Att sälja en momsad trailer till privat person

Hrannar

Trådstartare
Jag köpte en trailer som var momsad, drog av momsen då trailern skulle stå på mitt företag.
Nu när jag ska sälja den säljer jag till en privatperson, men jag antar att jag måste betala in momsen på denna men vart hamnar dom pengarna om inte privat personen från dra momsen?
Eller kan jag komma undan med just momsen när jag säljer till en privat person, kom gärna med tips och råd då jag är lite ny inom detta.
 
Sv: Att sälja en momsad trailer till privat person

Säljer du trailern från företaget ska du lägga på moms på priset. Om ni kommit överens om att den ska kosta 25 000 är därmed 5000 kronor moms som ska in till skv vid nästa deklaration om du inte kan dra det mot andra inköp. Alt att du säger att den kostar 25 000 ex moms, och då blir slutpriset 31 250 kr. Tyvärr finns inga genvägar, annat än att fuska.

Möjligtvis, möjligtvis, om du överlåter trailern till dig själv, gåva alltså, och sen säljer den som privatperson, då är där ingen moms, men med tanke på att du dragit av momsen vid inköpet tror jag skv skulle titta snett på det. Enklast är att ringa dem och fråga.

Eller fuska ;)
 
Sv: Att sälja en momsad trailer till privat person

Köparen betalar momsen. Är köparen företag drar denne av momsen. Är det en privatperson kan denne inte dra av momsen. Inte ditt problem, men du måste sälja med momsen angiven eftersom du måste redovisa den till SKV
 
Sv: Att sälja en momsad trailer till privat person

*KL* Säljer du transporten som företagare och denna är intagen i företaget ska du betala in momsen vid en försäljning oavsett om du säljer till en privatperson eller till en annan företagare . Det har ingen betydelse momsen ska in till SKV ändå ....
Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Att sälja en momsad trailer till privat person

Om du som företagare säljer lösöre som du tagit upp i firman ska lösöret säljas inklusive moms.
Försäljningsumman skall sedan tas med vid deklarationen eftersom jag förmodar att du skrivit ner varan med 20% per år.
Säljs då vagnen över det nedskrivna värdet skall överskottet tas upp som inkomst.
Den enda gången du kan sälja en vara exkl moms är vid export inom EU
och mottagaren har ett godkänt wattnr.
Då betalar han sitt hyemlands moms i stället.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 876
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 828
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 649
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp