Att städa sin diskmaskin (låter väl urspännande!)

Erkänner mitt nederlag. :o

Jag skaffade Yes Platinum och det ÄR en påtaglig skillnad på disken. Min dyra kökskniv har inte längre små rostfläckar. Ytan på porslinet är blank och inte sträv.

Hinken med mitt miljövänliga pulvermedel får vila ett tag.
 
Erkänner mitt nederlag. :o

Jag skaffade Yes Platinum och det ÄR en påtaglig skillnad på disken. Min dyra kökskniv har inte längre små rostfläckar. Ytan på porslinet är blank och inte sträv.

Hinken med mitt miljövänliga pulvermedel får vila ett tag.

Men - inte kniven i diskmaskinen väl? Alltid lärt mig att det förstör dem..?
 
Men - inte kniven i diskmaskinen väl? Alltid lärt mig att det förstör dem..?
Jag har diskat den där kniven i maskin i 20 år. Det har funkat finfint.

Den består helt av stål - även handtaget. Ingen form av beläggning på varken knivblad eller handtag.
Jag har inte märkt att det skulle försämrat den på något sätt.
 
Jag har diskat den där kniven i maskin i 20 år. Det har funkat finfint.

Den består helt av stål - även handtaget. Ingen form av beläggning på varken knivblad eller handtag.
Jag har inte märkt att det skulle försämrat den på något sätt.

Okej, vad bra :)
Alltid hört att det ska försämra skärpan på den men då verkar det ju inte stämma.
 
Okej, vad bra :)
Alltid hört att det ska försämra skärpan på den men då verkar det ju inte stämma.
Fast man slipar/bryner väl sina knivar?

Skärpa försvinner alltid. På alla knivar man använder. Jag räknar skärpning av knivar som lika normalt som tandbortning typ ;)
 
Fast man slipar/bryner väl sina knivar?

Skärpa försvinner alltid. På alla knivar man använder. Jag räknar skärpning av knivar som lika normalt som tandbortning typ ;)

Absolut. Alltid hört att man inte ska diska dem i maskin dock, men jag känner mig överbevisad och helt okej med det :)
 
Det ska tydligen finns en ventil som reglerar inflödet, där kan det samlas skräp. Hittade en sida som visar steg för steg att göra ren den, verkar lite meckigt dock...
hobbyman.se/reparera-din-trasiga-diskmaskin-själv/
Sökte helt enkelt på "diskmaskin tar inte in vatten bosch", och det verkar ju inte vara ett ovanligt problem direkt, och verkar ge det resultatet du får. Du kan även söka på "diskmaskin tar inte in vatten siemens", verkar finns ännu mer vägledning där, och det är i grund och botten samma maskin.

Tack! Ska kolla närmare! Men stämmer det var det ju verkligen en inkompetent servicekille...
 
Har inte läst alla svar nu, men vi diskar för hand numera. Sedan den senaste diskmaskinen pajade brydde vi oss inte om att köpa ny. För disken blir inte ren i maskinen. Oavsett vilken maskin vi haft och vilket diskmedel. Tallrikarna luktar illa och måste diskas om för hand även efter ett riktigt hett, långt maskinprogram.

Tittar man i maskinens botten efter en disk, ser man att sköljvattnet är riktigt sunkigt. Är det av vattenbesparings-skäl som man sköljer med samma vatten programmet ut?

Nu längtar jag efter en diskamaskin igen, mest för att kunna "gömma undan" disken från diskbänken tills man vill diska, men jag tvekar ändå.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp