Att spänna sadelgjorden

Koppen

Trådstartare
På alla mina 4 sadlar spänner jag sadelgjorden på olika hål på höger och vänster sida.
På höger tex spänner jag 3 hål, men på vänster spänner jag 4.
Sadeln ligger inte snett eller nånting, men jag funderar mycket på detta ändå.
Hur spänner ni andra? Jag kan alltså inte spänna jämnt på bägge sidor! :o

Sv: Att spänna sadelgjorden

jag spänner inte heller samma på båda sidor.. brukar bli som för dig, tre hål på höger och fyra på vänster (resår på vänster sida). när jag tänker efter så vet jag faktiskt inte om jag nånsin har spänt exakt lika på båda sidor på nån häst..

Samma här, jag förstår inte heller vad det skulle ha för betydelse? :confused: Kan ju bli svårt att få det att stämma helt hundra eftersom det säkert beror lite på hur lång gjord man har osv. Däremot så brukar jag typ spänna på ett ungefär lika mycket på varje sida, men ett eller två håls skillnad har väll ingen betydelse i af?Dock försöker jag jämna ut det något i stället för att t.ex. spänna första hålet på ena sidan och sjunde hålet på andra sidan..

Så länge det inte är en ergonomisk som är "formsydd" så ska det inte ha ngn generell betydelse...

?Dock försöker jag jämna ut det något i stället för att t.ex. spänna första hålet på ena sidan och sjunde hålet på andra sidan..

Jo, precis, så gör jag också, men det är mest för min egen bekvämlighets skull, för att jag ska slippa dra upp sadelgjorden till sista hålet varje gång jag sadlar, och påå andra hållet för hästens skull, för att han inte ska bheöva ha en hårt åtspänd sadelgjord direkt.

Nej, det är inget problem så, men hela tiden pratar man ju om vikten av liksidighet.
Men att spänna sadelgjorden oliksidigt går ju helt emot strömmen.
Bara en fundering jag hade. :p

Jag strävar efter att ha det så jämnt som möjligt på båda sidor men exakt lika blir det sällan. Drar alltid ett hål åt gången på varje sida till exempel.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023