Att städa sin diskmaskin (låter väl urspännande!)

Bara ”värstingprogrammet”, 70 grader, tar drygt två timmar. Plus att vi sköljer av allt ”löst” innan i någon tro att vi kan minska smutsen som kommer in i maskinen. Kanske att det är dåligt som @Lupino hade hört.
Vi har en 6 år gammal Bosch, fick samma problem som er efter ett par år, använde också Finish som ju Bosch själva rekommenderade när vi köpte den. Kommer inte ihåg var vi fick rådet, men bytte till Yes tabletter, lämnar allt fett på tallrikar och mjölk i glasen och kör sen ecoprogrammet. För oss har det funkar klockrent i 4 år. Vi har dock medelhårt vatten och har salt i maskinen.
 
Vi har en 6 år gammal Bosch, fick samma problem som er efter ett par år, använde också Finish som ju Bosch själva rekommenderade när vi köpte den. Kommer inte ihåg var vi fick rådet, men bytte till Yes tabletter, lämnar allt fett på tallrikar och mjölk i glasen och kör sen ecoprogrammet. För oss har det funkar klockrent i 4 år. Vi har dock medelhårt vatten och har salt i maskinen.

Det låter ju som att man borde prova Yes då. Vilket tar emot för jag vill inte göra det egentligen. Men å andra sidan kanske Finish är lika illa. Eller så är det det som gör skillnaden att disken blir ren :p
 
Behöver man spolglans? Min maskin är nog 10år och jag har aldrig fyllt på. Glasen är ju rena? De ser värre ut om jag handdiskat, då kan det bli "rinningar" men aldrig på de från diskmaskinen.
Jag rengör silen kanske en gång i månaden, maskinen går flera gånger i veckan. Aldrig gjort rent något annat.
 
Bara ”värstingprogrammet”, 70 grader, tar drygt två timmar. Plus att vi sköljer av allt ”löst” innan i någon tro att vi kan minska smutsen som kommer in i maskinen. Kanske att det är dåligt som @Lupino hade hört.

Kan det vara diskmedelsrester som fastnar och torkar in? Låter ju inte som att den grusiga smutsen kan komma från någon annanstans. Om ni hade mjukt vatten kanske ni kan prova att minska dosen diskmedel?
Kom nu på att vår gamla maskin lämnade grusiga ytor på glasen om jag inte körde långprogram på typ 3-4 timmar, tror inte den klarade av att lösa upp diskmedlet och skölja ordentligt på kortare program.
 
Kan det vara diskmedelsrester som fastnar och torkar in? Låter ju inte som att den grusiga smutsen kan komma från någon annanstans. Om ni hade mjukt vatten kanske ni kan prova att minska dosen diskmedel?
Kom nu på att vår gamla maskin lämnade grusiga ytor på glasen om jag inte körde långprogram på typ 3-4 timmar, tror inte den klarade av att lösa upp diskmedlet och skölja ordentligt på kortare program.

Kan kanske vara det också men inte bara. En del smuts har helt andra färger än för att kunna komma från diskmedel. Vi använder tabletter så borde inte vara för mycket medel. Men ska definitivt testa att inte skölja av utan bara skrapa av innan!
 
Kanske ska jag trots att testa tabletter?

Jag har en smalmaskin så en tablett som är gjord för en fullstor maskin blir ju överdosering. Så jag använder Oceans pulver.

Kanske ska jag testa att köpa Yes(Fairy) och se om det gör skillnad?
 
Ja det är inte svårt att konstatera. Det finns bara 4 hål på varje arm och de är ganska stora, en tomatkärna skulle inte kunna fastna tex. Vattnet som rinner igenom när man spolar ser helt normalt ut.
Köp nya spolarmar och byt. ut dem om det inte går att få rent dem helt. Det borde lösa problemet
 
Tror att du skrev att du inte behöver salt, men har du testat hur det blir om du ändå tillsätter salt? Har haft liknande problem när maskinen behövde salt nämligen.....


Maskinen ska indikera om den behöver salt. Har kontrollerat att den är inställd på kommunens angivna mjukhet och det ska inte behövas salt. Men visst kan den visa fel. Händer det något om man tillför salt när det inte behövs?
 
Köp nya spolarmar och byt. ut dem om det inte går att få rent dem helt. Det borde lösa problemet

Ja kanske... Idag har jag tagit loss spolarmarna, täckt för alla småhål, fyllt med vatten och diskmedel och skakat som en tok. Inte en endaste liten smutspartikel tog sig ut när jag hällde ut vattnet igen. Tycker det låter helt galet att det då skulle finnas massa smuts där inne som kommer ut när maskinen går. Men det kanske är möjligt.

Ska köpa Yes imorgon och testa. Lite billigare än nya spolarmar till att börja med!
 
På diskmaskinsfronten intet nytt... eller inget upplyftande iaf.

Har köpt Yes platinum och diskat utan att skölja innan. Lite mindre smuts på disken men istället ganska mycket diskmaskinsrester kvar första gången och lite mindre meb ändå där efterföljande gånger. Bytte tillbaka till Finish utan att skölja och lika illa som innan.

Funderar på att diska en maskin med ren disk imorgon och se vad som händer...
 
Händer det något om man tillför salt när det inte behövs?

Nej, det lär inte hända något negativt om du har i salt i onödan. Att fylla på salt trots att maskinen sa nada var det enda som riktigt hjälpte på min när den slutade diska rent. Vattnet är dock ganska kalkrikt där jag bor så jag tror att det var det som gjorde att den blev grinig.
 
Mycket märklig maskin. Tar den in tillräcklig mängd vatten? Har aldrig någonsin sett diskmedelsrester på vår disk.

Enligt servicekillen är inflödet korrekt och allt på maskinen fungerar felfritt. Hur mycket man kan lita på honom är en annan fråga... kan man kontrollera själv att den tar in tillräckligt med vatten?
 
Enligt servicekillen är inflödet korrekt och allt på maskinen fungerar felfritt. Hur mycket man kan lita på honom är en annan fråga... kan man kontrollera själv att den tar in tillräckligt med vatten?
Du bara måste ha för lite vatten. Är det långa programmet? Inget Eco-program fortfarande?
 
Det ska tydligen finns en ventil som reglerar inflödet, där kan det samlas skräp. Hittade en sida som visar steg för steg att göra ren den, verkar lite meckigt dock...
hobbyman.se/reparera-din-trasiga-diskmaskin-själv/
Sökte helt enkelt på "diskmaskin tar inte in vatten bosch", och det verkar ju inte vara ett ovanligt problem direkt, och verkar ge det resultatet du får. Du kan även söka på "diskmaskin tar inte in vatten siemens", verkar finns ännu mer vägledning där, och det är i grund och botten samma maskin.
 
Slog mig att sådär såg det ut i min gamla diskmaskin när den inte pumpade ur vattnet ordentligt. I början syntes det inte att den inte tömde ordentligt. Senare slutade den pumpa ur vattnet alls och då blev det uppenbart vad som orsakat smutsen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Heltidsresan forts
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp