Att städa sin diskmaskin (låter väl urspännande!)

Breaktown

Trådstartare
Vi har under en längre tid haft problem med att disken inte är ren när diskmaskinen är klar. Och det är inte så att matrester sitter kvar utan det är smuts som inte fanns på disken när vi ställde in den som har fastnat. Ser ut ungefär som bottenskrapet i en muslipåse eller ngt. Det sitter hårt fast, fungerar inte att spola av utan man måste skrapa eller borta hårt med diskborste för att det ska försvinna.

Det första vi testade var att köra tomma varma maskiner och olika diskmedelsrengöringar osv. Har kommunalt mjukt vatten och salt behövs inte.

Märket är Bosch och vi kontaktade deras service. En servicekille kom ut, testade diverse saker och konstaterade att maskinen är helt felfri. Han hittade lite fettrester i bottensilen och frågade hur ofta vi rengjorde där. Tre veckor sedan sa jag sanningsenligt. Vi kör ca en maskin per dag.

Aha! Servicekillen hade hittar felet. En gång i veckan måste vi rengöra för att inte få de problem vi har. Han menade också att man bör köra varmaste programmet för att slippa problem.

Fråga 1. Hur många rengör sin diskmaskin på det sättet en gång i veckan? Alltså tar ur och isär delarna till bottensilen och diskar dem.

Fråga 2. Någon som har något tips på vad som kan vara fel? Vattnet in är rent och slangarna korrekt kopplade (enligt servicekillen).
 
Ni har inte fått in skit i "spolarmarna" eller vad man ska kalla dem?

Tror inte det. Har försökt spola igenom, fylla med diskmedel och skaka osv men det kommer inte ut någon smuts.

Däremot i skenorna som överkorgen åker på brukar det ha samlats smuts när vi rengör. Men det är inte i närheten av hur mycket som fastnar på disken.

Jag frågade förresten servicekillen om det fanns något möjligt ”gömställe” det kunde samlas smuts på. Men han hävdade att det isf var bottensilen. Tvekar iofs rätt ordentligt på hans kompetens...
 
Tror inte det. Har försökt spola igenom, fylla med diskmedel och skaka osv men det kommer inte ut någon smuts.

Däremot i skenorna som överkorgen åker på brukar det ha samlats smuts när vi rengör. Men det är inte i närheten av hur mycket som fastnar på disken.

Jag frågade förresten servicekillen om det fanns något möjligt ”gömställe” det kunde samlas smuts på. Men han hävdade att det isf var bottensilen. Tvekar iofs rätt ordentligt på hans kompetens...

Det låter ju skumt... När vi fick problem med smuts i maskinen satt det i de där armarna.

Men för att svara på din första fråga så nej, vi rengör verkligen inte en gång i veckan. Högst en gång i månaden.
 
Bild på nydiskad och ”ren” kaffekopp. Är väl ett av de värre resultaten men på inget sätt unikt.. och det går som sagt inte att bara skölja bort.

. 17B57AC3-5392-4A26-B984-7F727F07518B.jpeg
 
Hur erfaren var servicekillen kan man fråga sig. Min gamla Zanussi från 1991 går fortfarande utan att jag rengjort nånting :eek: , finns bara ett bottefilter värt namnet kvar , men rent diskar den fortfarande. Går ca 2 ggr i veckan. Varje disk förväntar jag mig att den ska paja. Jag har haft både värsting och budgetmedel men ingen skillnad. Jag behöver salt men jag har kört tidvis utan när jag glömt.
Berätta vad ni kommer fram till, om ni gör det.
 
Rengör absolut inte varje vecka, knappt alls de senaste sex åren :o När vi flyttade in i vårt förra hus var diskmaskinen rejält sunkig, luktade illa och det hängde smuts och fett i trådar från hålen i "armarna" :wtf: Jag gjorde en rejäl genomstädning av diskmaskinen och efter det har jag bara vid något enstaka tillfälle rengjort bottensilen. Och då stoppar vi även in ganska rejält skitig disk emellanåt. Maskinen är en Miele av premiummodell men knappast ny, förmodligen från tidigt 2000-tal.

Hade blivit tokig om diskmaskinen inte diskade rent, det är ju därför jag har diskmaskin, för att slippa diska själv :grin: Blir det någon skillnad om du följer servicekillens råd och rengör bottensilen varje vecka?
 
Rengör absolut inte varje vecka, knappt alls de senaste sex åren :o När vi flyttade in i vårt förra hus var diskmaskinen rejält sunkig, luktade illa och det hängde smuts och fett i trådar från hålen i "armarna" :wtf: Jag gjorde en rejäl genomstädning av diskmaskinen och efter det har jag bara vid något enstaka tillfälle rengjort bottensilen. Och då stoppar vi även in ganska rejält skitig disk emellanåt. Maskinen är en Miele av premiummodell men knappast ny, förmodligen från tidigt 2000-tal.

Hade blivit tokig om diskmaskinen inte diskade rent, det är ju därför jag har diskmaskin, för att slippa diska själv :grin: Blir det någon skillnad om du följer servicekillens råd och rengör bottensilen varje vecka?

Ja men det är väl ungefär så min tidigare erfarenhet av att rengöra diskmaskiner är! I vår förra lägenhet gjorde vi nog aldrig rent den så noga som vi nu gör om inte varje vecka så iaf varannan. Och den diskade alltid rent. Numera är vi också löjligt noga med att skölja innan så ibland är ju disken typ renare innan diskmaskin än efter :meh:

Känns ju också helt orimligt att det på en diskmaskin som har typ 10 program att man bara kan förvänta sig att ett diskar rent (som servicekillen sa). Vet inte exakt hur gammal vår maskin är. Men förra ägarna helrenoverade köket 2012 så gissningsvis från dess.
 
Jag har en Bosch, kanske 3 år gammal. Egen borrad brunn.

Min diskmaskin har på senare tid börjat göra som TS. Den diskar inte rent.

Jag gör ren silen med jämna mellanrum. Jag kör rengöringstabletter eller dito flaskor minst en gång i månaden. Diskar i stort sett alltid på högsta temp (i min maskin 65 grader)

Hur gör man rent armarna??Mer än pillar i hålen?
 
Ta isär spolarmarna, våra går att dela. Det är ingen läcker historia. Har haft samma problem, men det åtgärdades genom att göra rent ALLT och nu kollar jag bottensilen kanske en gång/år.
 
Bild på nydiskad och ”ren” kaffekopp. Är väl ett av de värre resultaten men på inget sätt unikt.. och det går som sagt inte att bara skölja bort.

.Visa bifogad fil 18712
Så där såg det ut för oss när det satt skräp i spolarmarna. Jag fick plocka ned dom och peta i alla hålen så de skulle vara fria och sedan försöka skaka ut det som var inne i dom, efter det har det fungerat bra.
 
Jag säger spolarmarna också, har haft samma problem. Det försvann när jag gjorde en ordentlig rengöring av armarna. Pilla i hålen, det gömde sig grejor fast det såg rent ut.
 
Låter som att jag måste införskaffa piprensare eller ngt :D Men ska definitivt ge mig på en till operation på spolarmarna!
 
Låter som att jag måste införskaffa piprensare eller ngt :D Men ska definitivt ge mig på en till operation på spolarmarna!
Men hur ser det ut om du håller spolarmen under kranen och spolar ner i hålet. Kommer det vatten ur alla småhålen? Jag har varit med om att några hål har blockerats av t.ex. tomatkärnor.
 
Vi har under en längre tid haft problem med att disken inte är ren när diskmaskinen är klar. Och det är inte så att matrester sitter kvar utan det är smuts som inte fanns på disken när vi ställde in den som har fastnat. Ser ut ungefär som bottenskrapet i en muslipåse eller ngt. Det sitter hårt fast, fungerar inte att spola av utan man måste skrapa eller borta hårt med diskborste för att det ska försvinna.

Det första vi testade var att köra tomma varma maskiner och olika diskmedelsrengöringar osv. Har kommunalt mjukt vatten och salt behövs inte.

Märket är Bosch och vi kontaktade deras service. En servicekille kom ut, testade diverse saker och konstaterade att maskinen är helt felfri. Han hittade lite fettrester i bottensilen och frågade hur ofta vi rengjorde där. Tre veckor sedan sa jag sanningsenligt. Vi kör ca en maskin per dag.

Aha! Servicekillen hade hittar felet. En gång i veckan måste vi rengöra för att inte få de problem vi har. Han menade också att man bör köra varmaste programmet för att slippa problem.

Fråga 1. Hur många rengör sin diskmaskin på det sättet en gång i veckan? Alltså tar ur och isär delarna till bottensilen och diskar dem.

Fråga 2. Någon som har något tips på vad som kan vara fel? Vattnet in är rent och slangarna korrekt kopplade (enligt servicekillen).
Så gjorde vår maskin (Siemens) också, vi rengjorde sil och armar till förbannelse, men inget hjälpte.
Köpte sen ett diskmedel som visst används till att göra rent mjölkmaskiner; problemet verkade försvinna till stor del, men likförbannat var det nån disk emellanåt som såg ut sådär.
Tillslut kom vi iaf på att göra rent listerna och där gömde sig ett och annat som inte syntes :yuck:
Har nu bytt tillbaka till vanligt diskmedel och peppar peppar, verkar det fungera felfritt..

Innan problemen försvann, försökte jag stoppa maskinen innan den gick över på att torka, för då brände inte smutsen fast på det sättet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp