Bukefalos 28 år!

Att täcka sitt hår som vit kvinna.

Tycker det kan vara både supersnyggt och praktiskt med huvudsjalar.
Någon som hittat någon "tutorial" eller instruktionsblad på hur man får sjalen att sitta fast i olika stilar? Enda jag lyckats med är typ "jag är en militant demonstrant som inte vill visa ansiktet"... Den sitter som berget. :D

Finns jättemånga tutorials på olika stilar på youtube :)
 
Tack @Azalea! Det var CA jag tänkte på! Nu har jag läst ett par väldigt intressanta artiklar (och diskussioner i kommentarer) om just headwraps. Vissa av kvinnorna som skrev var emot att svarta amerikanska kvinnor använde det i mode till och med (för att många amerikanska kvinnor inte hade koll på sitt kulturella arv), vissa skrev att dom såg det som en hyllning och inte kunde bry sig mindre om kulturen försvann i det. (Kvinnorna som kommenterade detta skrev att de var afrikanska, vissa specificerade med land)

CA är väldigt spännande! Jag som är från Leksand kan ju se en modetrend just nu med delar av Leksandsdräkter och kurbitsar. Skulle en skåning, eller en icke-svensk* till och med, bära en hel Leksandsdräkten skulle jag reagera. Men att använda småsaker som Leksandsband i design gör mig inget. Jag tycker det är vackert!

*med icke-svensk menar jag någon som inte bor i Sverige och inte har någon anknytning till Sverige eller Leksand.

Jag är inte jätteinsatt I CA, men som jag förstår det handlar det väl inte om att appropriera stilar från ickeutsatta grupper som kritiseras, utan just att ta stilar från utsatta grupper. Tex kan en person med indiskt ursprung inte ha bindi utan att få nackdelar av det i samhället är det fel att personer utan indiskt ursprung börjar använda det som en exotiskt detalj.

Med det sagt kan jag inte uttala mig om headwraps och CA, jag har inte koll på ämnet.
 
@Mammas Ja, så uppfattade jag det från början men det känns som att det finns många lager i CA och många olika infallsvinklar. På en ganska så känd sida om vardgsrasism togs Indiska och Findus ("exotiska" maträtter) upp som exempel på företag som mjölkar CA genom att försvenska kulturer..

Och att en kan resonera "Kan en person från den kulturen använda detta attributet utan att möta fördomar och rasism?" Om inte så bör en undvika det.
 
För det första är det svårt att säga om bärandet av en headwrap är så pass kulturellt kodat att det kan klassas som kulturell appropriering. Som flera påpekar knyter ju människor olika typer av tygstycken kring håret inom många olika kulturer.
För det andra har jag vissa problem med teorin som omger begreppet kulturell appropriering: att man som medlem i en dominerande/priviligierad kultur inte ska appropriera en förtryckt kulturs uttryckssätt det vill säga. Drar man teorin till sin spets omöjliggörs ju en kulturblandning och det tycker jag blir kontraproduktivt.

Alltså, bär headwrap om du vill TS, tycker jag!
 
Jag som är från Leksand kan ju se en modetrend just nu med delar av Leksandsdräkter och kurbitsar. Skulle en skåning, eller en icke-svensk* till och med, bära en hel Leksandsdräkten skulle jag reagera. Men att använda småsaker som Leksandsband i design gör mig inget. Jag tycker det är vackert!

*med icke-svensk menar jag någon som inte bor i Sverige och inte har någon anknytning till Sverige eller Leksand.

Och jag som är från Rättvik tycker att vem som helst kan ha rättvikskläder på sig - utom en jäkla drant! :rage:

:D
 
16.jpg


(Side note :love:) (bild lånad från sökmotor)

Jag vet att det finns diskussioner om att vita "tar" saker från grupper som varit utsatt för strukturellt förtryck. Vet att det blev diskussioner kring handtatueringar av henna förut. Kommer inte exakt ihåg hur diskussionen men det handlade om vardagsrasism, osv. Tror det handlade om att vita kvinnor som gör hennatatueringar för att "vara exotiska" typ. På ett sätt kan jag förstå kritiken.
Skulle såklart aldrig knyta en hijab för att jag tycker det är snyggt, det känns väldigt respektlöst.

Å ena sidan så känner jag Fuck it, klart jag kan använda headwrap. Å andra sidan känner jag att jag borde låta bli och fixa håret istället :p
Åh vilken vacker bild.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp