Vilken aktiv sällskapshund tror ni skulle passa oss?

Kanske ska sätta tillbaka dem på listan. För i övrigt verkar det vara en trevlig ras, förutom möjligen att de verkar kräva täcken vid minsta regn eller kyla.
Ja, jag tycker ju att det är en supertrevlig ras :). Jag har två tikar nu, den ena brukar behöva täcke om det är busväder, men den andra går hellre utan (om det inte är ösregn eller svinkallt).
 
Jag har en schipperke och hon är fantastisk. Min första hund men har allt jag önskar. Hon är nu 15 år.
Aktiv men inte ”hyperaktiv”, älskar långa promenader i skog och mark. Går helst lös och inga problem med stock och sten. Innan har vi nog snittat runt 1 mil om dagen i promenader, nu mindre men kanske upp mot 7 km, ofta minst 4 km.
Otroligt klok och smart. Och lite frimodig.
Som yngre sprang hon gärna på åkrar och grävde upp sorkar och åt upp de. Nångång jagade hon en kanin, nångång något rådjur men annars inget.
Inget skällande mot andra hundar, inga utfall utan bara går förbi skällande hundar och tittar knappt ditåt.
Lagom storlek, hälosam ras. Nångång pälsvård (borsta bort tex vinterpäls när hon byter mit sommarpäls, annars aldrig nån pälsvård).
Hemma sover hon eller är med vid matlagning och tigger. On och off-knapp så mycket behagligt.
Perfekt hund helt enkelt!
 
Tack för alla fantastiska tips och utförliga svar :bow: Håller på att läsa om alla raser ni tipsat om! Och nu blev det ännu svårare :D:p Så många fina hundar! Hur ska en någonsin kunna välja?
 
Tack för alla fantastiska tips och utförliga svar :bow: Håller på att läsa om alla raser ni tipsat om! Och nu blev det ännu svårare :D:p Så många fina hundar! Hur ska en någonsin kunna välja?
Och det finns så många roliga och trevliga sätt att ha hund på att många raser och individer kan vara helt rätt
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag hade tittat på mellanpudel, löwchen och havanais om du tycker det är ett plus att hunden inte fäller och vill ha en lättsam men pigg och glad sällskapshund. Mellanpudel går det ju att hitta riktigt sportiga hundar, löwchen är väl snäppet "under" och havanais ännu lite snäppet under. Men ändå lika. Jag skulle säga att så gott som alla hundar klarar det du räknar upp.

Som exempel så har mina småhundar (den ena löwchen) lätt hängt med 1-2 mil bredvid häst och cykel, långpromenader finns det inga begränsningar i och de har varit pigga på att träna utan att ha haft behovet av det. Även om vi redan varit ute i flera timmar. Trygg och lättsam att ha i alla möjliga miljöer och schysst och glad mot folk och fä. Löwchen ska ju vilja hålla sig i närheten så dom har som ett "radie" som dom oftast håller sig inom.

Själv kommer jag nog skaffa mellanpudel och löwchen i framtiden och jag räknar med att mina ska orka med snäppet mer än vad du vill göra.

Däremot så kan de ju behöva lite kläder i kallt väder.
 
Om pälsvård inte är ett hinder så kan även Dvärgschnauzer passa in. De fäller inte och pälsen är smuts och vädertålig. De har inte halva skogen med sig hem!
604A585B-41A5-41B0-806A-396335594D1F.jpeg
 
Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow:

Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår, lydnad, agility, rallylydnad), och min sambo har inte haft hund förut.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att vi letar efter:
  • en frisk, glad och modig sällskapshund, med lite 'go'.
  • gärna en hund med mindre jaktinstinkt (ingen av oss jagar), så att det är lättare att träna den att vara lös.
  • inte allt för stor (så att det blir lättare att ta med den på tåg/cykel)
Vi har funderat på:
  • Dvärgpudel (Mest inne på pudel just nu, känns lagom stor, lagom aktiv och extra bonus att de inte fäller!)
  • Korthårig collie (men lite stor?)
  • Sheltie
  • Jack Russel (så härliga, men lite svåra att ha lösa kanske...)
Jag har träffat en del nervösa pudlar och shelties så oroar mig lite för det.

Vi kan erbjuda/vill gärna att hunden vill hänga med på:
  • Löprundor (vi springer, 5-10km typ 3gånger i veckan, ibland längre om vi tränar inför något lopp, men hunden behöver såklart inte hänga med på varje runda)
  • Vi vill gärna prova och träna hundsport, speciellt nosework/specialsök, spår och agility. Jag skulle gärna prova på sök och rapport, men har inte själv tränat det förut. Inte allt för seriös tävling, men gärna lite grann.
  • Vi är ute ganska mycket i skog och natur (gärna en hund som vill hjälpa oss leta efter kantareller ;))
  • Vi jobbar hemifrån
Vi funderar på att skaffa barn i framtiden, så med det i åtanke vill vi inte skaffa en allt för aktiv hund eftersom vi kanske får mindre tid till träning/tävling ett tag.
Jag säger också Papillon!
Intelligenta, formbara, sociala, positiva hundar som gärna är med på allt. Både ut i naturen, springa/ridtur, träffa folk, träna diverse grenar, ligga och gosa i soffan etc.
Såna små kärleksfulla glädjesprinklers! ❤️
Dessutom friska, atletiska, stor will to please och lätta att träna. Lättskött päls IOM att den är så silkig och sällan tovar sig, med undantag av öronen som kan behöva borstas någon gång i veckan/varannan v.
För en pappi är det mesta kul och samma att de mest är bara kul IOM hur enkla de är! 😍
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
26
· Visningar
897
Senast: sasmal
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 473
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 931
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 872
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp