Att spänna en nosgrimma....

Centaur

Trådstartare
Hur svårt kan det vara egt?? :confused: SÅ många olika varianter finns det ju faktisk inte att välja på.... Men nej då, man får se hästar som:

-har aachen-nosgrimma, som sitter fem cm för lågt, och dessutom är så lös att snokremmen (som är dragit åt så hårt det går) drar ner den så det ser ut som nån konstig variant av pullargrimma
-remont som är spänd ovanför bettet
-vanlig engelsk som sitter alldeles för lågt
-pullar med ringarna INANFÖR hästens kindben :eek: aj...
-eller krysset i remonthöjd....

Hur kan det vara så svårt att lära sig att tillpassa dom korrekt?? Man kan ju plocka fram vilken hästbok som hälst och kolla om man är osäker! :crazy:
Jag är ingen nosgrimma-motståndare, använder det ju själv, men om man nu vill ha en sak på sin häst, så får man ju lära sig att använda den rätt.... :mad:
 
Eller en remont som sitter så hårt att nosryggen blir "intryckt" och som dessutom sitter en cm ovanför näsborrarna (såg på dressyr sm ponny, flera stycken... :cry:)

Och du, det finns engelska nosgrimmor som har ringar på sidorna (som remont) för en bättre tillpassning ;) Bara så du inte förväxlar dem med remont som stter ovanför (har jag faktiskt inte sett men det var ju ett... hmm... intressant sätt...)
 
har med lärt mej ordentligt nu, en kom och hade kurs om tänder för oss, och hon påpekade att nosgrimman itne fanns där för att stänga munnen utan för att stabilisera tränset, så nu kör nästan alla i mitt stall me jättelösnogrimma--
 
-har aachen-nosgrimma, som sitter fem cm för lågt, och dessutom är så lös att snokremmen (som är dragit åt så hårt det går) drar ner den så det ser ut som nån konstig variant av pullargrimma
Va?..menar du att människor gör sådant haha..om de drar åt snokremmen för mycket så får ju inte hästen någon luft!, hämska människor..! de ska spänna själva nosgrimman hårdare än snokremmen!.
-remont som är spänd ovanför bettet
..någon som inte lärt sig?...humm
-vanlig engelsk som sitter alldeles för lågt
-pullar med ringarna INANFÖR hästens kindben :eek: aj.
mjo..aj.. ..
-eller krysset i remonthöjd....

Människor som spänner de här fel, de brode börja på ridskola eller något liknande och lära sig!
 
d e bara det att på ridskola går dom igenom det en gång när man e skitliten och sen får d va, och pullargrimma är inte vanligt på ridskola
 
Nej, tyvärr så är det ju vanligt att man på ridskolan får hästen färdig sadlad och tränsad... :smirk:
 
Man kan väl säga båda, fanns en artikel i Ridsport Special för nåt år sen, då skrev dom snokrem. Men det spelar ju iofs ingen större roll, själv brukar jag bara referera till den som "den tunna remmen" :smirk:
 
kan påpeka att jag sett en ryttare med TVÅ nosgrimmor. en remont och en engelsk. då vart jag arg så jag sa åt henne. dagen efter hade bara häste nden engelska kvar. dessutom hade ho nsatt remontnosgrimman så långt ner hon kunde så att den stackars hästen kunde väl knappast andas. och den andra nosgrimman jättehögt upp. säjer bara de rid uta nnosgrimma och du inte vet hur den ska sitta för att inte skada hästen!
 
Man kan säga både och. varöfr är det så noga för dig :confused:

Och nosgrimmor hör till tränset, men de ska inte sita för hårt. de är inte till för att stänga munnen på hästen utan för att stabilisera bettet.
 
Du klagar på dem som gör så men de som du klagar på kanske klagar på dig för div. saker?
De kanske tycker att du sadlar för långt fram, rider med fel saker etc etc.
 
nej, jag sadlar inte för långt fram.... :smirk:
Vilka saker man har på hästen är ju inte alla överens om, det är sant, många gillar t.ex. inte brunt läder (som jag kr är snyggt). Men det är ju inte det tråden handlar om! det handlar om att vissa inte tar sig tid att lära sig hur dom ska tillpassa sin hästs utrustning på ett sådant sätt att den inte skadar hästen.... :smirk:
 
:eek: Det heter olika och man får kalla det vad man vill. Säger själv snokrem. Vadan denna upprördhet? :confused:
 
Oj vad jag håller med dig!! Har varit ute lite på lokala hopptävlingar i år och där ser man massor av sådana skräckexempel!

Jag rider med nosgrimma, spänd på klassiskt vis med två fingrar mellan nosgrimma och nosrygg.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 070
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 551
Senast: Piaff
·
Utrustning Hej, jag har försökt kolla runt lite vad man kan prova för nosgrimma och bett till het häst men blir bara yr, finns så många...
Svar
1
· Visningar
2 174
Senast: lady_vip
·
A
Utrustning Hej! Lång historia kort: min häst accepterar inte bettet/handen i hoppningen för fem öre. Det handlar inte om min hand, utan en...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp