Att tänka på vid köp av varmblod

Re: Djurjouren

Ja så måste det väl da?
Jag vägrar tro att alla travtränare försöker med alla tänkbara metoder att få hästen att springa fortast möjligt, och knäcker den, trots att den inte har kapacitet för det, eller tycker det är kul.
Det finns väl vettiga travtränare?
 
Re: Djurjouren

Klart det finns vettiga travtränare. Det är dock deras jobb att se till att hästen springer så fort som möjligt annars får man arga hästaögare efter sig som betalar 7000 kr i månaden för sin häst.
 
Re: Djurjouren

Djurjouren....jag börjar tvivla på att du har arbetat seriöst med travhästar...förlåt!
Men du verkar inte vara så där jätteinsatt.
Du säger att du har jobbat i tio år och ridit in 100 hästar och ändå kommer du med felaktig fakta.
Jag blir ledsen för enligt mig är det sådana som du som hjälper till att hålla travsportens dåliga rykte vid liv!!!!

Jag vet att du har varit inne förut och sagt en massa cyniska saker om travet (en miljö du själv påstår att du vistas i)

För det första...hur du utalar saker och ting...dåliga individer som inte håller för träning *suck*
Springa så fort som möjligt...*suck igen*
7000 i månaden kommer man inte långt med *suck suck suck*

Så snälla ni som läser Djurjourens inlägg.
Ta inte hennes inlägg på allvar... :bump:

Vem har du varit hos förresten...du pratar om både pleggning och andra elakheter.
Jag skulle bli mycket förvånad om du kan uppge vem du har arbetat för....och jag kan kolla upp det;-)

TravVanten
 
Re: Djurjouren

Menar du att det inom travet INTE fins dåliga individer ? Menar du att travhästar INTE är avlade för att springa så fort som möjligt ? Varför skulle pleggning INTE förekomma inom travbisnissen ?

Att vara cynisk i travbranschen är väl inte så underligt eftersom den styrs till största del av pengar.
 
Re: Djurjouren

Kolla på du :-) Jag har jobbat hos både Jimmy och Jonny Takter, Stall lövgren, Hans Adielesson, m.fl plus ett par skittränare :-)som jag inte var så himla imponerade av.
Nuförtiden är jag bara i travstallar när det är fortkörning mest för att jag tycker att det är kul att uppleva fartvindarna igen :-)
Jag har passat några av landets på den den tiden bästa hästar..........
7000 är det belopp som jag vet att vissa småtränare tar, plus moms då naturligtvis. De stora tränarna tar mer.
Jag har aldrig pratat om Pleggning, jag är mkt emot det och inga tränare jag arbetat för har använt det annat än i veterinära syften.
 
Om jag skulle ta ett varmblod skulle jag prata med tränaren + ev.massör. Där får man veta mycket. Det finns många travtränare med få hästar som vet hur hästen beter sig i olika situationer. Sedan belastar man ju inte hästen på lika hårt sätt vid vanlig ridning som när de ska tjäna storkovan på Solvalla. Då är de ju elitidrottare...
 
De med franskt blod är av bättre ridmodell. Ju större häst, desto svårare kan det vara att lära dem galoppera. Tänk bara på att verka ner hoven när ni ska sko den, det blir svårare med långa tår.
Naturligtvis är det inte alltid så att de som inte har blivit startade är söndertränade. Till exempel finns det ju många glada amatörtränare som äger sina egna hästar och inte har någon större press på sig. De säljer hellre hästarna som ridhästar om de inte är tillräckligt snabba för travet..eller om tränaren inte har tid med dem.
Lycka till med letandet.
 
Re: Djurjouren

Då måste jag säga att jag är glad att jag har fått min "fostran" på Åby....
För det måste ju ändå vara så att de tränare du nämner har lagt grunden för ditt sätt att tänka trav.

Att ha varit hos Takter borgar ju i o för sig för en ganska hård hästsyn...

Jag (och tydligen flera med mig) reagerar när du kommer med vissa inlägg. Du som har arbetat i tio år vet ju att det finns många orsaker till varför en häst inte kommer till start. Att en individ skulle vara dålig för att den inte håller för träning köper jag inte!!!Och det har de tränare jag varit hos lärt oss hästskötare...
Då är det fel träningsmetoder som tillämpas, eller hur?

Följer du travet så vet du också om att det finns flera hästar som kan statuera exempel som "trashankar" som blivit vinnare med en annan sorts träning.

Du beskriver det som om varje hästägare piskar på tränaren om resultat...sådana hästägare flyttar ofta sina hästar då tränaren givetvis inte kan utföra det omöjliga...och dessa hästägare försvinner från travet av sig själva då de inser att hästarna och sporten inte var den givande penningplacering han/hon hade hoppats på!

Men det är klart.....det finns väl en anledning till varför Jägersro har svårt att hävda sig i de stora loppen... ;)
(jo jag vet att Luddes hästar har gått som tåget det sista men det är ju ett erkänt problem för din region att ni inte har fått fram några klassiska vinnare....och i o m din inställning så förstår jag ju varför)

TravVanten som känner sig elak men kan inte hålla tyst för det!
 
Re: Djurjouren

Ludde får fram en bra samtidigt som han tar sönder 69 så hans resultat tycker jag inte räknas riktigt.
Jag tycker inte alls att du är elak, bara lite barnslig och okunnig.
En trashank är egentligen inget annat än en häst med låg mjölksyregräns. En sämre individ som får mjölksyra även vid låga farter och lite ansträngning. Älskar att jobba med såna djur för då får man kämpa lite, men faktum kvarstår, det är en sämre individ.
 
Jag tycker att man ska vara lika noggran oavsett vad för häst man köper. Besiktiga hästen. Jag hade inga problem att försäkra min travare. Dom krävde böjprov, men det gjordes vid köpet. När jag letade häst så tittade jag att hästen var av ridhäst modell. Hittade en som har fransk stam på mammas sida. Har förrut haft en som var amrikansk travare. Han startade i sm fälttävlan. Men det var för en massa år sedan. Hoppade 1.30 hoppningar. Så visst kan travare annat än att bara trava. :cool:
 
det behöver inte vara så att en ostartad häst är en dålig individ... men hästar som har startat som t.e.x ska säljas som ridhäst passar inte som start häst den kanske t.e.x är skör, går inte dom tiderna som det fodras på en trav bana m.m
 
Oki, jag har ingen erfarenhet av att köpa travare, för min travare valde mej, skulle man kunna säga. Men jag hade inte tagit emot honom om han inte passat mej, såklart.

Några grundläggande regler som jag skulle titta på:
*är hästen hård i munnen? och isåfall varför, är den överkänslig och för mkt dragen i munnen, eller trivs inte med bettet, eller är den helt enkelt "hård" som man skulle säga.?
*verkar hästen öm i något ben, eller sned i höfterna? är ryggraden rak, och går hästen harmoniskt = rent? lyfter den alla hovar lika villigt? detta är extra viktigt om hästen inte dög för travet.
*är hästen exteriört bra för ridning- g:a kort i kroppen, inga exteriörfel, jämnt musklad, väl ansatt hals, och står rakt med benen? är den "bred" med bra balans, eller är den så smal i kroppen att den skulle få svårt att balansera upp sin ryttare?

just varmblodstravare är det så stor skillnad mellan individer inom rasen. man kan se jättefina exemplar som verkligen passar till ridning, och man kan se dom som kanske bara skulle passa som promenadhästar om ens det. därför är det viktigt att göra klart för sej vilken sorts häst man vill ha, och inte titta bara på en häst utan att ha andra att jämföra med.

mvh totola :devil:
 
Jag har ett varmblod. När jag försäkrade honom (Agria) var det inga problem. Var dock tvungen att bifoga ett veterinär intyg.
 
Vi har två fb ston som står på sommarbete hos oss dessa är aldrig startade men inkörda, ridna, frysmärkta och A1 försäkrade. Jag tror inte det finns något skäl att vara misstänksam bara för att de inte har startat. Det kostar en del att lämna travämnen på träning så jag tror det finns många fina varmblod som aldrig fått tjansen på banan pgav att de aldrig tränats färdigt fullt ut för att klara kvaltiderna. Det är nog provridning och besiktning och sin smak som är bäst att gå på vid köpet.
Däremot kan det vara knepigt med försäkringen eftersom en aktiv travhäst inte är A1 försäkrad. Kolla vilken försäkring hästen har när du köper den. Köper du en unghäst kan det vara svårt att få en A1 försäkring eftersom försäkringsbolaget inte vill ta kostnadsrisker med hästar som smygtränas för travsporten. Är den inte frysmärkt kan det gå lättare med A1 försäkring tror jag.
Lycka till med häst köpet!
 
Är det någon mer än jag som tycker att det här inlägget har fått ett nytt ämne?
I alla fall...

Katta83:
Jag tycker att det viktigaste är att du låter en bra veterinär besiktiga och att du (eller din syster) själv ser igenom hästen. Se till att ni får leda, rykta den själva och var där när dom sadlar och tränsar om ni inte gör det själva. Det viktigaste är att den är frisk och är trevlig att ha och göra med. Fråga även om namnet så kan du kolla upp den på atg eller blodbanken. där hittar du stam, starter, prispengar, frysmärkning, ålder mm. då vet du att du inte blir lurad.
Tycker inte att du ska bry dig om i fall den är startad eller ej men jag skulle ju hellre se efter en häst som inte varit med i travet så länge än en som sprungit länge. Vanor är ofta svåra att bli av med.

Sen är det kanske bra om hästen ägs av amatörtränare för dom är (efter egna erfarenheter) inte lika hårda. Vill inte att någon komenterar det för det är bara ett råd! Men om man väljer att sälja hästen istället för att skicka den på slakt måste man ju tänka lite på hästen i alla fall. ;)
 
Det kan va svårt att försäkra ett varmblod som tävlats i trav. Man kan nämligen ej försäkra benen på dom eftersom det nästan alltid är nått fel på benen på dom. Men om den inte blivit startad så blir det nog inga problem med det. Ska Försäkra min fd travare snart. Å bara han går igenom besiktningen så går det bra.
Mvh :bump:
 
tyvärr går det inte att generalisera som du gör, Djurjouren. Allting är inte svart eller vitt, även om det kanske är lättare att se det så...

Nirak
 
Hej!
Jag tycker själv mycket om varmblod, men vill bara komma med en liten varning.. Min kompis har en häst som är tränad med aldrig startad, den har alltid haft lätt för galopp och hon har ridit den i dressyr sen den blev inriden, då hon följt hästen hela livet. Denna häst är nu halt pga att hasorna och knäna inte klarar av belastningen som krävs i dressyren, dvs. den går inte att samla utan att den blir halt. Den är frisk så länge hon rider rakt fram i skogen, men min kompis är ju dressyrinriktad och vill jobba hästen och varje gång hon försöker går hästen sönder, för den är inte byggd för dressyr.
Själv tror jag att vill man inte komma långt i dressyr är varmblod en underbar ras och trivs man med hästen kan man komma förbi de flesta problemen. Men det skadar ju inte om hästen är mer "ridhästbyggd" än travarbyggd om man vill ha den till dressyr.. Försäkring är inget problem om hästen är frisk. Min blev A1 när jag köpte honom utan problem../ Lavinia (som ska vinna OS i dressyr på en connemara ;))
 
Hej! Har själv köpt ett varmblod för ett par månader sen. Skulle inte kunna bli mer nöjd än vad jag är. Tror också att en travare är mer hanterad än någon annan häst och därmed är en säkrare häst.
//Anni :):
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 113
Senast: lett
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
12 968
Ridning Jag går i hästköpartankar och har funderat länge och väl på vad jag egentligen vill ha för häst. Jag hade först tänkt spara ett tag till...
2
Svar
35
· Visningar
8 091
Senast: Saqubeck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp