att sälja eller behålla

H

hästL

Det är så att jag har två hästar.

En d-ponny som jag rider hoppning på. Hon är välutbildad i dressyr och gör alla sidvärtsrörelser, galoppombyten m.m. Hon hoppar fantasktiskt men är svår riden. När hon går är hon guldvärd men hon är stoig som sjutton.

En unghäst halvblod, bra stam och bra steg. Han är snäll och jobbar på och kommer bli en fantasktisk dressyrhäst endag.

Men som alla vet! Det är så dyrt att ha hästar uppstallade. Nu har jag fått frågan om att sälja den ena. Ponnyn så fall. Men hon som sagt hon är svår, hittar alltid på skit. Hon är dock inte elak. Så jag står i valet eller kvalet. Sälja eller inte?

Skulle varit skönt att bara ha en häst. Mer tid och pengar över. Men och andra sidan har ponnyn alltid kommit tillbaka efter ett tag när köparen inte reder ut henne längre.

Är lite halvt inne på att sälja unghästen istället men den är ju mitt kort i framtiden.

Vad skulle ni gjort?

Tack

Sv: att sälja eller behålla

Hej!!!

Jag tycker inte du ska sälja till henne om det inte känns helt hundra , utan ta dej tid och hitta en bra köpare som uppfylelr alla kriterier...:angel:
Nämen det ska känns bra, och är du det minsta osäker så kan ett bra sätt vara att sätta ut annons på foder och ev senare köp.. då får du och de en chans att se att det fungerar nån/några månader.. Det finns många duktiga hästmänniskor därute som säkert skulle klara av din ponny...Låter som du har svaret själv.. ha kvar den stora ....Det måste kännas rätt...

Jag har haft henne på foder, fick tillbaka henne med fraktur i underkäken.... Känns inte som ett alternativ att låna ut henne igen.

Men tack ändå

vet exakt hur du känner o tänker man vill ju inte låta sin häst vandra runder o det e så svårt att veta om det e rätt el inte...
jag hade tur som fick min granne som nya ägaren på min ena häst för snart 3år sedan o hon har henne ännu(känns super bra att kunna ha full koll o kontakt)

tänk noga innan du gör något du kanske ångrar...

antingen sälja eller ha kvar. att låna ut är ingen bra lösning. rätt som det är så blir hästen skadad och fodervärden vill inte ha kvar den. så vad gör du då med en skadad häst som inte har något värde längre?

Jag tycker att du ska ha kvar halvblodet om det är det du vill.
Du kan inte lösa det på annat sätt med ex medryttare på hästarna? (lite jobbigt kanske dock :crazy: )

Eller att du verkligen tar dig tid att sälja ponnyn. Inte ta till "första bästa", utan lita på känslan om det verkligen känns bra.
Låt gärna denna/dessa ryttare komma och provrida hästen flera gånger i olika situationer så du ser hur ryttaren reder ut saker med hästen.
Det finns många duktiga ryttare ute i landet, det gäller bara att hitta den rätta till just sin häst :)

Hon har avrit till salu i 8år nu! Hon kommer alltid tillbaka! Det går skitbra en kort tid sen ballar allt ut.
Jag frågade min tränare om det var fel på mig eller henne, för vi står alltid och bara stampar på samma ställe. Min tränare som rider svår dressyr sa bara: DIN HÄST.

Hon är inte elak, det är inte det. Men när hon inte vill då får ingen henne att göra det. Hon har inte ont någonstans, utan jag tror det är ett typ av handikapp. Kan människor ha det så varför inte hästar! Hon är bäst när hon är i brunst.

Ex: Hon gör perfekta sidvärtsrörelser, hon tycker det är kul och gillar att gör den i saxen och liknande. En dag bara går det inte. Min tränare stod i chock! Hur vi än gjorde så fick vi inte henne till att göra det. Efter en timme så råkade hon själv vingla lite sidleds och med understödjande skänkel gjorde hon sen skänkelvikningar som en dröm!

Hur förklarar man sånt vid försäljning? Hon är jätte välutbildad, men ibland....går det inte.

Men hon kan väl inte komma tillbaka om du sålt henne? :confused:
Då är det ju inte DIN häst längre.

Ni har inte kollat upp så det inte är något fel på hästen då?
Det behöver ju inte vara så att hon har ont, men kanske det är något annat som ligger bakom det hela?
Kanske hormonfel, som gör att hon blir "lynnig"?

Jo om hon är såld är hon inte min... Men på något sätt gillar jag henne och vill inte att hon ska vandra runt. Det brukar inte vara länge innan folk inte vill ha henne.

Hon är kollad från topp till tå och hon har fått olika hormoner, men hon blir bara värre eller som en zombi. Det är svårt att föklara hur hon är! Hon gillar att träna och nästan alltid gör hon sitt bästa. Men så ibland så är det tilt i hjärnan.

Jag har lite bestämt mig för att hon får gå kvar! Jag orkar inte få tillbaka henne igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 045
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 457
Senast: Yrja
·
Gnägg Lite mer utsvävande funderingar kring hästförsäljning, visste inte var jag skulle lägga tråden men chansar här. Jag har två ponnyer. En...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31