Sv: Att sammanföra vuxen katt och hund
Jag har en tax med mycket jaktinstinkt, har inte själv katt, men mina föräldrar har (hade) två st, en äldre och en ung.
Den gamla katten har ingen lust att bli jagad, han sitter still när taxen kommer rusandes mot honom, med följden att taxen tvärnitar och håller ett avstånd på ca två meter till missen.
Den unga katen springer så fort han ser hunden, inomhus fungerar det ok då taxen är såpass lydig att han vet vad ett NEJ betyder

. Utomhus kan jag dock inte helt kontrollera honom i den situationen, ofta med följden att missetatten hamnar uppe i ett träd någonstans.
Om hunden ska vara ensam hemma hos mina föräldrar så får hund och katter vara i olika delar av huset. Jag tror dock att det hel skulle kunna fungera ok med lite träning, nu är jag bara hemma ett par gånger om året, så det blir lite till att "börja om från början" varje gång.
Min hund är dock så försiktig att han håller sig undan från katterna när de "säger ifrån", och katterna är så kvicka att jag tvivlar på att han skulle ha någon egentlig chans att hinna ifatt dem.