Att tygla överentusiasm vid träning

Kibani

Trådstartare
Jag har fått ett lyxproblem.. Min lilla hund gillar numer att träna så otroligt mycket att energin bara sprutar ur öronen på henne. Underbart att efter flera års slit ha en hund som så gärna vill träna men sååååå frustrerande när det spiller över och yttrar sig i pip och skall :/ Oavsett om matte är "tråkig" som ger kommandon för långsamt eller om det är så supermegakul att springa inkallning/apport att man bara måste skälla ut glädjen.

Som sagt ett lyxproblem och hade jag inte siktat på tävling så skulle jag inte brytt mig men nu behöver jag få bort allt det där ljudandet! Men jag har ingen aning om hur, för jag vill ju ha kvar glädjen men få bort ljudet. Så har Buke några tips?
 
Jag har fått ett lyxproblem.. Min lilla hund gillar numer att träna så otroligt mycket att energin bara sprutar ur öronen på henne. Underbart att efter flera års slit ha en hund som så gärna vill träna men sååååå frustrerande när det spiller över och yttrar sig i pip och skall :/ Oavsett om matte är "tråkig" som ger kommandon för långsamt eller om det är så supermegakul att springa inkallning/apport att man bara måste skälla ut glädjen.

Som sagt ett lyxproblem och hade jag inte siktat på tävling så skulle jag inte brytt mig men nu behöver jag få bort allt det där ljudandet! Men jag har ingen aning om hur, för jag vill ju ha kvar glädjen men få bort ljudet. Så har Buke några tips?

Jag använder omvänt lockande för att paketera en överenergisk hund. Jag vill inte heller dämpa en energisk hund, men vill få dem att kunna kontrollera sig och samla sig även när de är lite överexalterade ;). Och det omvända lockandet får dem att samla ihop sig och fokusera mer på uppgiften än att slå över i massa ljud. Håller på med just detta i vändningar på stället i fotgåendet där min hund kan släppa ifrån sig något ljud, och det senaste har hon varit helt tyst :up:

Kräver ju dock att hunden har förståelse för det omvända lockandet :) .
 
*Knapplån*
@Miao Vad menas med omvända lockandet? :angel: Hört det förut men aldrig riktigt förstått mig på vad som menas med det.
 
*Knapplån*
@Miao Vad menas med omvända lockandet? :angel: Hört det förut men aldrig riktigt förstått mig på vad som menas med det.

Omvänt lockande är i grund och botten som det låter; man lockar hunden med någonting (vanligast vid inlärning godis), men om hunden går på lockandet och sträcker sig efter godisen, så försvinner den :). Detta lär hunden självbehärskning, koncentration och att inte ta godisen innan den får tillåtelse till det. När hunden sedan förstår principen kan man använda den i ALLT där man behöver stadga, koncentration och att hunden samlar ihop sig :).

Här är en väldigt pedagogisk video från GameOnDog som förklarar hur man börjar med omvänt lockande :up:
 
@Miao Har du lust att utveckla hur du använder det omvända lockandet tex där vid fot? Eller har du det bara som en separat övning typ som i filmen? För att pausa och ignorera ljudet för att sen belöna så fort hon är tyst har inte funkat hittills tyvärr...
 
@Miao Har du lust att utveckla hur du använder det omvända lockandet tex där vid fot? Eller har du det bara som en separat övning typ som i filmen? För att pausa och ignorera ljudet för att sen belöna så fort hon är tyst har inte funkat hittills tyvärr...

Nu är ju Lyxa väldigt inkörd och införstådd med vad omvänt lockande är, så för oss räcker det att jag bara under ex. uppvärmningen innan ett fotgående sätter upp handen vid henne när hon sitter i utgångsposition, så sänker hon aktiviteten, blir lugnare och mer samlad. Det fungerar helt enkelt som en aktivitetsreglerare som jag kan använda för att sänka hennes aktivitetsnivå inför ett moment som kräver mer samling och koncentration.

Väl inne i fotgåendet kan jag om så behövs sätta upp handen då och då som en påminnelse, ex mellan det att TL kommenderar oss till vändningar på stället och det att jag kommenderar "fot" och börjar att vända. Detta för att påminna henne om att hålla sig samlad och tyst och inte gå upp i varv över kommenderingen som hon ibland kan göra.
 
Det där är svårt! Min skäller inte, men ger verkligen allt och försöker räkna ut i förväg vad jag vill. Hon kan inom loppet av några sekunder sätta sig, lägga sig, korrigera ställningen, sätta sig igen, backa, lägga sigg och ge tassarna i tur och ordning. :rofl: Det som funkar för oss är att faktiskt säga nej, eftersom hon blir så frustrerad då hon inte förstår. Hon blir betydligt mer avslappnad om hon vet att "nej, det var inte det hon menade."

Sen har jag fått minska på godis som belöning. Oftast har jag godis bara då vi tränar på något svårt eller nytt, annars är det dragkamp som belöning. Med godis blir hon oftast allt för hyper!

Fast det kanske inte hjälper dig alls, eftersom din skäller under apportering också...
 

Liknande trådar

Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 547
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 635
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Var på träning med båda hundarna idag. Det var drop in och hundmötesträning så kunde ta med mig bägge då problemet kommer när jag har...
Svar
11
· Visningar
2 072
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp