Att välja kurs/instruktör

farin

Trådstartare
Jag har börjat titta efter kurser att gå/instruktörer att träna för inför hösten och blir lite förvirrad av allt!

Jag har sedan ganska nyligen en 5-årig omplacering (från inom familjen, så jag känner hunden sedan tidigare). Jag vill nu komma igång och aktivera oss lite mer, men vet inte alls vad jag ska välja eller hur jag ska tänka vid val av kurs/instruktör. Vad är era bästa tips för att välja rätt?

Jag vet inte själv vad jag skulle vara mest intresserad av. Det är drygt 20 år sedan jag senast tränade med egen hund och då var vi på Brukshundsklubben. Det var inte en positiv upplevelse, varken för mig eller hunden och vi slutade efter en kurs. Jag hoppas bemötande av både människa och hund har förändrats på 20 år, men min fördom är att gamla mönster lätt lever kvar i den miljön.

Hunden är mest intresserad av att springa fritt och jaga allt som rör sig, gärna något som hon själv spårat upp först :meh: Jag tror hon skulle må bra av typ spår/sök eller liknande. Efter att ha läst i en annan tråd är jag lite nyfiken på K9Nosework. Vi skulle också behöva jobba vidare med vardagslydnad. Hunden stressar lätt upp sig i nya situationer och miljöer, delvis på grund av förväntan men också ganska mycket pga oro. Hon har aldrig - hittills! - visat några tecken på aggressivitet, men hon är en stor hund som låter mycket och jag förstår att hon verka obehaglig för de som inte känner henne.

För mig är det viktigt att vi har kul ihop, att vi gör något som stärker oss tillsammans, att träningen i första hand är positiv och belöningsorienterad och att jag får hjälp att hjälpa hunden att koppla av och bli tryggare i olika situationer.

I mitt närområde finns två brukshundsklubbar och ett antal privata instruktörer.
Vad ska jag tänka på när jag letar kurs och träningar? Hur mycket frågor kan man ställa och vad är viktigt att fråga om?

Tacksam för era erfarenheter och tankar!
 
För det första hade det förvånat mig om inte brukshundsklubben var inriktad på positiv träning, det har skett en stor sanering och omriktning inom SBK de senaste 20 åren. Rötägg finns det ju överallt, även inom privatinstruktörer.

Jag hade frågat runt, bland vänner och bekanta och kollat var de var nöjda. Så brukar jag göra och sen får man testa och se om det är som förväntat.
 
Ja, jag hoppas verkligen att det har förändrats mycket. Det kan ju också varit så att de två instruktörer jag träffade på då inte var representativa ens på den tiden, det vet jag inget om. Tyvärr var jag för ung, oerfaren och naiv för att ifrågasätta det då.

Det jag är rädd för är att det ska bli fel och att jag inte ska kunna "skydda" min hund mot dåliga upplevelser. Jag är fortfarande oerfaren, även om jag varken är ung eller naiv längre, och hinner ibland inte reagera på att något är/känns fel förrän efteråt.

Jag känner inte heller till så många som tränar aktivt med sin hund.
 
Knepigt när man är ny.
Man kan inte döma ut en brukshundklubb efter en enstaka instruktör. Jag är medlem i flera (för att kunna plocka det bästa ur varje) och i varje klubb finns det någon instruktör som jag inte skulle fråga till råds, men som uppskattas av många andra. Det gäller även privata instruktörer. Jag ett par gånger om året kurs för en som jag tycker är toppen, men min träningskompis gick en kurs och sen aldrig mer. Kemin stämde inte.
Det smartaste för dig är kanske hoppa på något i allmänlydnadsväg. Och gör som Bison skrev. Har du en blandras kan det vara svårt att komma med i en spår/sök-grupp,
 
Det känns lite konstigt att åka iväg och ställa sig att titta på bara, men jag får väl se det som träning av mig själv :angel:

Tyvärr verkar det inte vara så mycket aktivitet häromkring under sommaren och jag vill ju gärna veta innan jag anmäler oss till höstens kurser. Eller så får jag helt enkelt chansa, känns det inte bra så går det ju att låta bli att gå. Men trist på pengarna och tillfället att gå en annan kurs i stället då.
 
Jag hade förhört mig om instruktörens utbildningar och erfarenheter, vilken sätt att träna som används av instruktören, erfarenhet av hundar av olika raser, någon utbildning eller erfarenhet av hundars mentalitet samt om det finns referenser (tidigare kursdeltagare) som det går att få prata med.
 
Jag hade förhört mig om instruktörens utbildningar och erfarenheter, vilken sätt att träna som används av instruktören, erfarenhet av hundar av olika raser, någon utbildning eller erfarenhet av hundars mentalitet samt om det finns referenser (tidigare kursdeltagare) som det går att få prata med.

Tack för konkreta saker att kolla upp :up:

Jag har börjat min research, ska träffa en instruktör för ett första möte på måndag så får vi se hur det känns. Det jag stör mig lite på är att hon inte direkt frågat om min hund och våra förutsättningar. Jag hoppas hon är bättre i ett möte än vad hon är på telefon :)
 
För att få kalla dig SBK allmänlydnadsinstruktör så måste du ha genomgått en utbildning och ha klarat din examination. Några sådana krav finns inte på privata aktörer. Några privata aktörer har kurserna som en stor del av sin inkomst, och blir det för mycket pengar inblandat så tycker jag att ärligheten hos intruktören brukar få sin en törn. Å andra sidan tjänar en SBK-instruktör inte en krona på det arbete hen lägger ner, och det kan medföra att motivationen att lära ut inte alltid är på topp. Så det finns fördelar och nackdelar med båda sidor. Fördelen med att tillhöra en brukshundklubb är dock att du inte bara har tillgång till en persons kunskap utan hela klubbens samlade. Det kan ta lite tid att lära känna alla duktiga i klubben men när det väl är gjort så har du en enorm resurs att tillgå, helt gratis (eller ja, till kostnaden av medlemskapet).
 
För att få kalla dig SBK allmänlydnadsinstruktör så måste du ha genomgått en utbildning och ha klarat din examination. Några sådana krav finns inte på privata aktörer. Några privata aktörer har kurserna som en stor del av sin inkomst, och blir det för mycket pengar inblandat så tycker jag att ärligheten hos intruktören brukar få sin en törn. Å andra sidan tjänar en SBK-instruktör inte en krona på det arbete hen lägger ner, och det kan medföra att motivationen att lära ut inte alltid är på topp. Så det finns fördelar och nackdelar med båda sidor. Fördelen med att tillhöra en brukshundklubb är dock att du inte bara har tillgång till en persons kunskap utan hela klubbens samlade. Det kan ta lite tid att lära känna alla duktiga i klubben men när det väl är gjort så har du en enorm resurs att tillgå, helt gratis (eller ja, till kostnaden av medlemskapet).
Och för att spinna vidare så finns det inget som hindrar att man använder båda. Ibland finns det bra kurser hos ens lokala BK, ibland finns det lockande kurser hos någon privat. Utbudet varierar :)
 
Jag hade letat efter en kurs typ belöningsutveckling, lekutveckling eller liknande. Dels för att jag tycker det är rätt ände att börja i med en ny hund, dels för att det sorterar fram den sortens tränare jag är intresserad av att gå för, och dels för att det är en kursinriktning som är väldigt svår att sabba på något allvarligt sätt om den okända tränaren ändå skulle vara något slags stolpkott. Sen skadar det ju inte att det är väldigt, väldigt kul också. ;)
 
Nu har vi varit iväg på en första träff och det var lovande :)

Utbildning fick jag dock inget grepp om, men den träningsfilosofi hon presenterade kändes bra. Framför allt belöningsinriktat, men hon uttryckte det som "med mer styrning än ren klickerträning". Som jag tolkade skillnaden var hon mer för att be hunden om ett beteende och klicka/belöna det, och inte "bara" vänta på att hunden själv bjuder på beteendet. Nu kan jag ju inte tillräckligt mycket om klickerträning för att veta om det skulle fungera för oss, men det här kändes åtminstone bra. Hunden är ju 5 år och kan en del kommandon sedan tidigare, vi ska utgå från dem och förstärka det vi vill ha mer av och också använda tidigare inlärda beteenden till att skapa nya, typ sitt - kvar. Sitt är hon jätteduktig på, kvar är svårare ;)

Fick också tips på hur jag kan jobba vidare för att göra henne tryggare i nya situationer och att skapa kontakt när hon börjar stressa upp sig, så att hon känner att jag har koll och hon slipper ta så mycket ansvar. Det är inte lätt när man alltid levt tillsammans med en äldre hund tidigare och aldrig behövt gå ut i stora världen själv...

Målet är att kunna gå någon typ av aktiveringskurs redan i höst, men det är en del jobb innan vi är där!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 207
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 156
Senast: tuaphua
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 779
Senast: NOC14
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp