Att sätta på en travsele!? HJÄLP!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 051
T

Tex

Hej! Jag ska börja tömköra min lilla unghäst/fölunge nu tänkte jag och fick snällt nog låna en travsele av en kompis. Har bara använt en gjord förut när jag tömkört, och plötsligt när jag stod där med selen i ena handen och fölungen i andra var allt jag kunnat tidigare (i min barndom) om selar som bortblåst... Hur sjutton sätter man på den? OK, HELT borta är jag inte, men totalt hjärnsläpp är det definitivt. Är det någon som har en tjusig bild på hur en travsele ska sitta på? :)
Hälsningar, Tex

Sv: Att sätta på en travsele!? HJÄLP!

Har en bild på min häst med travselen på. Vet inte om du ser så mycket men du får väl fråga om du undrar nått.
pvgmedvagnen.jpg
[/IMG]

Haha, du, jag ska säga dig det att det är en hel vetenskap att sätta på en travsele. Först är där själva gjorden, sen en säkerhetsrem och så ska man snurra två andra remmar femton varv runt skaklarna som i sin tur ska ligga i ett par öglor och.. ja.. Jag har inte riktigt lärt mig än :P

Men ska du bara tömköra så behöver du i princip bara ha själva selen och inte alla hokuspokusremmar. Såvida du inte tömkör för att förbereda körning då förstås :)

När du ska tömköra med en travsele så kan du för det första ta av säkerhets remmen. Det är den remmen som sitter över selen fast i ögglorna som tömmarna ska gå igenom.

Sen när du ska lära dig att sela med en trav sele är det mkt enklare att ta bort alla lösa detaljer, dvs tömmarna.

Sen är det ju inte så svårt att se villket som är fram och bak.

På bukgjorden ska det sitta en kort rem på varje sida. det är den som ska spänna fast vagnen så småning om, de behöver du inte ta bort, men knyt upp dem lite så att de inte kan lossna och hänga ner runt benen på hästen. Vi brukar göra en knut med en liten öggla och sen spänna fast den med bröstan.

Just det så va det bröstan, den är inte heller så svår att veta vart den ska sitta. De remmar som ska sitta i vagnen, sticker du in under selen (på sidan av hästen) Och lindar något varv tills bröstan blir lagom spänd, sen tar du med ögglan av bukgjordsremmen när du spänner ihop bröstan.

Tömmarna är det enklast att dra igenom hällorna som är till för att hänga vagnen i, och sen brukar vi dra fram dem under remmen till bröstan som går över halsen, och fram till bettet.

Hoppas att det går bra.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 383
Senast: As_Vegas
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 442
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka