Att vara feminist med kinks.

Jag tror det är vanligare än vad du tror TS.
Har för mig att jag läste någonstans (längesedan så högst osäker dock) att personer som är dominanta i vardagen tenderar att vara mer undergivna i sängen och tvärtom. Som ett slags utlopp alltså. En person som alltid måste vara stark kan i en trygg situation välja att vara svag.

Sedan hur dominant eller undergiven man väljer att vara i sängen är en smaksak och är absolut inget att skämmas över så länge det sker på lika villkor.
 
Just sådana svar gör mig skeptisk. Inte mot ts, men den där idealiseringen av bdsm är mig problematisk. En massa (sk) kärleksrelationer är destruktiva på en massa sätt. Varför skulle bdsm vara fritt från det?

Jag känner igen diskussionen om bdsm självskadebeteende, och jag tror inte att det är mer terapeutiskt än andra självskadebeteenden. Dvs inte alls.

Det var inte alls min mening att idealisera. Givetvis förekommer det destruktiva förhållanden även inom BDSM. Det jag vänder mig emot är att det skulle vara "vanligt" (vilket i sig är en problematiskt tolkningsbar term).

Och jag håller helt med dig i sista stycket.
 
Just sådana svar gör mig skeptisk. Inte mot ts, men den där idealiseringen av bdsm är mig problematisk. En massa (sk) kärleksrelationer är destruktiva på en massa sätt. Varför skulle bdsm vara fritt från det?

Jag känner igen diskussionen om bdsm självskadebeteende, och jag tror inte att det är mer terapeutiskt än andra självskadebeteenden. Dvs inte alls.

Det är absolut inte fritt från destruktivitet. Jag har haft en sån relation som var rent åt helvete men det berodde inte på mig.
 
Varför är det alltid sexuellt undergivna kvinnor som ställer dessa frågor? Dominanta kvinnor och/eller undergivna män verkar inte alls plågas i samma grad av tankar på hur deras sexuella preferenser ev. påverkar deras värderingar.
Ja, jag vill tro att jag själv hade haft en hel del funderingar om jag hade varit en man som går igång på att dominera kvinnor. Det är ju definitivt den position som jag ser som mest problematisk i relation till patriarkatet.
 
Har för mig att jag läste någonstans (längesedan så högst osäker dock) att personer som är dominanta i vardagen tenderar att vara mer undergivna i sängen och tvärtom.
Utan att egentligen veta så tror jag inte att det där stämmer. Jag har nämligen aldrig kunnat gissa rätt i hur folk är i sängen gällande dominans/undergivenhet. Och det borde en ju kunna göra om sambandet såg ut sådär som du beskriver.
 
Varför är det alltid sexuellt undergivna kvinnor som ställer dessa frågor? Dominanta kvinnor och/eller undergivna män verkar inte alls plågas i samma grad av tankar på hur deras sexuella preferenser ev. påverkar deras värderingar.
Det kan nog delvis handla om att rollen som undergiven kvinna är så stereotyp i det sexistiska samhället att problematiken blir uppenbar, även för människor som kanske inte är så insatta i bdsm. På samma sätt är rollen som dominant man också väldigt stereotyp och för många uppenbart problematisk i förhållande till könsmaktsordningen.

Undergivna män kan egentligen uppvisa i princip samma problematik och i deras fall kan det också handla om att de faktiskt är sexistiska och har ett sexistiskt kink där de, omedvetet eller medvetet, kan leva ut sin sexism. De undergivna män jag syftar på är främst män som har som kink att bli "förnedrade" genom att bli jämförda med kvinnor/tillskrivas kvinnliga attribut, att örfila en sådan man är i princip som att örfila sig själv. Sådant deltar jag personligen inte i, det händer att jag dominerar undergivna/switch män men jag håller mig borta från undergivna män med den sortens sexistiska kink.
Den här typen av sexistiska undergivna män tar ofta också kontakt på gränslösa sätt, tex trots att man redan deklarerat att man inte vänder sig till män med sådana kinks, de pressar, blir gnälliga och tar på sig offerkoftan när de får ett nej osv.

Så även om det ofta är just sexuellt undergivna kvinnor som ser och diskuterar problemen med att de tar på sig en stereotyp kvinnoroll tror jag män borde problematisera sina roller i högre grad. Både undergivna och dominanta, oavsett kink. Undergivna män tas ibland upp som något slags exempel på att bdsm visst kan vara jämställt, lite "titta här, en kvinna slår en man, nu är förutsättningarna lika" men i själva verket finns gott om utrymme för sexism från precis alla maktpositioner inom bdsm.

Med det vill jag inte säga att män inte kan vara utsatta inom bdsm, det finns vissa fällor de kan hamna i också. De kan tex bli offer för att deras mansroll gör det svårt för dem att säga nej eftersom de inte vill framstå som tråkiga, fega osv, de vill ibland inte backa trots att de kanske borde. Hände en gång med en undergiven jag hade att jag nästan fick dra ur honom att han inte var så bekväm med det jag föreslagit. Han ville till en början snarare vifta bort det, men höll sedan med om att det kanske var att gå lite för långt.
 
Undergivna män kan egentligen uppvisa i princip samma problematik och i deras fall kan det också handla om att de faktiskt är sexistiska och har ett sexistiskt kink där de, omedvetet eller medvetet, kan leva ut sin sexism.
Intressant! Tänkvärd poäng att problematiken inte handlar om vem (hetero då) som har vilken roll. Att det kan vara/är samma maktobalans som fetischeras oavsett.
 
Det är absolut inte fritt från destruktivitet. Jag har haft en sån relation som var rent åt helvete men det berodde inte på mig.
Ja, det kommer jag ihåg att du har skrivit om.

Jag ser också fler skäl att mer grundligt fundera över dominanta män än undergivna kvinnor, inklusive att, i förekommande fall, fundera över sin partner som dominant man. Jag tror - men jag bygger det bara just på vad jag tror - att fler dominanta män så att säga kamouflerar väldigt dåliga saker bakom en "bdsm-etikett" än vad jag tror att undergivna kvinnor kamouflerar självdestruktivt sex bakom samma etikett.

(Jag vet att det finns dominanta kvinnor och undergivna män, men nu handlade det inte om dem.)
 
Intressant! Tänkvärd poäng att problematiken inte handlar om vem (hetero då) som har vilken roll. Att det kan vara/är samma maktobalans som fetischeras oavsett.
Ja, det kan absolut vara så, det finns väldigt många undergivna män med tveksamma värderingar. Samtidigt håller jag nog med om att rollen som dominant (hetero) man är den mest problematiska, det finns så oerhört mycket i det sexistiska samhället och i det maktförhållandet som backar upp och driver på just den konstellationen.

Jag ser också fler skäl att mer grundligt fundera över dominanta män än undergivna kvinnor, inklusive att, i förekommande fall, fundera över sin partner som dominant man.
Definitivt, problemet med dominanta män som har fel värderingar är som jag ser det främst att de kan utsätta andra för direkt fara, rena övergrepp osv, undergivna kvinnor som använder bdsm som självskadebeteende skadar ju främst sig själva även om det förstås också kan uppröra människor som blir inblandade i det.
 
Ja, det kan absolut vara så, det finns väldigt många undergivna män med tveksamma värderingar. Samtidigt håller jag nog med om att rollen som dominant (hetero) man är den mest problematiska, det finns så oerhört mycket i det sexistiska samhället och i det maktförhållandet som backar upp och driver på just den konstellationen.


Definitivt, problemet med dominanta män som har fel värderingar är som jag ser det främst att de kan utsätta andra för direkt fara, rena övergrepp osv, undergivna kvinnor som använder bdsm som självskadebeteende skadar ju främst sig själva även om det förstås också kan uppröra människor som blir inblandade i det.
Tror du det finns dominanta kvinnor innom bdsm som använder det som självskadebeteende?
 
Tror du det finns dominanta kvinnor innom bdsm som använder det som självskadebeteende?
Bra fråga! Jag ska fundera på detta och återkomma.

Mitt spontana svar är nog att det absolut finns sätt att vara självdestruktiv som dominant kvinna, men hur jag ska förklara det är knepigare. Frågan är kanske också om det jag tänker på är just självdestruktivitet eller bara en slags ren destruktivitet. Jag får återkomma på det ämnet!
 
Alltså just ordet feminist får mej att se "rött" då jag inte alls köper "vänsterns" feministsnack och F! ska vi inte ens prata om (och ja jag är medveten om att minst hälften här på buke är VÄLDIGT F!)

Men iaf så jag är inte feminist, jag tror på jämnställdighet, och iom det sagt är jag en som alltid ser väldigt "frågande" ut när killar frågar om jag är dominant eller undergiven.. Jag är varken eller ...
Har ingen som helst önskan att varken va den drivande eller undergivne i sängen.

Men hur funkar det då ? Ja det kan man ju också undra.. Men det funkar..
Jag tycker sex är kul... Har inga problem att ligga å bara ta emot eller va den som bara ger..
Inga problem att låta killen ta initiativ eller va den som gör det, oftast sker detta under samma "akt" så det är inget "rollspel" att ena gången bestämmer bara han, andra bara jag,utan mer som ett samspel ... Men är lek och retfull.. Skrattar gärna om det är en sån situation vilket fått många killar att tappa "sugen"... För mej är humor även mellan lakanen ett måste... För mej är sex både kul och skönt...

Men har ändå fått höra att jag är kinky... Gillar att prova saker i sängen, leksaker, mat, ställningar mm så även om jag tycker jag är vanilj i ett "nötskal" är jag det tydligen inte (fast jo det är jag ju)...
Samtidigt som jag även fått höra att jag är jättetråkig :p
Smisk tex förstår jag mej inte på alls... Totalt jättetöntigt...
FÖR hårda tag - nej tack...

Men för de har jag inga som helst problem att förstå att alla gillar olika.... Så om man nu tänder på att bli totalt förnedrad och det funkar med ens sexpartner skulle jag nog inte fundera så mkt på det..
Jag funderar inte på varför jag inte gillar smisk. Det är liksom "orelevant"
Just inom sex finns inget rätt eller fel (däremot lagligt eller olagligt) Antingen så är det skönt eller så är det inte skönt... Jag hoppas jag är så fördomsfri att jag inte förebrår eller är nedsättande mot andras sexliv/vanor...
 
Jag är feminist, dominant och bullrig i min person och jag ser ingen konflikt i att jag föredrar dominanta män,( gärna äldre).

Tycker att de äkta dominanta är de mest engagerade och bästa älskarna.
De vet att de får låna en stund av makt och att det handlar om njutning, tillsammans.
Har aldrig träffat en "BDSM"-man som inte tagit min njutning som ett jäkla uppdrag, och kvitto, på att han inte missbrukat makten han fått.

Vaniljkillar däremot har sällan reflekterat över makt, undergivenhet och hur det kan påverka en sexuell dynamik.
Oftare än de uttalat "dominanta" så är de omedvetna om sin realla makt som män, och det spiller över i sängen.

Dock ska jag väl säga att jag är galet vanilj jämfört med de BDSM-folk jag känner. Har inga kinks men uppskattar att släppa kontrollen och ge makten till min partner.
 
Tror du det finns dominanta kvinnor innom bdsm som använder det som självskadebeteende?
Nu har jag funderat klart, svaret är fortfarande ja.

För det första går det ju förstås att använda sex som självskadebeteende i form av ett slags allmänt sexmissbruk oavsett vilken läggning man har - vanilj, undergiven, dominant osv.

Sedan har jag funderat på om jag skulle ha ett självskadebeteende hur jag skulle kunna få utlopp för det som dominant på ett mer direkt sätt än ett allmänt sexmissbruk, jag kan komma på flera sätt. Känner inte för att ge konkreta exempel eftersom det är ganska subjektivt och personligt vad man gillar respektive ogillar i de här sammanhangen, vill inte heller att någon ska ta illa upp, men det finns mycket som skulle kunna både äckla och skrämma mig i rollen som dominant och som jag kanske skulle ta till om jag verkligen ville skada mig själv. I teorin. Efter lite reflektion känns det definitivt som att det finns oändliga möjligheter att gå över sina egna gränser på olika sätt som dominant.
Jag tror det ligger närmare till hands för många med självskadebeteende att vara undergiven eftersom man då ganska naturligt kan utsätta sig själv för sådant som våld, förnedring osv, men självklart går det att hamna i eller medvetet sätta sig själv i jobbiga, skadliga situationer även i rollen som dominant kvinna.
 
Nu har jag funderat klart, svaret är fortfarande ja.

För det första går det ju förstås att använda sex som självskadebeteende i form av ett slags allmänt sexmissbruk oavsett vilken läggning man har - vanilj, undergiven, dominant osv.

Sedan har jag funderat på om jag skulle ha ett självskadebeteende hur jag skulle kunna få utlopp för det som dominant på ett mer direkt sätt än ett allmänt sexmissbruk, jag kan komma på flera sätt. Känner inte för att ge konkreta exempel eftersom det är ganska subjektivt och personligt vad man gillar respektive ogillar i de här sammanhangen, vill inte heller att någon ska ta illa upp, men det finns mycket som skulle kunna både äckla och skrämma mig i rollen som dominant och som jag kanske skulle ta till om jag verkligen ville skada mig själv. I teorin. Efter lite reflektion känns det definitivt som att det finns oändliga möjligheter att gå över sina egna gränser på olika sätt som dominant.
Jag tror det ligger närmare till hands för många med självskadebeteende att vara undergiven eftersom man då ganska naturligt kan utsätta sig själv för sådant som våld, förnedring osv, men självklart går det att hamna i eller medvetet sätta sig själv i jobbiga, skadliga situationer även i rollen som dominant kvinna.
Jag tror som du
Det går att använda sex i självskadebeteende oavsett "läggning"
Vanligast är det säkert i dom mer extrema preferenserna dock

(Jag såg en film om en tjej som blev brutalt våldtagen. Efter det blev hon sexuellt dominant/våldsam
Efter en sådan händelse tror jag det beror på personlighet om en "väljer" att bli passiv eller aktiv.
Det är samma mynt, två sidor.)

Märkligt att det är /ses mer "skamligt" att vara undergiven?
Jag vet inte om det är bra att analysera sina preferenser/läggning, eller bara acceptera den. Den är säkert svår att ändra på.
 
Nja, märkligt vet jag inte om jag håller med om. Jag tror att många associerar "undergiven" med "svag". Och svag i samhället är ett big no-no.
Ja troligtvis är det så människor tänker
Jag tänker mer att det är den undergivna som sätter gränserna för vad som tillåts. På det sättet blir det även denne den som styr. Det krävs också en styrka att välja vara "svag".
 
Alltså just ordet feminist får mej att se "rött" då jag inte alls köper "vänsterns" feministsnack och F! ska vi inte ens prata om (och ja jag är medveten om att minst hälften här på buke är VÄLDIGT F!)

Men iaf så jag är inte feminist, jag tror på jämnställdighet, och iom det sagt är jag en som alltid ser väldigt "frågande" ut när killar frågar om jag är dominant eller undergiven.. Jag är varken eller ...
Har ingen som helst önskan att varken va den drivande eller undergivne i sängen.

Men hur funkar det då ? Ja det kan man ju också undra.. Men det funkar..
Jag tycker sex är kul... Har inga problem att ligga å bara ta emot eller va den som bara ger..
Inga problem att låta killen ta initiativ eller va den som gör det, oftast sker detta under samma "akt" så det är inget "rollspel" att ena gången bestämmer bara han, andra bara jag,utan mer som ett samspel ... Men är lek och retfull.. Skrattar gärna om det är en sån situation vilket fått många killar att tappa "sugen"... För mej är humor även mellan lakanen ett måste... För mej är sex både kul och skönt...

Men har ändå fått höra att jag är kinky... Gillar att prova saker i sängen, leksaker, mat, ställningar mm så även om jag tycker jag är vanilj i ett "nötskal" är jag det tydligen inte (fast jo det är jag ju)...
Samtidigt som jag även fått höra att jag är jättetråkig :p
Smisk tex förstår jag mej inte på alls... Totalt jättetöntigt...
FÖR hårda tag - nej tack...

Men för de har jag inga som helst problem att förstå att alla gillar olika.... Så om man nu tänder på att bli totalt förnedrad och det funkar med ens sexpartner skulle jag nog inte fundera så mkt på det..
Jag funderar inte på varför jag inte gillar smisk. Det är liksom "orelevant"
Just inom sex finns inget rätt eller fel (däremot lagligt eller olagligt) Antingen så är det skönt eller så är det inte skönt... Jag hoppas jag är så fördomsfri att jag inte förebrår eller är nedsättande mot andras sexliv/vanor...
Vänstern äger inte feminism så om du inte gillar den versionen av feminism är det synd att skänka bort hela uttrycket till "vänstern" som får dig att se "rött". Det verkar väldigt kontraproduktivt att ha olika ord för kampen för jämställdhet för varje politiskt parti.

Likaså att förutsätta att alla som kallar sig feminister (på till exempel ett internetforum) tillhör en viss politisk gren bara för att den grenen låter mest i media just nu.

Feminism är ju en målbild -jämlikhet. Ett visst politiskt partis feminism är den väg de tror leder till målet. Olika politiska partier ser olika vägar.
 
Vänstern äger inte feminism så om du inte gillar den versionen av feminism är det synd att skänka bort hela uttrycket till "vänstern" som får dig att se "rött". Det verkar väldigt kontraproduktivt att ha olika ord för kampen för jämställdhet för varje politiskt parti.

Likaså att förutsätta att alla som kallar sig feminister (på till exempel ett internetforum) tillhör en viss politisk gren bara för att den grenen låter mest i media just nu.

Feminism är ju en målbild -jämlikhet. Ett visst politiskt partis feminism är den väg de tror leder till målet. Olika politiska partier ser olika vägar.

Fast då väljer jag hellre ordet Jämställdhet än feminist. Alla dagar i veckan...
Jag är för jämställdhet men inte feminist.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp