att tappa glöden

F

Frostnatt

Jag har de senaste åren ridit hos en släkting till mig, men känner på senaste tiden att all glöd, vilja och glädje gått ur mig i samband med hästar och ridning.
Min släkting är hård med att allt ska vara korrekt gjort, jag ska veta och kunna allt, hon ställer höga krav på mig och min ridning.
Jag saknar tiden då man bara åkte till stallet för att sitta och njuta och lyssna på hur hästarna tuggar, och lukten av stall och häst. Och tog en härlig runda i skogen.
Men senaste åren har bara bestått av ångest inför ridningen och hästar, då varje gång jag är i stallet så är det så många höga krav och att jag ska kunna ditt och datt, och skitsnack om allt och alla, så varje gång jag åker hem från stallet så rinner all glädje ur mig.

Jag har en dröm, om att kunna köpa mig en egen häst som jag kan hålla på med kravlöst och med gläjde, men det kommer att dröja innan jag kommer att kunna göra detta, så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.
Ska jag forsätta rida hos min släkting eller ska jag lägga ner allt med hästar tills jag har råd att köpa mig egen?
 
Sv: att tappa glöden

Jag vet inte vad det är för krav du har på dig, men om du känner som du gör skulle jag sluta rida i det stallet och be att få vara medryttare hos ngn som vill ha sin häst motionerad i skogen och pysslad med. Finns MÅNGA hästägare som letar efter just såna medryttare. se till att få lite blick runt stämningen i stallet också, det påverkar otroligt!

tycker mer det låter som förhållandena runtom är det som orskar din känsla, än att du ska ge upp ridningen i sig. finns många trevligare ställen!
 
Sv: att tappa glöden

Problemet är att jag vet att om jag börjar rida någon annan stans så kommer detta att påverka våran relation.
 
Sv: att tappa glöden

Problemet är att jag vet att om jag börjar rida någon annan stans så kommer detta att påverka våran relation.

Just nu påverkar det din situation väldigt negativt! Utsätt dig inte för detta mer, prata med personen och berätta hur du upplever det, hon vet säkert inte hur du mår!

Det underlättar enormt om man bara umgås med människor man mår bra av!

Just nu mår du inte bra pga denna person!
 
Sv: att tappa glöden

Om du säger som det är då "som mitt liv ser ut just nu vill jag bara kravlöst rida i skogen och borsta häst, får jag göra det hos dig eller ska jag leta efter en annan häst? jag fortsätter gärna här när jag vill börja träna igen"
Skulle eran relation överleva det?
 
Sv: att tappa glöden

Vet inte om det hjälper dig men..... jag skaffade mig shettisar när jag var i en liknande situstion, Alla tjatade om att jag skulle köpa en ridhäst och börja tävla! vilket jag inte villle alls! Fördelen med shettisar är att det är accepterat att mysa och pyssla med dom på ett annat vis än en stor häst.... Och släktingen kanske inte tar lika illa vid sig om du slutar rida och inte bara slutar rida hos henne?
Ridnignne kan du ta upp igen när det gått en period och du känner att det funkar utan att släktingen blir sårad.

Eller också struntar du i släktingens ev reaktion och gör det du känner är bäst för dig!
 
Sv: att tappa glöden

Säg åt släktingen att du vill göra ett uppehåll.
Låt ridningen vara ett tag och sedan "ramlar" du över en jättetrevlig häst som ägaren ville att du ska provrida...och på den vägen blir det....:angel:
 
Sv: att tappa glöden

Jag brukar undvika att skriva i trådar som är skapade av personer med väldigt få inlägg. Men din tråd är ju inte direkt "provocerande" så jag gör ett undantag.

Sluta rida hos din släkting ett tag, tex fram till februari. Därefter skaffar du dig ett annat stall, på så sätt blir det ett mindre "glapp".

Sen kan jag tycka att din släkting inte har att göra med vart du rider...
 
Sv: att tappa glöden

*kl*

Du får rida hos mig:idea:.

Vill inget hellre än att hitta nån som bara vill mysa och lufsa i skogen. Men det är fan omöjligt:mad:
 
Sv: att tappa glöden

Mitt råd: Sluta rid hos din släkting innan du tappar glöden helt och hållet.

Finns så ånga andra trevliga hästar med bra ägare där du kan rida och få tillbaka din glöd igen
 
Sv: att tappa glöden

Tack för era gulliga svar! Dom piggar verkligen upp och stärker!

Självklart har hon inte med det att göra, men då jag är lite "konflikt-rädd" och min släkting är rätt burdus, så känner jag att jag inte vågar ta den diskussionen med denne.

Sammet: Anledningen till att jag inte har skapat många trådar är att jag skapade denna profil anonym, för att min släkting är här också, och som sagt inte vill ta denna konflikten, och speciellt inte över internet.
 
Sv: att tappa glöden

Jag förstår och respekterar ditt val av anonymitet.



Som sagt, skippa släktingen och hitta ngn annan att rida hos!
 
Sv: att tappa glöden

Förstår att det kan vara jobbigt inför samtalet (att inte våga ta "konflikten"), men jag måste ändå råda dig att våga - för DIN skull!
Det behöver inte vara någon konflikt (i ordets rätta bemärkelse), den formuleringen som "dorinda" skrev tidigare i tråden är ypperlig :) Använd den!
Visst, det kan vara superjobbigt just i stunden då du pratar med din släkting om hur du känner - men det kommer bli SÅÅÅÅÅ skönt efteråt när du kan se tillbaka på det ögonblicket och känna att DU stod upp för DIG SJÄLV! Det är viktigt att göra det för sig själv.

(dessutom kan det ju faktiskt vara så att din släkting känner samma sak - hon kanske också ser att du egentligen inte trivs men hon kanske har lika svårt att prata med dig som du har med henne om detta ... )

Lycka till! Ta tjuren vid hornen - ju förr dessto bättre (och ofta märker man att det ju inte var speciellt farligt, väldigt ofta är det missförstånd som bleknar bort när strålkastaren riktas rakt på, så att säga...)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 689
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 131
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 190
Senast: Mabuse
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp