja sig :)
 
Sv: Att rida med bettlöst (LG Bridle)

Fast om du vill lära dig att rida "utan hand" så spelar det ju ingen roll vad du har i ansiktet på hästen, det är "bara" att lägga ner tygeln på halsen och börja fokusera på dina kroppssignaler istället :idea:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 542
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: mily
·
Övr. Grenar Jag behöver skriva av mig :) Jag har haft ett sto som jag använt till dressyr. Hon är superkänslig för alla hjälper, samt att hon har...
Svar
12
· Visningar
2 436
Senast: Kjerulfia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp