Att sy i skin

iNHALE

Trådstartare
Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad jag ska ha för nål och tråd? Det är lammskinn, relativt tunt. Har bara vanlig sytråd hemma och det känns inte optimalt. Vad ska jag leta efter? Min gamla symaskin kommer inte orka med det så kommer handsy allt.
 
Lammskinn är mjukt, så använder du rätt nål (skinnål, typ som den på bilden) bör din maskin klara det. Jag har sytt en fodrad pälsmössa i bäverpäls på min maskin utan problem, och bäver är kraftigare än lamm 😅
Och du kan använda helt vanlig polyester sytråd från tex gutermann, det behövs absolut ingen extra stark tråd :) undvik billig skittråd (typ Ikea) och bomullstråd bara. Observera att du behöver använda längre stygn på maskinen, och sy rätt från början för sprätta du kommer hålen synas.

Screenshot_2023-02-01-20-10-07-713_com.android.chrome-edit.jpg
 
Lammskinn är mjukt, så använder du rätt nål (skinnål, typ som den på bilden) bör din maskin klara det. Jag har sytt en fodrad pälsmössa i bäverpäls på min maskin utan problem, och bäver är kraftigare än lamm 😅
Och du kan använda helt vanlig polyester sytråd från tex gutermann, det behövs absolut ingen extra stark tråd :) undvik billig skittråd (typ Ikea) och bomullstråd bara. Observera att du behöver använda längre stygn på maskinen, och sy rätt från början för sprätta du kommer hålen synas.

Visa bifogad fil 111797
Min gamla maskin klarade knappt att fålla upp en mörkläggningsgardin utan att motorn stönade ihop och slutade driva stup i kvarten.
 
Min gamla maskin klarade knappt att fålla upp en mörkläggningsgardin utan att motorn stönade ihop och slutade driva stup i kvarten.
Aha så pass illa. Om du inte kan låna en maskin så är det då skinnål för handsömnad du behöver, men vanlig polyester tråd funkar där med
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
12 031
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 339
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 033
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp