Att tänka på vid köp av varmblod

hej!! jag har en travare!!
och bytt inte försäkrings bolag....för i endel bolag får man inte försäkra travare.....
om man köper en travare som har startat så ska man tänka på att gå långsamt fram med den och inte för fort....och träna mkt trav i lungt tempo och börja inte galoppera med den föränn den har fått en lugn och fin trav....
om den inte har bra galopp så ha tålamod och trän träna träna så kommer den tillslut få en fina galopp som vilket halvblod som helst!..........

travare e riktigt fina hästar med hjärtat på rätt plats...
och dom kan bli hur duktiga som helst...jag känner travare som går upp till medelsvår!!hopp och dress...!!!!

-hade bra! :banana:
 
Varför skulle man gå långsamt fram med en häst just för att den är startad för?
Just starten är väl inget livsavgörande?
Är en häst tränad för trav så är den.

Har själv en travare (bla.) som dessutom är startad en gång och vi har inte hittat en bra trav ännu.(häst 4 år, riden sedan hon var 3 år)
Vi har ridit galopp ute i skogen ändå, då hon gärna galopperar och jag inte anser att man måste "träna" varenda minut av ett ridpass, utan det ska vara skoj och bus med också för att det ska vara roligt.

Och vad angår galopp som ett halvblod.
Travare är faktiskt avlade för en helt annan sak än halvbloden, och jag har ridit många travare och halvblod i mina dagar och det är skillnad.
Travarna är avlade för att springa i trav framför en vagn medans halvbloden är avlade för att bära ryttare i sina gångarter.
Det kan man inte bortse ifrån, då är man mer eller mindre ignorant eller kanske bara dum...

Som sagt så har jag själv en travare och skulle påstå att hon hade lika bra gångarter som ett halvblods (hur mycke vi än skulle arbeta på det) så skulle jag ljuga tungar svart.
 
har läst dina inlägg och jag håller itne med dig1 Min travarkille var 7 år då jag köpte honom, travtränad men inte startad. Dock hade de itne gått så hårt fram med honom...starter frestar mycket på hästens kropp och då framförallt benen. Ryggproblem och låsta muskler är heller itne ovanligt. tycker dock att det vore vettigare attköpa en häst som inte blivit startad... inte samma påfrestningar och antagligen lättare att hitta galoppen.

Det viktigaste tycker jag dock är hästen som individ samt huruvida dess kroppsbyggnad lämpar sig till ridning. Bra ridhästmodell = Hållbar häst!
 
Har en amerikansk travare och han är en mycket trevlig ridhästmodell...inte lång och ranglig utan kort och kompakt. tror itne man ska stirra sig blind på vilken blodslinje hästen har utan kolla till individen
 
Re: Djurjouren

Har du märkt av att vbl travare får spatt? Mitt vbl hade spatt utan att hans ägare och tränare lagt märke till det. Jag förstod det ganska fort eftersom jag hållit på med islänningar ( tyvärr lär man sig det då). Min hovslagare påpekade att han inte belastade h bak som han skulle och efter det konstaterades det att det var spatt.

Han har som tur är fått en ny underbar ägare eftersom jag inte kunda behålla honom. Han var 11 år när jag tog han och han har startat sedan 1995 så han var inte direkt ung.

Anneli
 
Så man ska inte köpa en ostartad häst pga att den har fysiska problem och inte håller måttet?
Det har alltså inget med hästens psyke att göra? :confused:

Mitt sto blev tranvtränad men aldrig startad pga att hon har noll vinnarinstinkt och ser inget roligt i att springa lopp.
Däremot är hon en undebar ridhäst med otroligt fina gångarter.

Konstigt nog är hon nu 21 år gammal och har aldrig varit halt eller haft andra problem, trots att hon är en sämre individ då enligt dig. :devil:

Min travtränare till kompis har haft hästar genom åren som inte blir tävlingshästar pga avsaknad av löphuvud, inte pga av att de inte är fräscha i kroppen.
 
Vill bara hålla med att det inte behöver betyda att hästen är dålig/inte frisk för att starta i trav. Det kan bero på andra faktorer där ekonomin för hästägaren kan spela en ganska stor roll då det är långt från gratis att starta en travhäst.
Om du ska köpa en startad eller ostartad travare det ska jag inte uttala mig om. Har ingen aning. Titta till individen skulle jag råda. Både psykiskt och fysiskt.
 
Så bra skrivet!! :rofl: För det är ju faktiskt så det kan vara också. Det behöver ju inte vara "fel" på hästen kroppsligt bara för att den inte ska starta. För min det så känns det ju avsevärt onödigt attt starta en häst som inte vill löpa :). Då finns det ju annat man kan göra med den :smirk:

lokatten :banana:
 
Alla travare kan galoppera mer eller mindre bra.. Provrid den noga. Mitt travsto som är 10 år och har tävlat på travet innan tills hon var ca 7 år innan en gaffelbandsskada satte stopp för karriären. Har den mest underbaraste galoppen man kan tänka sig, ändå är hon typiskt amerikansk travare med lång rygg.

Men det handlar om renTRÄNINGSSAK för hur bra galopp du vill ha. Sen har vissa mer eller mindre anlag för en bra galopp.

Har tagit mig och mitt travsto ca ett år för att klara galoppera hyffsat samlat.

Kräv det inte i början utan rid på lite friskare, gärna uppförbacke o sätt dig sen ned och korta upp efterhand som allt känns bra & hästen klarar det utan att tappa takten & slänga med benen.
Men gå igenom gångarterna var för sig, börja med skritten & känns den bra så börja arbeta traven och sen galoppen.

Men fräs gärna ut i skogen o varva gångarterna för att det är kul.

Men VETERINÄRBESIKTIGA hästen du vill köpa ordentligt och ta reda på så mycket du bara kan om du så måste spionera.

Jag fick inte reda på min hästs gaffelbandskada förrän efteråt. Så vi kommer aldrig att kunna tävla. Men jag älskar min travare ändå.
:love:

Lycka till.

PS: Hästen Jappelup (tror jag stavat rätt) Var en travare samt en jätteduktig känd hopphäst. DS
 
hej hej=) jsälv så tycker ja nog att dom flesta travare är väldigt trevliga och snälla hästar. Om du bor i Örebro så ta inte Tommy Spång som försäkrings mojjs han lurade oss rejält, han lovade att d inte behövdes någon besiktning på hästen utan att vi kunde få vetrinärvård å hela allt, men nu har vi bara A1 försäkring och hästen är halt å har blivit behandlad för k. ledsinflammation 3ggr och ska dessutom avlivas... men iaf, när d gäller om dom står hos travtränare nu så ä d inte så säkert att dom hästarna mår bra, många tränare tål mer hältor än vad hästarna gör :cry:
men har hästen blivit tränad och den blir besiktad och så, så tycker ja att verkar som ett bra köp=) lycka till!!!
 
Det viktigaste att tänka på är att det säger "klick". Dvs att du gillar hästen med en gång, som med vilken annan häst som helst.
Jag har inte haft svårt att få försäkra min travare med friskintyg är det inga problem, precis som med vilken häst som helst.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 113
Senast: lett
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
12 968
Ridning Jag går i hästköpartankar och har funderat länge och väl på vad jag egentligen vill ha för häst. Jag hade först tänkt spara ett tag till...
2
Svar
35
· Visningar
8 091
Senast: Saqubeck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp