Nosgrimma/bett??

A

annnaa

Hej!

Lång historia kort: min häst accepterar inte bettet/handen i hoppningen för fem öre. Det handlar inte om min hand, utan en skicklig kompis, min tränare och mamma har testat och han accepterar de inte. Vi ha kollat tänderna och de är bara fina.

Har ridit med följande bett:
Tredelat eggbett, tredelat eggbett med kopparrulle(som han fungerar bäst på), novabett (fungerar inte alls), vanligt pelham, gag, bridong, rakt bett, gummipelham och flippanbett. MEN han kämpar verkligen bara emot handen. Framförallt på träning när man har någon lydnadsövning -hoppa i galopp, sakta av till trav, travbommar.

Jag har ridit med alla "vanliga" nosgrimmor (pullar, aachen med och utan snok, remont och utan som var helt åt skogen) och testat att spänna de olika hårt och löst. Han är ganska pigg och kan bli rätt mycket i handen, men det är aldrig något problem för mig så länge han lyssnar någorlunda.

Min tanke: någon annan nosgrimma? Vilken? Jag rider min andra med löst sittande aachennosgrimma utan snok, och unghästen på remont. Där är min kunskap om nosgrimmor :angel:

Så....tips någon?
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Om hästen accepterar bettet i andra sammanhang än hoppning är det ju "bara" bristande lydnad?
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Är de alltså alltid såhär, även på "lydnadsövningar" och inte bara under själva hoppen? Isåfall ligger det säkert något längre bak och har du testat så många bett/nosgrimmor med samma resultat är det väl kanske dags att göra något åt problemet istället för att bara byta sätt att stänga ihop munnen på hästen? :angel: Gick det helt åt skogen utan att du hade något runt näsan är ju det ett tydligt tecken på att du har något problem som du inte bara kan stävja med bett och nosgrimmor.

Har du testat bettlöst? Är hästen kollad i övriga kroppen, dylika protester kan komma av problem någon annanstans i kroppen dvs att hästen protesterar mot smärta i nacken när du tar den i munnen osv osv. Har hästen alltid varit såhär? Det kan vara en dålig inridning, eller något som sitter kvar i psyket.

Annars tycker jag du skall gå ne några hack och börja med grundläggande markövningar. Är hästen fysiskt problemfri så måste du helt enkelt lära hästen att acceptera bett och signaler från tygeln. Börja med ex kapson eller repgrimma som är tydlig och bettlös, och gör enkla skrittövningar till att börja med. Ställa och böja på små volter, halter, ryggningar, gå under sig själv (ex öppna) och få fram ett sug till din hand men en häst som är lösgjord. Ta hjälp av spö och rösten om du vill ha extra hjälper som du kan signalera med.

När hästen accepterar och förstår dina signaler utan bett, går du över till ett vanligt bett utan nosgrimma och gör samma övningar där. Eventuellt att du har kvar något bettlöst över som du också har ett par tyglar i.

Tyvärr så är det ofta det man måste göra för att gå till botten med dylika problem. Antingen släpper dem av det snabbt, eller så skymtar man en orsak till problemet om det sitter någonannanstans! Lycka till, hoppas du får fason på det :)
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Equilina: Ja, jag tror att de kan vara en orsak. De enda konstiga med de är att han alltid tar alla signaler och sånt, för i dressyren så är han otroligt lyhörd och lydig. I skogen och hoppningen blir han lätt stark och sticker gärna däremot. Det är lite "busponny" över honom.. Han är så ruggigt hård i huvudet och tar gärna egna beslut, och de känns som om man vill kunna vara lite delaktig i dessa beslut. Om han nu är olydig i hoppningen (vilket han besvisligen är) hur skulle du då göra för att få någon fason på de?

REIN: De är bara så när man har hoppat, inte när de bara ligger bommar på marken. Han är imp från holland så för oss är det svårt att veta exakt hur han är inriden, men när han kom så var han helt klart rätt slarvigt riden. I avbrott slog han sig fri och han lyssnade inte helt för hjälperna osv. Nu har han varit här sen i april/maj och han går från klarhet till klarhet och är otroligt lyhörd för alla hjälper.

Jag har testat bettlöst när jag misstänkte att det var nånting i munnen och de gick inte alls. Tyvärr.. Och han går inte att rida med spö. Då får han panik-ångest-stress och de visste vi när vi köpte honom och de har han bevisat.

Vi har kollat igenom honom först när han kom och sen i samband med tänderna. Tack, de hoppas jag också:)
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Om han är lydig och fungerar på marken så kan du ju utesluta att han inte förstår osv, alltså är han olydig :idea:
Att komma tillrätta med det gör du lättast med hjälp av en bra tränare. Hästen blir inte lydigare av varken andra bett eller annan nosgrimma.
Det är en lång och tråkig väg, men du kommer vara SÅ STOLT när det funkar!!
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Jag har tränat för en bra tränare sen han kom och har utan undantag haft en dag i veckan med BARA lydnadsövningar som sagt hopp i galopp-trav-travbommar osv osv. Och ungefär en gång i veckan har jag haft "vanlig" hoppning. Det är alltså i 9 månader. De jag upplever är att han är pigg och vill springa, blir stark och jag får problem, jag försöker ta en förhållning men han bara springer vidare. Så har det varit mer eller mindre från dag ett. Jag har alltid varit konsekvent i min ridning och berömt när han har gjort rätt, och fortsatt jobbat tills det har blivit rätt.

I skogen går han på pelham och fungerar bra. Jag är verkligen ingen människa som vill betsla upp en häst för kul. Men jag tror att det är bättre att hitta en lösning där hästen lyssnar utan att man ska behöva dra hästen i munnen i onödan. Som hjälp på vägen.
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Kan hästen bromsa genom böjning?
One rein stop kan vara ett alternativ om du vill få bukt med just att hästen drar. Många hästar drar bara mer om man gör en vanlig förhållning eller drar i tyglarna så att säga, har en dylik själv..Så då kan det hjälpa att lära hästen ett annat sätt att bromsa.

Börja med att kyssa stigbygeln från stillastående. Släpp yttertygeln helt och låt hästen snurra, om den gör det, ända tills den stannar med huvudet vid ditt ben och du ger lite eftergift på innertygeln du håller i. Stå i kanske 15sek till att börja med. Anamma sedan detta även i högre hastigheter, överböj hästen ända tills den saktar av mer och mer och stanna sedan och kyss stigbygeln åt båda håll igen. Hästen brukar lära sig riktigt snabbt vad böjningen innebär, och det är riktigt effektivt sätt att bromsa på hästar som taggar till för mycket. Så slipper det bli en dragkamp på en häst som drar likaväl!
 
Sv: Nosgrimma/bett??

De låter som en bra idé. I dressyren så är han rätt pigg och framåt och där har vi jobbat mycket med att böja/sidvärts för att få honom att inte springa utan att behöva dra massor i honom.

Smart!
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Om det inte blir bättre så tränar ni ju på fel sätt?

Men jag tror att det är bättre att hitta en lösning där hästen lyssnar utan att man ska behöva dra hästen i munnen i onödan.

För hästens mun är det precis samma sak, tänk på det bara...
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Okej, då kanske du kan utveckla lite tips?
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Rid- och träningstips är vanskligt att ge utan att känna till ekipaget, men det är lydnad ni ska lägga fokus på, som sagt :)
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Jag tränar för en veckotränare som är b-tränare. Sen så kommer två olika tränare var 6e-8e vecka och jag har tränat för båda två. Varav den ena är väldigt väldigt noga med lydnaden. Alla har sagt att de nog är dags att förändra utrustningen på något sätt.

De var därför jag tänkte fråga här på buke om någon hade något tips utan att bli kapad. De är de enda man blir här. Alla andra känner ens hästar och kan dömma dom utan att ens ha sett dom. Så grattis. Du vinner. Jag försvinner härifrån.

En sak till bara: du känner alltså ekipaget tillräckligt bra för att säga att jag inte ska byta bett/nosgrimma, men inte för att ge tips på EN lydnadsövning?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nosgrimma/bett??

Tagga ner :crazy:

Vad har jag vunnit? Jag visste inte ens att det var någon tävling...

Nej, jag tycker det är ren idioti att ge instruktioner till någon man aldrig sett rida, för att inte säga farligt.

Om min tränare inte kunnat hjälpa mig med ett problem under flera månader hade jag 1. ransakat min ridning, gör jag verkligen som tränaren säger? eller 2. bytt tränare.

Jag känner inte din häst och det har jag heller aldigt påstått, men ärligt talat så kan du ju verkligen inte mena att det är något annat än lydnaden som bristen när den lyssnar och lyder på marken?! Vad skulle skilnaden vara liksom? Blir den mindre känslig för att det står ett hinder på banan tror du?
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Mina hästar är allt. Jag har ingenting mer och är sjukskriven pga psykisk ohälsa. Sånna som du tar all energi som jag egentligen skulle behöva för att bli frisk. Tänk efter innan du "kan allt om alla" och tala om vad felet är. Have a great life.
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Du tycker inte att du överreagerar en aning?
Världen går väl inte under för att ens häst inte är 100 lydig?
 
Sv: Nosgrimma/bett??

De handlar inte om att han inte är lydig. De handlar om hur du säger allting på. Du ger kritik om hur min häst är olydig och att de inte spelar någon roll vad han har för bett, sen så har jag ingen bra tränare ELLER så lyssnar jag inte på min tränare. De tar så himla lång tid, men för mig har det visst tagit FÖR lång tid så de är mig eller min tränare de är fel på. Inte utrustningen.

Du känner oss som ekipage för att kunna uttala dig om detta. Men du kan inte ge mig en ynka hint om VAD jag ska göra?????
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Du har en taggad häst :)

Tydligen är det roligt, vilket det också ska vara.

Jag har ett fullblod som blir supertaggad när det är hoppträning tillsammans med andra hästar. De 3-4 första gångerna på inomhusträningen får jag medstadels ägna åt att "lugna ned det hela" och få henne att inse att de stora, tunga halvbloden som kommer galopperandes bakifrån inte innebär att man ska rejsa, att man inte måste tycka att livet är så toppen för att man får hoppa att man leker popcorn i hela ridhuset efter ett hinder :devil:

Till saken: när vi började träna hoppning på allvar så slog hon med huvudet och blev urstark, och min tränare föreslog vanlig martingal (vilket jag aldrig haft på henne tidigare). Det var som att vifta med ett trollspö :D
Tränaren sa att "hon behövde förmodligen det stödet".

Jag rider på vanligt tredelat bett, aachennosgrimma (som endast sitter för syns skull) och ingen "snokrem".
För vår del har det inte med lydnad att göra, utan en överentusiastisk häst ;)

Tillägg: Sedan rider jag alltid i lätt sits i hoppningen, mkt lättare att reglera hästen med kroppen då. Jag är den enda i hoppgruppen som gör det, för det är det som funkar bäst för oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Nosgrimma/bett??

Jag säger att han inte blir lydigare av ett annat bett, vilket är mycket enkel logik.

Du ber om tips - jag säger vad jag skulle göra.

Jag har redan, flera gånger, förklarat varför jag inte ger konkreta träningstips. Det är idioti. Att andra gillar att göra det får stå för dem, jag gör det inte.

Det är inte alltid man gillar det man får höra, men att bryta ihop över det känns lite... onödigt.

Klart det tar lång tid?! Men på dig låter det som att ni jobbat på det flera månader utan att något hänt, och då måste man ju förändra sin taktik, det säger väl sig själv?
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Ursäkta att jag visar min arga sida här i tråden, men ibland kan även jag tappa tålamodet på vissa människor.

Att jag har en taggad häst vet jag, han tycker att det är de roligaste som finns att hoppa. Jag rider med martingal och de tackar jag gudarna för att de finns. Annars hade jag inte haft en hel näsa vid de här laget.

Han går 120 och startklar 130 dagsläget, men det är problem för matte på 160 cm att hålla häst på 170+ i fokus när han bara springer.. typ...
 
Sv: Nosgrimma/bett??

Nu såg jag att du inte haft honom så länge :)

Jag tror faktiskt att det kanske inte så mycket är en utrustningsgrej, som en träningsfråga. Vissa hästar får man helt enkelt kämpa med, tills en dag det bara är ;)

Jag skulle ha kunnat träna lydnad till förbannelse och likförbaskat haft en häst som var övertaggad vid hoppning.

Den utrustning som funkar bäst är nog tålamod :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt? Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett...
Svar
9
· Visningar
1 062
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 082
Senast: Badger
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
711
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 799
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp