Att tappa intresset för ridning men inte hästen?

Sv: Att tappa intresset för ridning men inte hästen?

Ja jag känner absolut igen mig!

Jag arbetade som hästskötare ett halvår, och efter det var jag rätt less på ridningen. Men det hade att göra med att jag längtade mer efter att få utveckla mitt eget förhållningssätt till ridning, i stället för att göra som ägaren tyckte.

Och precis som du så tappade jag inte intresset för själva hästarna men mer för hela motivationen för att lägga upp träning och ridning. Så jag fokuserade nästan helt på att variera så mycket som möjligt: en dag longering, en tömkörning, en allmänt bus i ridhus (släpp lös och lägg upp några hinder och latja lite), en promenad och en ridning. Och så försöker man få en bra blandning för att hästen ändå inte ska loja av sig eller bli energiknippe för tusen. Det hjälper ju också om man råkar ha en skrittmaskin strax utanför... :angel:

Jag känner absolut igen mig, dock så har jag tappat intresset på grund av att mina kusar varit sjuka. En har haft stora problem med Anaplasmos, den andra skadade sig förra året så båda har stått och fått ta en lång paus. De lider inte av det, hagarna är stora/ roliga och de får vara ute mycket. Älskar att vara i stallet, gosa, pyssla osv men intresset för ridningen är nästan noll numer.

Nu när våren kommer börjar längtan komma tillbaka efter ridturer och jag samlar ork för att sätta igång mina två pållar.

Vädret gör mycket tycker jag, jag vill vara ute :)
Jag har dessutom gått upp lite i vikt sen jag slutade rida/ tömköra osv, så jag ser igångsättning av hästarna som en väg mot viktnedgång :)

Väcker upp den här tråden igen eftersom det känns som om jag verkligen måste försöka hitta en medryttare/kusk, för det här går inte längre.

Det har varit T-shirtväder de senaste dagarna, men jag förmår mig bara inte att komma ut. Jag åker gärna upp och mockar och pysslar, men rider eller kör.... nä. Och varje gång jag åker därifrån dras jag med dåligt samvete för att jag har en häst som mer eller mindre klättrar på staketet med världens mest längtansfulla blick för att hon så gärna vill göra något. :crazy:

Så ja. Jag har aldrig skrivit en annons om sådant här tidigare, så kära Bukare, hjälp!
Hur gör man egentligen? Hur sjutton lägger man fram det när hästen är som hon är och när hon dessutom är obildad och måste skrittas igång innan man går vidare, hur är man så uppriktig som möjligt utan att skrämma bort folk?

Jag vet ju att det finns människor som klarar henne galant och vet hur hon ska tas, och har jag tur hittar jag säkert någon erfaren person som nöjer sig med att lalla i skogen till en början, men det är ju just det där med att få ihop en bra annonstext också och ha tur att hitta just rätt person. :crazy:
Och hur fan ska man våga lägga över ansvaret över ens ögonsten på en främmande människa, utan att montera fast en dold kamera i varje stallvrå? Haha, jag borde nog nästan starta en ny tråd i det här ämnet...

Senast ändrad:

hahaha det där med att lägga över ansvaret har jag jätte svårt med så där jag kan jag behöva lite råd, just nu är det sms bombning som gäller med medryttaren "har du gjort det, har du tänkt på det?" osv osv.
Sen dyker jag upp lite då och då i stallet, det är ju min häst så då får jag vara där om jag vill, du kanske kan mocka och fixa medans personen är ute med hästen, så om nått händer är det bara att springa ut.
Men när det gäller annons så skriv att du vill ha någon med travhäst vana, och att hon måste skrittas igång är väl en bra början då hinner de lära känna henne och hon hinner få något förtroende innan själva jobbiga rid delen ska komma igång.
Va ärlig men kort, ta detaljerna sen när ni fått en kommuikation.

lycka till!

hej.
jag köpte min häst förra sommaren och har varit i en svacka nu i stort sätt hela vintern.. vet inte vad jag ska göra. sköter om henne så som jag ska men har absolut ingen lust att rida.
jag står i mitt egna stall på gården och en kompis till mig har sin häst hos mig också men det är bara de att hon får inte rida sin häst för att den är sjuk.
jag har en medryttare som kommer 4 dagar i veckan men de är inte alltid som hon kan komma så många dagar heller.då får min häst alltså stå och de vill jag inte. jag vill kunna rida och ha rolig men jag har inte det.. några tips?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 498
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 372
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka