Bukefalos 28 år!

Att täcka sitt hår som vit kvinna.

GardenAngel

Trådstartare
Hur ser ni på detta? Att jag, som vit, skulle använda "headwrap" enbart av den anledning att jag tycker det är snyggt. Och nu menar jag inte hijab utan att knyta en sjal så den täcker håret (finns det ett svenskt ord för headwrap?).
Att knyta sjalar är ju ett mode som är utbrett bland afrikanska kvinnor och kvinnor med afrikanskt påbrå, i tex USA och Sverige. Kan det ses som kränkande att jag (som är vit) använder det?

(I nuläget knyter jag inte håret mer än hemma, men har upptäckt att det är hemskt smidigt när jag, som är korthårig, inte orkar fixa håret)
 
Jag tycker att det är snyggt som sjutton och skulle också vilja använda det. Var såå nära att fråga semestervikarien på arbetsplatsen hur hon(/man) gjorde, det var så galet fint! :love:
 
Många av mina vänner knyter sjalar och liknande över huvudet som en mode-grej och jag har nog aldrig reflekterat över att detta skulle vara kränkande då det liksom passar in i deras övriga stil (åt retro-hållet).
Så länge man inte är ute efter att just kränka någon tycker jag att det borde vara okej. I detta fall är det ju snarare en "uppmuntran", att man liksom tycker att det är snyggt och vill "härma".
 
Tja, kränkande och kränkande. Det är väl inte värre än att ha på sig en poncho, sätta upp håret med pinnar eller ha väst med fransar. Förmodligen kommer man kunna hitta någon som tar illa upp om man letar tillräckligt länge, men å andra sidan tog folk på matstället idag illa upp för min t-shirt med en t-rex och texten "if you're happy and you know it clap your... Oh" (för t-rex har så korta armar, get it?) och muttrade om att det inte var speciellt smakligt. På ett thai-hak, på deras lunchbuffé. Jag vet inte vad som var osmakligt med det, gubben som satt vid bordet intill hade motorolja upp till armbågarna och byxorna halvvägs ner till knäna utan att få några onda blickar..

Äsch, nej! Tycker du att det är snyggt tycker jag att du ska ha det. Håller med föregående talare, det är ju menat mer som en komplimang inte ett hån.
Själv är jag galet imponerad av dem som kan knyta upp sjalar så, hur får de sjalen att sitta kvar och sitta så snyggt? Jag kan knappt få en keps att sitta kvar..
 
Förmodligen kommer man kunna hitta någon som tar illa upp om man letar tillräckligt länge, men å andra sidan tog folk på matstället idag illa upp för min t-shirt med en t-rex och texten "if you're happy and you know it clap your... Oh" (för t-rex har så korta armar, get it?) och muttrade om att det inte var speciellt smakligt. På ett thai-hak, på deras lunchbuffé. Jag vet inte vad som var osmakligt med det, gubben som satt vid bordet intill hade motorolja upp till armbågarna och byxorna halvvägs ner till knäna utan att få några onda blickar..
O_oO_o
 
Juste, det gör min mormor också. Både bakom nacken, under hakan löst och sen typisk när man snurrar runt ändarna över axlarna(?). Hon är en vit gammal dam från finland. ;) Hon använder sjalar istället för mössor osv.
 
Såhär hade vi när jag var liten (på 70-talet) (lånad bild)

271-bild1.jpg


Vi kallade det alltid sjalett.
 
Juste, det gör min mormor också. Både bakom nacken, under hakan löst och sen typisk när man snurrar runt ändarna över axlarna(?). Hon är en vit gammal dam från finland. ;) Hon använder sjalar istället för mössor osv.

Lite så som man ser de östeuropeiska äldre damerna på film då, med virkat tre kantig sjal bara lite ledigt släng över axlarna i stället för knut.
 
Ja, inom retrostilen förekommer ju sjalar dom täcker både hela och delar av håret. Men jag tänker mer åt detta hållet:
16.jpg


(Side note :love:) (bild lånad från sökmotor)

Jag vet att det finns diskussioner om att vita "tar" saker från grupper som varit utsatt för strukturellt förtryck. Vet att det blev diskussioner kring handtatueringar av henna förut. Kommer inte exakt ihåg hur diskussionen men det handlade om vardagsrasism, osv. Tror det handlade om att vita kvinnor som gör hennatatueringar för att "vara exotiska" typ. På ett sätt kan jag förstå kritiken.
Skulle såklart aldrig knyta en hijab för att jag tycker det är snyggt, det känns väldigt respektlöst.

Å ena sidan så känner jag Fuck it, klart jag kan använda headwrap. Å andra sidan känner jag att jag borde låta bli och fixa håret istället :p
 
Min mamma har alltid haft sjal knuten om huvudet när hon varit ute på gården och donat. Inte för att det är snyggt utan för att håret inte blir lika skitigt om man täcker det när man pysslar i stallet bland leriga djur och dammande hö/halm.

Det där med att täcka håret är inte något som uppfanns av folk från afrika eller mellanöstern utan det har förekommit här i norden också sedan urminnes tider. Jag skulle gissa att det har sitt ursprung från en rent praktisk synvinkel för att det blev lättare för kvinnorna med långt hår att hålla det i styr om det var täckt.
 
Diskussionen du tänker på handlar nog om kulturell appropiering, finns massor att läsa om det om man är intresserad.
Hurvida att knyta sjal runt håret innefattas i det eller inte beror nog på vem man frågar, jag hade inte reagerat på det men det finns säkert folk som skulle. Det är väl en avvägning man får göra personligen.
 
Bland cancersjuka är det vanligt att man knyter sjal i samma stil som på bilden.

Tycker du att det är snyggt så kör på.
 
Min mamma har alltid haft sjal knuten om huvudet när hon varit ute på gården och donat. Inte för att det är snyggt utan för att håret inte blir lika skitigt om man täcker det när man pysslar i stallet bland leriga djur och dammande hö/halm.

Det där med att täcka håret är inte något som uppfanns av folk från afrika eller mellanöstern utan det har förekommit här i norden också sedan urminnes tider. Jag skulle gissa att det har sitt ursprung från en rent praktisk synvinkel för att det blev lättare för kvinnorna med långt hår att hålla det i styr om det var täckt.
När jag mjölkade förr hade jag och de jag kände alltid en "hilka" knuten runt håret oavsett hårlängd, lukten av lagård satte sig inte lika mycket i håret då. :up:
 
Tycker det kan vara både supersnyggt och praktiskt med huvudsjalar.
Någon som hittat någon "tutorial" eller instruktionsblad på hur man får sjalen att sitta fast i olika stilar? Enda jag lyckats med är typ "jag är en militant demonstrant som inte vill visa ansiktet"... Den sitter som berget. :D
 
Tack @Azalea! Det var CA jag tänkte på! Nu har jag läst ett par väldigt intressanta artiklar (och diskussioner i kommentarer) om just headwraps. Vissa av kvinnorna som skrev var emot att svarta amerikanska kvinnor använde det i mode till och med (för att många amerikanska kvinnor inte hade koll på sitt kulturella arv), vissa skrev att dom såg det som en hyllning och inte kunde bry sig mindre om kulturen försvann i det. (Kvinnorna som kommenterade detta skrev att de var afrikanska, vissa specificerade med land)

CA är väldigt spännande! Jag som är från Leksand kan ju se en modetrend just nu med delar av Leksandsdräkter och kurbitsar. Skulle en skåning, eller en icke-svensk* till och med, bära en hel Leksandsdräkten skulle jag reagera. Men att använda småsaker som Leksandsband i design gör mig inget. Jag tycker det är vackert!

*med icke-svensk menar jag någon som inte bor i Sverige och inte har någon anknytning till Sverige eller Leksand.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp