Att tänka på vid köp av varmblod

K

Katta83

Min syster håller på och letar häst och har fastnad för ett varmblod som aldrog är startad i trav, dock tränad. Hon ska även titta på ytterligare några varmblod, nåra travtränade, andra aldrig inkörda.
Men, bortsätt från allt skitsnack om att varmblod är sämra hästar, kommer inte lika långt, bla bla bla (tror inte ett sk*t på detta. Hästen blir vad man gör den till. Har själv en travar korsning).
Men de har ju trots allt en annan bakggrund och träning, åtmindstone de som är tränade och tävlade i trav, och är det då något man ska vara extra noga eller försiktig med när man köper ett varmblod?
Vår mamma fick för sig att det kunde bli klödd med försäkring? Någon som har erfarenhet av detta?

// Katta
 
Jag skulle gissa att det inte är någon skillnad på att köpa en travare som att köpa vilken häst som helst.

Veterinärbesiktning och kontrakt är viktiga saker. Kanske en koll med STC att hästen är reggad och verkligen är den säljaren säger. Kolla skadehistorien. Precis som alla andra hästar.

Varför skulle det vara nån skillnad ?
 
Det skall väl nte vara några problem med försäkring under förutsättning att hästen är frisk.

Hästar i träning har inte samma sorts försäkringar som vanliga ridhästar dvs de är inte försäkrade i det som kallas A1 och det är därför den måste vara hel och fräsch.
 
Det är inget skitsnack att de inte kommer lika långt som en icke travras. Tränad eller startad spelar ingen större roll. Den ostartade är en sämre individ med sämre hållbarhet än en som lyckats ta sig till start.
Häst som startats mkt är att föredra. Ostartad är absolut inte att föredra. Det som sliter på en travhäst är uppträningen, inte startandet.
Anledningen till att de inte kommer lika långt som en vanlig kuse är att de har enorma problem med sitt bäcken. En bredgångare har större problem än en linjegångare, så därför är det sistnämnda att föredra.
Hästen blir visserligen vad man gör den till men en travare är alltid en travare och det syns oavsett hur utbildad den är.
 
nä, men jag menade det att många har nått starkt emot travare som ridhästar, men om man nu inte söker en tävlingshäst i första hand ser inte jag att travaren skulle ha nått större hinder. en häst är en häst. Punkt.

Så du menar att om man nu skulle vilja köpa ett varmblod så är det att föredra en som är startad?
 
Satsa absolut på en som är ostartad.
Anledningen är oftast att de har fel kroppsbyggnad, vilket innebär att de är av ridhästmodell, eller att de har lätt för att falla in i galopp, vilket också är positivt.
Det säger sig ju självt att en häst som inte tränats för trav i en herrans massa år är mer hållbar än en som startat massor som unghäst.
Satsa på en häst av ridhästmodell som ser ut att ha lätt att fall i galopp. Gärna med fransk stam. Att den är frisk sund och trevlig är förstås lika viktigt
 
Vi har själv resonerat som du, men djurjouren skriver:
"Häst som startats mkt är att föredra. Ostartad är absolut inte att föredra"

Nu blir jag förvirrad...

Någon med en förklaring???
 
en ostartad häst är en dålig individ som oftast inte har hållt sig tillräckligt fräsh för att kunna sänka tider och starta.
En startad häst har bevisligen hållt för hård träning och start.
En ostartad häst som är sådär en 3-4-5 och 6 år eller t.o.m ännu äldre är en häst som utstått diverse olika träningsmetoder för att förhoppningsvis kunna starta. Metoder som knäckt den istället för att få den bättre.
 
Ostartad eller startad?
Huvudsaken måste väl vara OM hon tycker om hästen eller inte.

Någon skrev om hästar som exteriört har lättare för att fatta galopp :confused:
Bry dig inte om sådana okunniga inlägg.
Travarna kan skilja sig väldigt mycket åt exteriört sett och INGEN kroppsbyggnad gör det lättare eller svårare att börja galoppera i ett lopp!!!! Det beror absolut inte på det. Du kan köpa en häst som har galopperat i sina 10 senaste starter men du kanske aldrig får just den hästen att att galoppera på ett "ridvänligt" vis ändå!

Själv skulle jag föredra en startad häst då hästen oftast är mycket hanterad, van vid att lastas, nya miljöer osv.

Sedan behöver en ostartad häst absolut inte vara dålig. Ägaren kanske inte hade den tid som behövdes för att få hästen i tävlingsmässig kondition m.m.

Så gå först och främst efter personligheten på hästen och be att få ha den under en prövotid.
Är det en bra säljare är han/hon mån om att hästen kommer till ett bra och långvarigt hem och går med på att din syster och hästen bekantar sig med varandra...

Lycka Till! /TravVanten
 
självklart är det viktigast att man tirvs ihop, och frågan om hur vida startad eller inte var "bäst" kom bara upp pga det djurjouren skrev.

Djurjouren; kan det inte även vara så att en tävlad säljs för att den itne hållerlängre? Är det då ett bättre alternativ? Eller att den ostartade säljs för att den helt enkelt inte tycker det är kul att gå löp? Det måste väl finnas seriösa travtränare som itne bara gör vad som helst för att få hästen att springa?
Sen tycker inte jag man kan säga att någon häst är en dålig individ. Alla är olika, dom du kallar dåliga råkar bara inte passa för den enda anledningen till att de är uppfödda...
 
Det där fattar ju inte jag heller, ju mindre den har tränats desto bättre, väl? och en startad häst måste ju nästan vara mer tränad!
Bara en sak, kolla upp så hästen är den dom utger den för att vara, jag höll på o blir lurad på en travare som en här i blekinge skulle sälja, hästen skulle vara sju, den var 12 i verkligheten!
Dom franska travarna (har själv haft en halvfransk) måste ju vara lättare att få i form och så, dom är ju oftast kortare och kompaktare än en amerikansk!
 
Så fort en häst börjar starta så dras det ner på träningen eftersom den inte behöver så mkt träning längre medan den ostartade fortfarande sliter hårt.
 
Vi tar för vana att notera frysmärkningen och sen kolla upp hästens uppgifter så de stämmer.
 
Jag förstår hur du menar, men det måste väl ändå finnas de som plockas ur tidigt när tränarna inser att hästen inte kan eller vill springa fort?
 
Djurjouren

det verkar som att du inte är direkt insatt i travsporten överhuvudtaget....
 
Hej Katta83!
Ett tips vet.besikta hästen,var noga att kolla benen dvs.lederna och senor,provrid flera gånger.Jag har jobbat inom travet 12 år och ÄLSKAR rasen.Jag har själv haft och har travare som ridhäst.Man kan lära den om man har tålamod att fungera som ridhäst,de vill alltid göra sitt bästa.Jag ska själv gå på barockkurs med min.Det är en helt underbar kompis.Jag önskar lycka till med hästköpet. :)
 
Re: Djurjouren

JP2000, vad är det som talar för att Djurjouren ej är insatt i travet ?
 
Re: Djurjouren

mitt tips är att skita i om den är startad eller inte! bara den inte är skadad så är det ju individen man ser till! det finns oridbara hästar som är startade och oridbara hästar som är ostartade och tvärt om!men skulle själv inte köpa en som är startad för mycket. bara några ggr då.
//elin
 
Re: Djurjouren

Hm.............. Jag har jobbat med travhästar i 10 år samt ridit in ett par 100 stycken så lite grann insatt anser jag mig nog vara.................... :-)
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 099
Senast: lett
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
12 937
Ridning Jag går i hästköpartankar och har funderat länge och väl på vad jag egentligen vill ha för häst. Jag hade först tänkt spara ett tag till...
2
Svar
35
· Visningar
8 061
Senast: Saqubeck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp