Bukefalos 28 år!

Att vara den jobbiga feministen

*kl*
Lite av mina tankar på detta:

Jag kan tycka att det blir ett problem, kanske inte så mycket när vi pratar om en handlare, som när när ordet "chefen" i 90% av fallen blir "han" när vi inte vet kön.

Jag tror dock också att vi går mot en större medvetenhet. Jobbar ju som gymnasielärare och hade en elev som i våras skrev: "reklamombudkvinnan" istället för "reklamombudsmannen" bara för att markera att hon noterat detta. Användandet av "hen" används ganska obehindrat av eleverna (16 år) när de skriver texter vilket jag tycker är ganska häftigt.
 
Jag tror dock också att vi går mot en större medvetenhet. Jobbar ju som gymnasielärare och hade en elev som i våras skrev: "reklamombudkvinnan" istället för "reklamombudsmannen" bara för att markera att hon noterat detta. Användandet av "hen" används ganska obehindrat av eleverna (16 år) när de skriver texter vilket jag tycker är ganska häftigt.

:up:

Jag försöker verkligen få in "hen" per automatik i mitt språkbruk men när jag pratar snabbt/inte tänker efter blir det tyvärr oftast "han eller hon".
 
Handlare är neutrum. Femininformen - handlerska - är väl ändå uppenbart passerad? Om den ens någonsin har funnits?

Fortsätter lite på det här, det är ju lite kul!

Sen är det ju så att bara för att ett ord betecknar - eller tycks beteckna - en kvinna, som tex "handlerska", så blir det ju inte automatiskt grammatiskt femininum av det. Det är två helt olika saker. (På tyska heter ju flicka tex das Mädchen. Dvs grammatiskt neutrum, men det gör ju inte flickan själv könsneutral.) Grammatiskt femininum har ingenting med biologiskt kön att göra, förstås.

Som sagt, det är nog både bögarnas och feministernas fel, det här!
 
Sen är det ju så att bara för att ett ord betecknar - eller tycks beteckna - en kvinna, som tex "handlerska", så blir det ju inte automatiskt grammatiskt femininum av det. Det är två helt olika saker. (På tyska heter ju flicka tex das Mädchen. Dvs grammatiskt neutrum, men det gör ju inte flickan själv könsneutral.) Grammatiskt femininum har ingenting med biologiskt kön att göra, förstås.

Det är det som naturligt genus täcker in, enligt länken jag la in:

Naturligt genus
Tidigare i svenska grammatiken fanns även genusen maskulinum (ord som var namn på något manligt och som kunde ersättas med "han" t.ex farfar) och femininum (ord som var namn på något kvinnligt och kunde ersättas med "hon" t.ex Lisa).

Genusen maskulinum och femininum har nu ersatts med ett naturligt genus. Ordens betydelser gör det självklart om man kan ersätta det med "han" eller "hon".

Exempel på substantiv som tillhör det naturliga genuset:

  • Stig
  • flicka
  • pappa
  • farmor
  • kung
  • mormor
  • farfar
  • Lisa
  • pojke
  • drottning
 
En fråga: hittade du texten på webbsidan? I s f kan jag be min gamla kollega att ändra den. :)

Som sagt, har redan kontaktat dem :) Men för att svara på din fråga så är handlaren genomgående "han" eller "honom" i deras "Vanliga frågor"-sektion. Det gäller alltså inte endast det specifika svar jag tog upp i trådstarten.
 
Tack för inspirationen! :bow:

Den här tråden var ytterligare en sten i vågskålen som nyss fick mig att gå från "Hhhhgudvadtröttjagblir" till att pausa min träning för att gå och be gympersonalen att byta låt och helt plocka bort Robin Thicke - Blurred lines från sin spellista. De bad så mycket om ursäkt och hade "bara tagit en lista", men verkade mena allvar med att de skulle tänka efter i framtiden. :) Sen får man väl se om de alltid hinner/kommer ihåg. ;)

(Om någon varit lyckosam nog att missa låten men av någon anledning vill utsätta sig för den nu så får ni länk! :yuck:)

 
Tack för inspirationen! :bow:

Den här tråden var ytterligare en sten i vågskålen som nyss fick mig att gå från "Hhhhgudvadtröttjagblir" till att pausa min träning för att gå och be gympersonalen att byta låt och helt plocka bort Robin Thicke - Blurred lines från sin spellista. De bad så mycket om ursäkt och hade "bara tagit en lista", men verkade mena allvar med att de skulle tänka efter i framtiden. :) Sen får man väl se om de alltid hinner/kommer ihåg. ;)

(Om någon varit lyckosam nog att missa låten men av någon anledning vill utsätta sig för den nu så får ni länk! :yuck:)

Men jaaa!! Pepp!!:love::up::banana:
 
Tack för inspirationen! :bow:

Den här tråden var ytterligare en sten i vågskålen som nyss fick mig att gå från "Hhhhgudvadtröttjagblir" till att pausa min träning för att gå och be gympersonalen att byta låt och helt plocka bort Robin Thicke - Blurred lines från sin spellista. De bad så mycket om ursäkt och hade "bara tagit en lista", men verkade mena allvar med att de skulle tänka efter i framtiden. :) Sen får man väl se om de alltid hinner/kommer ihåg. ;)

(Om någon varit lyckosam nog att missa låten men av någon anledning vill utsätta sig för den nu så får ni länk! :yuck:)

Hittade en bättre version. :)

http://www.buzzfeed.com/javiermoreno/weird-als-new-video-retroactively-justifies-the-exisitence-o
 
När jag börjar förlora hoppat om mänskligheten går jag alltid in på bukefalos och läser alla kloka ord ni skriver:love:

Igår sa exempelvis en tjej att hon inte fattade varför ett parti som FI fanns i Sverige, vi har det ju så bra som inte behöver använda burka:banghead:

Nä jag orkar faan inte!
 
Jag vet inte hur äkta det här, men feminismen har (utefter detta) utvecklats en hel del, och kanske kanske har den haft del i att vissa saker förstärkts som kanske inte borde ha förstärkts? Jag gillar feminism modell 2014 bättre än den 1915 i alla fall.
Bsh78F_IEAElGXn.jpg:large
 
Jag vet inte hur äkta det här, men feminismen har (utefter detta) utvecklats en hel del, och kanske kanske har den haft del i att vissa saker förstärkts som kanske inte borde ha förstärkts? Jag gillar feminism modell 2014 bättre än den 1915 i alla fall.
Bsh78F_IEAElGXn.jpg:large
Säg inte det, att använda samma argument mot antifeminister då som idag är nyttig medicin. :)
 
Jag vet inte hur äkta det här, men feminismen har (utefter detta) utvecklats en hel del, och kanske kanske har den haft del i att vissa saker förstärkts som kanske inte borde ha förstärkts? Jag gillar feminism modell 2014 bättre än den 1915 i alla fall.
Bsh78F_IEAElGXn.jpg:large
Men det är ju ironi.
Det fanns pamfletter MOT kvinnlig rösträtt som sa ungefär så här istället; 1. Kvinnans plats är i hemmet 4. Kvinnorna skulle förlora sin charm om det klev utanför sin naturliga sfär och intresserade sig för annat än heminredning och kläder.
osv osv
 
Nej men om man skulle ta och liva upp den här gamla tråden.

Det har gått ett år sedan trådstarten, och idag gick jag in på samma sida på Ica.se och upptäckte, surprise surprise, att formuleringen inte har ändrats. Så jag ställde samma fråga igen!

Alltså vad ska man göra? Förändringen går så långsamt att det ibland känns hopplöst att kämpa.
 
Att välja sina krig. Vara strategiskt smart och välja var man sätter in sin poäng. Kallas i min värld också "streetsmart".
Det gör jag redan. Jag kan inte vara överallt, alltid. Jag gör det jag kan och utbildar mig så att jag i framtiden även i mitt yrke kommer kunna vara med och påverka sådana här frågor. Men det känns så hopplöst ibland!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp