att rida med hackamore?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare kakankakan765
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 005
K

kakankakan765

jag ska börja rida min häst på hackamore under en period.

har aldrig ridit med detta innan , hur rider man med ett sådant?

rider man med långa tyglar eller korta ?
väldigt mjuk hand?
kan man träna dressyr /hoppning med hackamore?

berätta gärna om hur ni rider på detta?

Sv: att rida med hackamore?

Dressyr och hoppning går alldeles utmärkt med hackamore, men tävla dressyr får du inte. Det man ska tänka på är att det är ett hävstångsbett så det är rätt skarpt jämfört med ett vanligt tränsbett. Vissa hästar som inte har haft bettlöst förut kan tycka att det är lite konstigt i början, man får vara lyhörd helt enkelt.

Jag rider mitt sto så gott som bara på hackamore, oftast S-hack vilket är ganska milt (mindre hävstång). Hopp, dressyr, uteritt... Som tidigare talare sa: hackamore är inte godkänt att tävla dressyr på.

28738631.jpg

Ledande tygeltag är knepigt att ta/går inte. Mjuka händer med kontakt.

Jag rider nästan precis som vanligt med hackamore. Skillnaden är att man får rida mer med sätet då man inte kan styra som med vanligt bett. Men jag håller tyglarna korta så man har kontakt, lika mjuk hand som med bett.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 128
Senast: Badger
·
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
418
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har sedan drygt en månad ridit på ett trevligt sto på 15 år. Innan detta reds hon nog ganska sporadiskt, men är inte helt hundra på...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: Sirap
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
546
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka