Att sälja sin vän...

Iaraphel

Trådstartare
Skulle behöva råd från "utomstående".. hästen ifråga är egentligen inte min, utan ägs av min mor (men hon är hästrädd och har aldrig lett honom ens), egen uppfödning född 05.. så jag har ju varot med från början, han föddes upp för att bli min vän och blivande tävlingsstjärna, och han BLEV den häst jag drömde om, inga begränsningar någonstans typ, och helt "perfekt" som tävlingshäst.

dock finns det 3 problem.

1. på 7 år (från det att vi letade avelsto och lämplig hingst och betäckte) har jag förändrats, "fegat ur" och vill inte längre satsa helhjärtat på fälttävlan/hoppning, och han är förbra för att inte satsas på. Han behöver utmaningar.

2, i maj förra året blev jag sjuk, diagnos är ej fastställd men står på utredning för en kronisk neurologisk sjukdom som bland annat gör att jag tappat balansen mm, jag höll igång honom ett tag, fram tills i höstas när han skulle gått kvaliten, han var knoppad och klar, men vrickade till sig när han dushades *morr*, efter det ställdes han, han behövde ändå vintervila. och jag hade ju egentligen ridförbud, då trodde vi fortfarande att det var något behandlingsbart och att jag skulel bli frisk och kunna sättta igång honom. antagligen bara sätta igång, tävla endel, kanske kvala breeders och sen säljas.. (det var iaf min dröm, att iaf få tävla honom på riktigt en gång innan han såldes..) Men jag blev inte frisk, och jag kommer aldirg bli det... och som unghäst och ofta "testande" sådan, med förkärlek till hopp och bock så känner jag ju att jag riskera att båda skadas om jag sitter upp och något händer. Så han blev aldrig igångsatt.

3. det klickar inte riktigt mellan oss... och jag har 5 hästar till som skulle vara svårare/omöjligt att sälja själmässigt, de som rids är dessutom redan 2handikapptränadedå jag passande nog hade dem till handikappridning vid sidan om mitt eget ridande och tävlande. och de hästarna klarar jag att rida/träna/tävla. (och har även hjälp av en underbar medryttare som är superduktig med dem men som jag inte heller vill riskera geonom att sätta upp på en 170 unghäst när hon inte har den unghästvanan)

tillbaka till säljproblematiken, Mamma sa förra veckan "ja vi får väl sälja han nu såfort osm möjligt så han blir igångsatt"
Ok, sa jag, satte ut annons, under hans egentliga värde, men det pga av att han ju är avställd.

och svaren dräller in, jag ligger med ångest för att skiljas från HONOM som var mian drömmar.. men bearbetar det ändå och intalar mig att det är det bästa för oss alla.
NU backar morsan UR! och vill skicka till den som hjälpte till emd inridning för igångsättning och försäljning, även om vi lär få betala lika mycket som vi tjänar på det.

men samtidigt har hon väl rätt att dte är enklare att hitta rätt köpare och köpare får lättare att att se om han är rätt häst (var dock beredd att låna ut en månad, eller ha en månads prövotid (det borde de kunna säta igågn och testa honom pådå han är völdigt välbalanserad och lättarbetat i markarbetet när man väl kommit upp och ridit ur eventuell "test"

Men gör vi det så kommer han ju också bli ridbar för mig och jag lär ju sitta upp och bara vilj aha kvar honom för han är så satsans underbar att rida.. så jag vill ju bara ha det gjort NU, samtidigt vill bara förneka situationen och dra ut på det... och det är ju hennes häst så hon bectämmer, MEN det är jag som hanterar, sköter, tömkör och försöker sätta igång honom från marken.

Så vad tycker ni, ska man sälja nu direkt när man ändå fick napp trots att han behöver igångsättning, eller skicka iväg på tillridning och försäljning?

//J hästägare i 20 år, har och har haft 9 hästar men ALDRIG sålt någon... bara köpt och fött upp...
 
Sv: Att sälja sin vän...

Så vad tycker ni, ska man sälja nu direkt när man ändå fick napp trots att han behöver igångsättning, eller skicka iväg på tillridning och försäljning?

Skickar du hästen på tillridning/försäljning till någon kompetent människa så lär ju det kosta er en slant. Gör man det ska man ju vara säker på att man får tillbaka de pengar man lägger ut.

Säljer du nu så får du iofs lite mindre betalt men du slipper hästens månadskostnad (och det är ju det som kostar en del).

Jag skulle nog sälja NU om jag hittade en köpare som kändes rätt.
 
Sv: Att sälja sin vän...

Jo vi har ju kontakter med en kompetent beridare som hjälpt oss innan med samma häst. och det har helt klart varit värt pengarna då.

Vad är en bra köpare då? hur vet man att de är det? *hört massa skräckhistorier om folk som sålt/ lämnat bort på foder, sålt med prövotid och de har fått hem fördärvade hästar trots att allt verkade så lovande och bra*

för vi "MÅSTE" sälja med någon form av prövotid alt öppet köp väl? så de får en chans att rida igång och testrida hästen?
eller??
 
Sv: Att sälja sin vän...

Går det inte alls att rida hästen nu?

Man får väl anpassa priset efter hur väl hästen är igång... (Jag har varken sålt eller köpt häst med prövotid)
 
Sv: Att sälja sin vän...

En duktig ryttare med unghästvana som sitter kvar OM han skulle bocka och som vågar rida framåt och reda ut OM han testar. skulle lätt kunna rida honom nu.. Men känns dumt som säljare/hästägare att låta någon annan sitta upp och riskera att åka av en främmande häst.

Men tyvärr kan jag inte göra detsjälv :(, då jag somsagt saknar styrka i kroppen och balans. och har ej någon annan heller som är skicklig nog.
 
Sv: Att sälja sin vän...

Jag tycker faktiskt det är väldigt strongt av dig att du ändå har kommit fram till att du kan tänka dig att sälja honom. En så kallad "vän" till mig har också fött upp sin häst (01:a) själv, de har kostat på henne en mycket gedigen utbildning och var bjudna 80 000 för henne för tre år sen, men då vägrade de sälja. Detta trots att tjejen rider henne ca. 4 gånger i månaden och då tränar så hårt att hästen är helt färdig efter. Som ursäkt för detta har hon "att jag som rider varje dag och tävlar så mycket och har vunnit så många priser ska väl kunna rida min häst hur jag vill". Priserna är två clear roundrosetter på 60 cm. Och hon är 30 år.

Om du säljer nu får du naturligtvis ut ett lägre pris än om någon rider till/tävlar honom, men på sätt och vis kan ni nog få ut mer av det, om han är lovande.

Hade rätt köpare (då man verkligen känner wow, det här är h*n jag letat efter) dykt upp hade jag sålt nu, annars hade jag nog försökt få tag på någon som kunnat tävla honom lite och som sen kanske kan hjälpa till med försäljningen. De som sysslar med hästar proffisonellt har ju ofta väldigt mycket kontakter också.
 
Sv: Att sälja sin vän...

Jag har sjävl precis sålt min egna uppfödning(f05) som var tänkt att bli min blivande tävlingshäst, men som du skriver så har man fegat ur och han passar mig inte och jag har oxå problem med kroppen.
Och hadde en mor som inte tyckte om det, så det du skriver kunde lika gärna varit jag käns det som.

Han var visserligen riden, men bara grundriden och in hoppad när han såldes. Jag lämna i väg honom till en tjej som red honom åt mig och hjälpte till lite med försäljning. Vi kom överens om att hon fick 10% av försäljningspriset, ingen månadskostnad. Kändes mycket bra att slippa tänka på honom och behöva rida han.

Jag tycker ni skall i alla fall få i gång han så han är lite riden, alltid lättare att hitta ett bra långvarigt hem om dom som vill köpa kan provrida han.

Själv trodde jag inte jag skulle hitta någon som tyckte om min häst men fel hadde jag, han har ett jätte bra hem nu :)
Och fick rätt bra betalt oxå.
 
Sv: Att sälja sin vän...

Suck.. uppdaterar min tråd igen...

trodde det skulle lösa sig med beridaren som hade en köpare men prutade ner till hälften av det vi ville ha (och då har vi ändå haft flera intresserade med "vårt" pris)
Han tyckte att ska en häst ha ngn chans att bli mer än allround så ska den ha gåt tminst 110 som 3åring, vi var dock av den åsikten när han var 3 och inte i närheten av färdigväxt att vi rider in honom i hans takt så han håller riktigt länge istället..

Personligen skull ejag- även när jag letade tävlingshäst hellre köpa en häst som var försiktigt tagen än en häst som redan var tävlat som 3åring "bara för att", men är jag ensam om den åsikten?

Jag menar han är 5, har otroligt lätt för sig, egna planerna var ju att NU när han är färdigvuxen (ja han växteett par cm även denna vinter) att börja tävla och försöka kvala breeders, där han han ju ändå minst 2 år på sig till väl?

I somras/höstas när han red hade han lätt kunnat plocka placeringar i lätt dressyr, då han var oerhört lättsamlad och med fina gångarter och bär upp sigsjälv.. lovordad av flera andra tränare.

Gah, hade jag bar ahaft någon i min närhet med lite kunskap och unghästvana som velat ställa upp på att sitta upp ett par gånger så hade han kunnat provridas.. men icke, de flesta är bara emot att jag över huvudtaget säljer HONOM som är min bästa häst (men som sagt också då förtjänar ett ryttare som kan satsa på honom).
Börjar fundera på att skita i ridförbud och sitta upp och rida igång honom...

Även om pengarna inte är det viktigaste så känns det ändå inte rätt att bara "slumpa bort" honom för ingenting
 
Sv: Att sälja sin vän...

När jag ska köpa en till häst ser jag häldre att den inte är igångsatt och för ett lägre pris. Men jag letar ioförsig främst efter en inte inriden unghäst eller en 4-5 åring som är sent tagen.
 
Sv: Att sälja sin vän...

Fast treåringar får inte tävla 110 vad jag minns. Vad är det där för tomte?
Jag skulle aldrig lämna bort för försäljning, jag vill själv välja köpare.
 
Sv: Att sälja sin vän...

*KL*

Treåringar får inte tävla! Enstaka klubbar kan tillåta att treåringar är med på klubb clearround, sen kan det ju diskuteras hur lämpligt det är. Fyraåringar får tävla max 1.00 meters klasser så den här tomten försöker nog bara spela ut dig.
 
Sv: Att sälja sin vän...

Tack, skönt att dte finns fler som resonerar som jag :p

och till er efter, DÄR sa ni något! har jag inte ens tänkt på (har som sagt aldrig velat tävla så ung häst)
antar att han nog syfta på att tävla upp 4åringar till championaten, med då är min häst "bara ett år efter" om han skulle säljas till någon sådan och det kan de väl ändå inte halvera priset på?

jag blev själv misstänksam när han (som innan lovordat hästen) "klanka ner" och så samtidigt som han har en nära anhörig som är intresserad av att köpa :grin:. antar attd et är ngn form av stark prutning. kände väl då att jag hellre säljer själv, samtidigt osm jag vet att han bara har "bra kontakter" (skulel nog inte sälja ngn av mina mest älskade hästar till ren tävlingsmänniska, men denna säljer jag helst till tävlingsmänniska än orutinerad fd ridskoleryttare som inte tar tillvara på talangen om ni förstår.. samtidigt vill jag ju att han ska va någon vän också och inte bara tävlingsmaskin *hmm*)

Men största problemet är ju att vi inte kan erbjuda provridning, och känns ändå fel att skicka till ANNAN då det är DENNA som hjälpt till att rida in och rida till innan..

dock har inte jag sista ordet då det är mo rmin som har och henen lyckades han ju tala till sin sida och hon tyckte jag gjort fel som tagit honom "för sakta".
så han åker imorgon :(, den han kände får väl ngn form av förstatjing, vill hon inte ha så rider hon till, helst vill jag som någon skrev själv välja vem som köper, för jag antar att han inte värdesätter det som jag gör, som jag avlat fram för att jag vill ha väldigt bra ridbarhet och gångarter även i en hoppstammad häst och inte bara en häst som hoppat hus.

Samtidigt så vill jag inte "ha hem honom", men vet ej hur han ställer sig till om jag skulle annonsera och de kommer och provrider där efter ett par veckor?!

av lite olika skäl, ett är att jag väntar föl vilken dag som helst och han är den jag litar minst på att släppa ihop senare,
+ att den som går som sällskap till stoet är en grymt lågrangad häst som är rädd för hästen som ska säljas, den den rädda måste ju släppas ihop med de andra när hon precis fölat.
Han är inte "svår" att ha med andra, men han är "kungen i hagen här" och som sagt blir me romogen här än på andra ställen då han trots att han varit borta i många och långa perioder inte klippt navelsträngen till sin mor när hon finns i samma stall. (såfort man åker med honom så är han cool och mogen och inte alls speciell kaxig mot andra hästar)
+ att jag som sagt är sjuk och vet inte om jag orkar hålla igång honom.
+ att jag vill lägag den tid och ork jag har på mina andra som jag än så läng eorkar hålal igång och tävla lite lägre och annat med.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 416
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 504
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp