Att städa sin diskmaskin (låter väl urspännande!)

Men hur ser det ut om du håller spolarmen under kranen och spolar ner i hålet. Kommer det vatten ur alla småhålen? Jag har varit med om att några hål har blockerats av t.ex. tomatkärnor.

Ja det är inte svårt att konstatera. Det finns bara 4 hål på varje arm och de är ganska stora, en tomatkärna skulle inte kunna fastna tex. Vattnet som rinner igenom när man spolar ser helt normalt ut.
 
Så gjorde vår maskin (Siemens) också, vi rengjorde sil och armar till förbannelse, men inget hjälpte.
Köpte sen ett diskmedel som visst används till att göra rent mjölkmaskiner; problemet verkade försvinna till stor del, men likförbannat var det nån disk emellanåt som såg ut sådär.
Tillslut kom vi iaf på att göra rent listerna och där gömde sig ett och annat som inte syntes :yuck:
Har nu bytt tillbaka till vanligt diskmedel och peppar peppar, verkar det fungera felfritt..

Innan problemen försvann, försökte jag stoppa maskinen innan den gick över på att torka, för då brände inte smutsen fast på det sättet.

Listerna är rengjorda x antal gånger. Men har faktiskt inte tänkt på att det är torkningen som gör att smutsen fastnar.

Allt detta diskmaskinsstädande har iaf fått mig att inse att sån där diskmaskinsrengöring är helt värdelös med tanke på hur mycket som ändå måste städas bort för hand :yuck:
 
Ta loss den är iaf lätt för mig, men sen är den i ett stycke.

Våra spolarmar tar man isär genom att vrida loss fästet där den fäster in i maskinen typ, du kan inte dela dem via den?
Jag trodde inte att det gick och stod där helt svettig och förbannad :mad: sedan kom sambon hem, hämtade en kniv, tryckte till på något magiskt vis i de där springorna och voilá så gick det smidigt att ta isär :D
 
Våra spolarmar tar man isär genom att vrida loss fästet där den fäster in i maskinen typ, du kan inte dela dem via den?
Jag trodde inte att det gick och stod där helt svettig och förbannad :mad: sedan kom sambon hem, hämtade en kniv, tryckte till på något magiskt vis i de där springorna och voilá så gick det smidigt att ta isär :D

Nej vågar jag påstå efter att både jag och maken försökt med diverse tillhyggen :p
 
Vi har under en längre tid haft problem med att disken inte är ren när diskmaskinen är klar. Och det är inte så att matrester sitter kvar utan det är smuts som inte fanns på disken när vi ställde in den som har fastnat. Ser ut ungefär som bottenskrapet i en muslipåse eller ngt. Det sitter hårt fast, fungerar inte att spola av utan man måste skrapa eller borta hårt med diskborste för att det ska försvinna.

Det första vi testade var att köra tomma varma maskiner och olika diskmedelsrengöringar osv. Har kommunalt mjukt vatten och salt behövs inte.

Märket är Bosch och vi kontaktade deras service. En servicekille kom ut, testade diverse saker och konstaterade att maskinen är helt felfri. Han hittade lite fettrester i bottensilen och frågade hur ofta vi rengjorde där. Tre veckor sedan sa jag sanningsenligt. Vi kör ca en maskin per dag.

Aha! Servicekillen hade hittar felet. En gång i veckan måste vi rengöra för att inte få de problem vi har. Han menade också att man bör köra varmaste programmet för att slippa problem.

Fråga 1. Hur många rengör sin diskmaskin på det sättet en gång i veckan? Alltså tar ur och isär delarna till bottensilen och diskar dem.

Fråga 2. Någon som har något tips på vad som kan vara fel? Vattnet in är rent och slangarna korrekt kopplade (enligt servicekillen).
Vår disk kan bli lite grusig om sköljmedlet är slut. Men det ser absolut inte ut som hos dig.

1 En gång i månaden.
2 Ev. att det är slut på sköljmedel?
 
Jag handlade i ett svagt ögonblick någon diskmaskinrengöring och använde förra veckan. Vi flyttade in i november förra året och har nog aldrig städat diskmaskinen förrutom att torka av silen någon gång om det fastnat något.
 
Har det blivit något bättre än?

Nja det går lite i vågor hur illa det är men bra har det inte blivit. Har inte heller hittat något ställe med massa smuts som skulle kunna vara källan.

Har också märkt att det blir värre ju fullare maskinen är. Självklart ska man ju inte överfylla maskinen men man borde ju kunna ställa en tallrik i varje tallriksfack osv..
 
Undrar också vad för program du kör?
På vår gamla diskmaskin kunde eco inte ens rengöra ett glas med apelsinjuice.
Med nya har jag inte ens testat eco, kör program för hårt smutsad disk och hög värme på allt, orkar inte med att behöva diska om när saker inte blir rent.
 
Vi har en Bosch som vi haft i omkring 10 år. Jag brukar göra rent silen när jag fyller på salt vilket är typ en gång per år.

Vi hade en bosch innan som inte diskade rent mot slutet. Serviceteknikern som var där sa att maskinen mådde bra av att man diskar disk med fett på, alltså att det inte ska sköljas bort innan. Minns tyvärr inte argumentet varför...
 
Låter som om det inte kommer fram tillräckligt med vatten.

Möjligt. Men det var en av de sakerna som servicekillen faktiskt kollade och han påstod att det inte var något fel på inflödet. Sen verkade ju inte den där servicekillen ha doktorerat inom diskmaskiner direkt men kolla inflödet borde ju vara något de gör mest hela tiden :p
 
Ja exakt. Kör du något Eco-program @Breaktown ? De brukar bara funka med typ dricksglas och bara lite disk.
Undrar också vad för program du kör?
På vår gamla diskmaskin kunde eco inte ens rengöra ett glas med apelsinjuice.
Med nya har jag inte ens testat eco, kör program för hårt smutsad disk och hög värme på allt, orkar inte med att behöva diska om när saker inte blir rent.

Bara ”värstingprogrammet”, 70 grader, tar drygt två timmar. Plus att vi sköljer av allt ”löst” innan i någon tro att vi kan minska smutsen som kommer in i maskinen. Kanske att det är dåligt som @Lupino hade hört.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp