Jag har stor användning av rösten.
Jag antingen viskar eller talar i dovare tonläge.
Jag använder både röst och kroppsspråk samtidigt - mina hästar är präglade på det.
EX vid longering så lyssnar och svarar de omedelbart på "skritt" "trav" "gaaaalopp" via kroppsspråket så får jag samma effekt med att knäppa med fingrarna.
Vid avsaktningar använder jag dovare "hoo" och kör det till hästen saktat av till lämplig takt eller halt med kroppsspråket så drar jag bara lite i longerlinan så saktar de av.
När hästen skall byta varv så höjer jag bara ena armen i en linje framför hästens rörelseriktning, har inte vant in ett kommando.
Jag har präglat in ordet "NEJ", det säger jag i en aningen högre och skarpare ton.
T.ex. Jag är inne i sadelkammaren och hör att hästen tar en hov utanför boxdörren -"Nej!" - hästen går in igen.
Om jag är i stallet räcker det med att jag sträcker på mig samtidigt som jag tar ett steg mot hästen.
Om jag rider och hästen busar till så kan jag använda både "NEJ!" och "hooo" för att avbryta. Givetvis kan jag använda hjälperna också och det är vanligast.
När hästarna är duktiga oavsett om jag rider eller är på backen så brukar jag viska fram ett "braaaaaa" samtidigt som jag smeker dem på halsen, då tar de ofta fram öronen någon sekund.
Annars så brukar jag inte föra någon verbal kommunikation OM vi inte är själva och har lugn och ro i stallet/hagen för då brukar jag massera eller klia/smeka samtidigt som jag pratar lite allmänt med pållen.
De fattar antagligen inte ett ord men hela situationen brukar vara mysig och de brukar antingen somna till eller bara stå med öronen framåt och mysa eller snosa mot mig om jag finns inom räckvidd men har de lite svårt att slappna av så brukar de klia tillbaka.
Jag brukar som sagt inte prata så mycket men använder verbal kommunikation via vissa utvalda och inpräglade ord/kommandon - Det fungerar.
Fö
Jag tar mycket på mina hästar, ofta och mycket - jag tror de uppskattar det ...kanske inte när de är nya men inom ett år så brukar de vara extremt sociala och mysiga

.