Att sluta på fritids

Jag arbetar i skolan, av 84 elever har vi runt 10 som har plats på fritids. De flesta fasar ut i fyran.

Tänker att ett sätt att lösa morgonen är att packa allt kvällen innan, sätta olika alarm om barnet har telefon (typ gå upp och klä på sig, äta frukost, borsta tänderna, bege sig till skolan) som tidsstöd. Och sen att man i början kanske ringer strax innan det är dags att bege sig för att stämma av.

Göra frukosten kvällen innan kan ju vara bra om det är möjligt också så det bara är att plocka fram och börja äta typ.
 
Vår 10-åring går hem när han vill från fritids och har gjort så rätt länge. Oftast far han hem direkt efter fikat (som serveras just efter skoldagen slutar) men ibland blir det längre. Så länge han vill gå dit behåller jag platsen men det blir rätt dyrt fika ...
 
Ska tillägga på mitt tidigare inlägg att precis så som @Monifa säger gjorde min mamma när vi började vara hemma på morgonen. Hon ringde strax innan vi skulle gå, så att hon visste att vi kommit upp och var på gång.

Har han någon backup han kan ringa till om något skulle hända? Vi hade mormor och morfar på ett par kilometers avstånd som hade kunnat rycka ut om det krisade. Nu gjorde de det två gånger på hela den tiden, när det åskade och min bror var väldigt åskrädd. Men det var en trygghet att veta att de bara fanns ett telefonsamtal bort.
 
Kan han inte få gå på morgonen även om ni är hemma nu, ifall det skulle underlätta för honom att fortsätta med morgonfritids så kan han sluta gå på eftermiddagen. Om hans vänner inte går på fritids så kan han ju umgås med dem efter skolan, men fortfarande ha stödet på morgonen?
Skolbussen hämtar upp på fritids redan 7.30 och så tidigt som innan det vill personalen inte att barn som inte behöver det kommer dit vilket ju är förståeligt.

Tänker att ett sätt att lösa morgonen är att packa allt kvällen innan, sätta olika alarm om barnet har telefon (typ gå upp och klä på sig, äta frukost, borsta tänderna, bege sig till skolan) som tidsstöd. Och sen att man i början kanske ringer strax innan det är dags att bege sig för att stämma av.

Göra frukosten kvällen innan kan ju vara bra om det är möjligt också så det bara är att plocka fram och börja äta typ.
Ja, att förbereda tydligt och ställa larm har jag också tänkt på, när det väl blir dags att han ska klara sig själv på morgonen 👍 i mitt yrke är det svårt att säkert komma ifrån och ringa en specifik tid på morgonen tyvärr. Mycket hänger ju på vad mannen får för ett jobb...

Ska tillägga på mitt tidigare inlägg att precis så som @Monifa säger gjorde min mamma när vi började vara hemma på morgonen. Hon ringde strax innan vi skulle gå, så att hon visste att vi kommit upp och var på gång.

Har han någon backup han kan ringa till om något skulle hända? Vi hade mormor och morfar på ett par kilometers avstånd som hade kunnat rycka ut om det krisade. Nu gjorde de det två gånger på hela den tiden, när det åskade och min bror var väldigt åskrädd. Men det var en trygghet att veta att de bara fanns ett telefonsamtal bort.
Nej tyvärr, ingen backup av något slag.🙁
 
När min unge slutade fritids nu i början av trean var det bara han och en till kvar i hans klass. Tyvärr blir det ju lite ketchup-effekt, får en vara hemma så vill de andra med.

Han har i vilket fall klarat det superbra, men så är han lugn och lite över-ordentlig också.

Han har sällskap till och från skolan av närboende klasskompis, sen har jag väldigt bra arbetstider med och jobbar bara 80% så han är på sin höjd själv 2-3 timmar på eftermiddagen.

Det enda är att han ”glömmer” äta mellis och ägnar eftermiddagen åt spel och är typ döende när jag kommer hem, men det kanske är en övergående fas..
 
Skolbussen hämtar upp på fritids redan 7.30 och så tidigt som innan det vill personalen inte att barn som inte behöver det kommer dit vilket ju är förståeligt.


Ja, att förbereda tydligt och ställa larm har jag också tänkt på, när det väl blir dags att han ska klara sig själv på morgonen 👍 i mitt yrke är det svårt att säkert komma ifrån och ringa en specifik tid på morgonen tyvärr. Mycket hänger ju på vad mannen får för ett jobb...


Nej tyvärr, ingen backup av något slag.🙁
Sätt gammeldags väckarklockor om du inte kan ringa!
 

Liknande trådar

Småbarn En fråga om barn, delat umgänge och jobb. Jag har två helt fantastiska små på 3 resp 6 år. Jag separerade från deras pappa i mars 2015...
Svar
12
· Visningar
1 780
Senast: Mammas
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 824
Senast: Lona
·
Kropp & Själ Tänkte skriva anonymt men det fick bli såhär ändå, det är inte så noga. Hoppas någon orkar läsa även om det blir lite långt. Jag...
Svar
8
· Visningar
1 675
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 421
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp