Att stretcha- utan att det bara blir rutin ?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 891
R

Rikkan

Undrar vilka erfarenheter ni har av detta med stretching?

Pratade med en i går som menade att hans häst blivit van vid rörelserna och visade mindre reaktioner trots att han visste att hästen hade vissa problem.
Är det så det ligger till?
Att hästen stänger av och "bara lyfter benen"?
Och vad kan man göra åt det isådanafall?

Jag hade inga argument att komma med eftersom jag inte upplever att mina hästar stänger av.

Undrar även hu ni upplever att hästarna påverkas av er egen andning vid stretchandet och ifall det är något ni tänker på när ni stretchar?

Jag har stretchat min sjuåring sen jag köpte henne på hösten som två-åring och hon visar verkligen när det är något som inte är som det ska och det gör även de andra två. Det jag däremot kommit på är att det är MIG jag måste se upp med så att jag verkligen stretchar dem och inte bara gör "tempona". :crazy: :crazy: Man kan tycka att de stretchar bra, men så glömmer man att känna det där lilla extra som de inte klarar om de inte är ok.
De gånger mina hästar blivit orytmiska har det varit små låsningar i musklerna som varit enkla att få ordning på.

/// ghost

Jag tycker inte att mina "bara lyfter benen". Jag märker på en gång om något ben känns svårare att stretcha. Tycker det är väldigt bra för då kan man jobba med det vid ridning och/el upplysa massören om det så att h*n kan kolla det extra.

Det där med andningen var intressant. Hur upplever du det, själv har jag aldrig tänkt på det.

Låter lite konstigt att hästen "stänger av". Är själv utbildad hästmassör bla och menar att om hästen har ont i kroppen så säger den normalt ifrån. Vissa hästar kräver en större uppmärksamhet från vårt håll än andra. Finns de som inte visar smärta förrän de har ordentligt ont, eller så är vi helt enkelt inte tillräckligt uppmärksamma. Vet ju inte vad hästen ifråga har för problem men stretching av hästens muskler fungerar på samma sätt som på människa. Jämför med dig själv och hur din egen kropp skulle reagera. Ibland krävs att man håller strechingpositionen under 20 sek eller längre. Reagerar inte hästen alls utan följer med i rörelsen så är det bara att gratulera. Skador kan hästen ha utan att visa reaktion vid stretching men då sitter inte skadorna i muskulaturen eller inte i det område du stretchar.
Andning. Ett tips är att andas ut långsamt medan man töjer ngt ytterligare under stretchningen. Viktigt att andas lugnt och djupt, hästen slappnar lättare av då.

lite konstigt att hästen "stänger av".
Nej, varför det? Brukar inte endel göra så när ingen förstår dom? Elller när dom vill ställa upp och vara lojala, till varje pris?
Du svarar dig själv:
Finns de som inte visar smärta förrän de har ordentligt ont

Jämför med dig själv och hur din egen kropp skulle reagera.
DÄR har vi något intressant, eftersom hästarna blir som oss , en spegling av oss själva , så kan jag förstå varför just denna häst inte visar något obehag. Gubben gör det inte han heller!

Jag är lycklig, eftersom jag vet hur min egen kropp fungerar. Jag vet också hur jag påverkar mina hästar och hur min andning påverkar mina hästar ;),
men det är hur ni andra upplever er själva och era stretchingövningar som jag är intresserad att höra mer om. :)

Viktigt att andas lugnt och djupt, hästen slappnar lättare av då.

Jag skulle vilja påstå att skillnaden på hur människan påverkar hästen genom sin egen andning är är enorm. Det handlar inte enbart om att "slappna lättare av". Jag tror att det handlar om hur mycket övningarna ska kunna påverka välbefinnandet på lång sikt.
Att man bli mer lyhörd på sin egen andning, kan därför omöjligt skada.
Kanske också att man blir lyhörd på hur man rör och håller sin egen kropp när man lyfter?
Allt för att lära känna hur man påverkar hästen i rörelserna både genom in och utandning. Det är enkelt att göra tester hemma. :)

Lättast är att börja med Yoga själv, andning, stretching och medvetande om sin kropp på olika plan, så kommer allt annat automatiskt... :bow:

Jag kommer gärna med ett exempel:
I går fick jag Yoga Instruktion, vilket gjorde att jag kunde räta ut och öppna höfterna ytterligare samt förbättra andningen avsevärt.
När vi sedan gick ut till stallet för att ha "Yoga" på hästarna, som stod inne på grund av stormen, så hann vi inte ens ta ut dom på gången förrän alla tre började gäspa stort (i kör) och slappna av på ett sätt som dom alltid gör när dom masseras eller stretchas med tillhörande kontrollerande och avstressande andning.
Det var magiskt att se. :angel:

Jag har strechat min häst i minst ett år. Har aldrig upplevt att han stänger av, utan jag märker tydligt om någonting inte står rätt till. Just nu låter jag honom dock strecha själv. Dvs. jag ger komando och han sträcker ut sidan/benets insida och får godis för det. Då ser jag även om det tar emot för honom.

Menar du samma princip som när man ber hästen lyfta foten fast lyften istället blir utåt/bakåt/uppåt?

Förklara närmare, snälla.
:)

Jag stretchar inte varje dag utan bara när hon är på "mottagligt" humör, annars ger det inget för när hon inte vill så spänner hon bara emot. När jag stretchar när hon är med så hjälper hon till på ett helt annat sätt.

Han lyfter ena bakbenet och sträcker in huvudet mellan båda bakbenen. Kan se lite misstänkt ut men det är väldigt bra. :p Ibland provar han själv när han står i gången, bara för att kolla om det kanske finns en morot kvar. :D

Min häst är en humördam. Har inte kollat efter gemensamma nämnare eller så, vissa dagar vill hon och andra inte och det accepterar jag. Det beror inte på arbete.

jag funderade just över andningen häromdagen när jag strechade Dollar. Kom nämligen på mig själv med att hålla andan :crazy:

(kom dock inte fram till något..)

Det är häftigt hur mkt man påverkar hästen! Jag har inte förut förstått Hur mkt. Förstår säkert inte helt än heller, men har kommit en bra bit på vägen efter att ha träffat på min prickiga dam! :bow:

Du har inga argument för att du bor långt uppe i skogen ju ;), du ser för lite stretching som de flesta gör den.
I stort sett går stretching som man ser i många stallar ut på att lyfta hästens framben så högt som möjligt och bakbenen så långt som möjligt i en bestämd tid. Andning eller att hästen är med ( annat än att den är snäll och lyfter benen sm den ska) spelar ingen roll. ej heller vinkeln eller vad man får med i stretchingen
Ordet rutin är ett bra ord. Hästarna står och tänker på annat och släpper benet åt sin ägare, mysigt tycker många att det är men nån störe nytat gör det inte.
Man kan inte stretcha alla hästar efter en mall, man måst ehela tiden känna av och ändra så att man kommer åt det man vill.

Hästen får massage ca 1 gång i veckan och massören håller mej uppdaterad öve vilka strechrörelser som bör göras med hästen. Så det kan var samma i 3 veckor och så läggs någon ny till och någon annan plockas ev. bort osv. Mycket bra, tycker jag. Sedan är det vissa strecher som alltid är med.

/Malin

Men det tror jag att jag har faktist. Ska kolla bland mina bilder idag, och hittar jag någon lägger jag ut den på en gång. :)

Man kan inte stretcha alla hästar efter en mall, man måst ehela tiden känna av och ändra så att man kommer åt det man vill.
Ja, du har en poäng där!

Jag kan rekomendera att testa med att börja om från ruta 1. Nämligen med andningen, -du vet det, men detta är riktat till andra.
När man fått bra kläm på sin egen närvaro och andning så ändras allt annat och stretchen blir lika avkopplande och meditativ för människan som för hästen.... :smirk:

Jag kan berätta att vi hade en sådan där STOR Stretch-planch i stallet. Jag fick den av nån som inte ville ha den. Hästarna har tuggas sönder den, så tydligen tycker dom att man ska se, känna och lyssna på deras kroppar istället för att se på planchen! :D :)

svar till:

Hästarna har tuggas sönder den, så tydligen tycker dom att man ska se, känna och lyssna på deras kroppar istället för att se på planchen!

kloka hästar ni har. :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 225
Senast: __sofia__
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 837
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 164
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 979
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka