Att skaffa foderhäst

aprilia

Trådstartare
Har letat bland en massa gamla trådar, men hittade inga bra svar.. Så jag gör min egen tråd :idea:

Har länge funderat över att skaffa egen häst. Nu har jag kommit fram till att det bästa alternativet är att skaffa foderhäst först, för att testa på det här med egen häst.
Vad ska jag tänka på? Vill gärna ha tips o råd!

Tacksam för svar :bow:

Sv: Att skaffa foderhäst

det bästa tips jag kan ge är detta:
smekmånaden. :)
jag tyckte inte alls om min häst n'r jag tog henne på foder. kokko i stallet, stressig ute på tur och allmänt odräglig. men det ger sig ´när hästen kommer in i de nya rutinerna och lär känna dig.

rid inte de första veckorna. träna från marken, gå ut och gå och ge din häst en chans att lära känna sin nya människa!;)

Okej, tack för dina råd :bow:

Fler som kan dela med sig sina erfarenheter o ge mig råd o tips?

Skriv ett ordentligt kontrakt. Veterinärbesiktiga före och efter fodertiden.

Var noga med att prova hästen flera gånger, så du får en chans att bilda dig en uppfattning om hästen i olika situationer. Vilka grejor får du med?

Om hästen blir sjuk under fodertiden, vem betalar vad? Vem betalar försäkring? Hur länge gäller kontraktet? Går det att säga upp? Vad blir du skyldig att betala om hästen är t ex halt när den ska återlämnas?

Finns det "mallar" för kontrakt man kan skaffa?
Tack förresten! :bow: :)

Hej! Att bli fodervärd var det bästa jag gjort i hela mitt liv! Tänk bara på att provrida flera gånger, både ute och på bana... Mallar finns att köpa men själv tycker jag att de har missat en del, man kan köpa en mall och sedan skriva sin egen, med utgångspunkt från mallen, så att man verkligen får med allt!

Sen om du skulle vilja köpa hästen efter fodervärdstiden (man blir ju lätt snabbt kääär) så ha med det någonstans i kontraktet att du som fodervärd har första tjing på hästen för X antal kronor om du vill ha den. Kan vara rätt skönt att veta redan innan, så man inte sedan är villig att betala i princip vad som helst för hästen bara för att man inte vill skiljas från den.

Lycka till och ha så jättekul! och precis som någon annan skrev, ta det inte hårt om det går skit i början, det tar tid att lära känna en ny individ.

Tackar!
Ja, har skrivit ner allt jag kommit på för vad som ska stå i kontraktet. Tänkte då att det skulle vara relativt enkelt med en mall, men då får jag väl komplettera lite i så fall.

Det känns verkligen jättespännande, nu gäller det bara att hitta foderhästen också.. ;) Men som du säger är det nog bra o provrida många gånger o framförallt få bra kontakt med ägaren.. Samt att ge hästen tid till att anpassa sig till sitt nya hem.
Visst är det så (ganske dum fråga men men :angel: ) att man betalar alla hästens kostnader förutom att köpa själva hästen?

Det är det absolut bästa sättet att kännasig för innan man låser upp sig med en egen! Du får prova på ägandet, med ansvar, nöje och oro, utan att vara helt ensam i det. Du har alltid någon mer erfaren att fråga som dessutom är minst lika intrsserad av frågorma som du. Problemet är att hitta rätt fodervärd, helst ska ni ha samma stall så att ni har en naturlig träffpunkt och tid, då ni kan utyta erfarenheter (om du är helt ny) annars fungerar nog även större avstånd.:bump:

Om det är möjligt för dig så kan det vara ett bra tips att lära känna hästen en tid i sitt "gamla" stall innan du flyttar honom/henne till ett nytt stall (om du har tänkt flytta hästen alltså). Jag hade min nuvarande foderhäst som medryttarhäst i ett drygt halvår innan jag flyttade henne och jag tror att det var därför hon anpassade sig så otroligt snabbt! Hon var ju redan van vid mig...

Skaffa foderhäst - det är verkligen ett underbart sätt att få chansen att prova på att vara hästägare! Jag trivdes så bra med att vara "hästägare" att jag nu köpt mig en egen som kommer i månadsskiftet april/maj och sedan åker foderhästen hem igen i höst. Ska bli helt underbart att få en egen häst att träna med - även om jag kommer att sakna min foderhäst något helt otroligt.

Lycka till!

/Jenny

Ordentligt kontrakt är SÅ viktigt. Sen tycker jag att många lämnar ut hästen ett år för att någon annan ska utbilda den åt dem, vilket kanske inte är så kul.. Men det avgör ju iofs du själv, du kanske trivs med den lösningen ;)
Foderhäst är ett utmärkt sätt att prova på. Har en egen och en på foder. Underbart!

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 703
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka