Att vara någons referens

Min kompis rekryterar ibland, han ringer inte bara de referenser sökande angett utan letar reda på nuvarande chef och ringer den, även om sökande inte angett nuvarande chef som referens. Jag tycker det är fult (och det har jag sagt till honom) men han sa att ”annars får man ju inget äkta svar” 🤷🏼‍♀️
Ett märkligt resonemang egentligen. Om en sådan person hade ringt min förra chef hade han inte fått ett äkta svar. Hade han ringt min nuvarande chef och mina andra chefer hade svaren varit äkta, men inte från min förra. Då hade jag högst troligt inte fått jobbet. Nu använde jag inte förra chefen som referens, av förklarliga skäl, utan använde andra, som gav en samstämmig bild av mig oavsett var jag jobbat. Skulle jag söka nytt jobb nu skulle chefer och arbetskamrater kunna läggas till högen som kan ge en bra och rättvis bild av mig. Så frågan är vems svar som är äkta egentligen.
 
Ett märkligt resonemang egentligen. Om en sådan person hade ringt min förra chef hade han inte fått ett äkta svar. Hade han ringt min nuvarande chef och mina andra chefer hade svaren varit äkta, men inte från min förra. Då hade jag högst troligt inte fått jobbet. Nu använde jag inte förra chefen som referens, av förklarliga skäl, utan använde andra, som gav en samstämmig bild av mig oavsett var jag jobbat. Skulle jag söka nytt jobb nu skulle chefer och arbetskamrater kunna läggas till högen som kan ge en bra och rättvis bild av mig. Så frågan är vems svar som är äkta egentligen.

Ja, med tanke på att en av mina fd chefer försökte förstöra för mig så skulle det verkligen inte komma något ärligt svar därifrån!
 
En nuvarande chef har dessutom ofta ett konfliktande intresse av modell grande, som gör hen ofta olämplig som referent. Det är inte säkert att chefen har samma inställning till ärlighet och opartiskhet minst sagt.

Jag vet chefer som gärna ställt upp som referent åt nuvarande personal, åt både hållet att se till att en person stannar kvar (flika in medvetet saker som gör att rekryteraren blir tveksam) men även åt hållet att här har man chansen att bli av med en riktig sopa som man velat säga upp i åratal, bara man skönmålar tillräckligt hårt inför rekryteraren. Men såklart också de som gör det på ett mindre kontroversiellt vis.

Själv har jag alltid (3 tillfällen) tackat nej till att vara referent när det är personal jag vill behålla men öppnat möjligheten att vara referent vid nästa jobbyte om det är något jag är bekväm med.

Jag har aldrig blivit uppringd av en rekryterare för en underställds jobbsökande jag inte varit medveten om , det verkar i det närmaste helt barockt och på gränsen till avtalsbrott med tanke på de villkor som brukar gälla. (Alltså mellan rekryterande och kandidat)
 
Vad säger ni om följande scenario? Person A säger upp sig ifrån företag B efter ganska kort tid, kanske mindre än ett år och flyttar till en annan ort, ort C och tar tjänst på företag D. Efter en kort tid igen söker A jobb på företag B:s kontor på den nya orten. Hen har inte sin gamla chef ifrån företag B som referens, men chefen på företaget B på den nya orten ringer ändå den gamle chefen på företag B för en referens. Är det ok?
 
Den där frågan har jag fått vid 2 referenstagningar och ärligt svarat "förmodligen inte". Först tveksamt mottagande. Men efter att ha fått förklara har det inte upplevts som ett problem. Jag skulle förmodligen inte anställa någon igen som jobbat bra och engagerat i en verksamhet en längre tid och sedan slutat frivilligt för att gå vidare i sin karriär och sen kommer tillbaka igen, utan att det är väldigt noga utrett att inte anledningen att sluta kvarstår. Till samma verksamhet vill säga.

Jag har sett alltför många dåliga exempel på återanställningar som görs av bekvämlighet av ena eller båda parterna och slutar med ett nytt misslyckande och uppsägning inom kort. (Min analys är att felet inte är att anställa personen igen, utan det att man utan att analysera och tänka betraktar det som ett enkelt val som inte alls kvalificeras på samma nivå som andra kandidater.)

Förstår hur du menar, jag tänker på frågan ur ett annat perspektiv.
Jo, om personen arbetar på samma sätt och med samma inställning som hen gjort under sin anställning så vill jag tveklöst ha tillbaka hen i teamet.

För två månader sen återanställde jag en person som frivilligt sagt upp sig för annat jobb tre månader tidigare.
Hade vi inte noga gått igenom vad som fick hen att lämna och vad som lockade tillbaka så hade det aldrig gått, men det fungerar faktiskt alldeles utmärkt. I just det här fallet. Jag räknar med att det är ett undantag dock..
 
Vad säger ni om följande scenario? Person A säger upp sig ifrån företag B efter ganska kort tid, kanske mindre än ett år och flyttar till en annan ort, ort C och tar tjänst på företag D. Efter en kort tid igen söker A jobb på företag B:s kontor på den nya orten. Hen har inte sin gamla chef ifrån företag B som referens, men chefen på företaget B på den nya orten ringer ändå den gamle chefen på företag B för en referens. Är det ok?

Ja. Internt måste företag få kommunicera. Till och med bör kommunicera. Ser inte intressekonflikten där.
 
Förstår hur du menar, jag tänker på frågan ur ett annat perspektiv.
Jo, om personen arbetar på samma sätt och med samma inställning som hen gjort under sin anställning så vill jag tveklöst ha tillbaka hen i teamet.

För två månader sen återanställde jag en person som frivilligt sagt upp sig för annat jobb tre månader tidigare.
Hade vi inte noga gått igenom vad som fick hen att lämna och vad som lockade tillbaka så hade det aldrig gått, men det fungerar faktiskt alldeles utmärkt. I just det här fallet. Jag räknar med att det är ett undantag dock..

Jag tänker att det beror både på situation och bransch också, hur ett karriärval / jobbyte ser ut. Min slutsats är inte att det aldrig fungerar, utan att man inte bör falla i fällan att det är ett enkelt val som fäller alla andra kandidater utan vidare analys. Oavsett hur bra det var förra gången.
 
Vad säger ni om följande scenario? Person A säger upp sig ifrån företag B efter ganska kort tid, kanske mindre än ett år och flyttar till en annan ort, ort C och tar tjänst på företag D. Efter en kort tid igen söker A jobb på företag B:s kontor på den nya orten. Hen har inte sin gamla chef ifrån företag B som referens, men chefen på företaget B på den nya orten ringer ändå den gamle chefen på företag B för en referens. Är det ok?
Ja jag skulle nog räkna med att de pratar med varandra inom företaget.
 
Vad säger ni om följande scenario? Person A säger upp sig ifrån företag B efter ganska kort tid, kanske mindre än ett år och flyttar till en annan ort, ort C och tar tjänst på företag D. Efter en kort tid igen söker A jobb på företag B:s kontor på den nya orten. Hen har inte sin gamla chef ifrån företag B som referens, men chefen på företaget B på den nya orten ringer ändå den gamle chefen på företag B för en referens. Är det ok?
Det låter fullt rimligt. Liknande situationer där kollega på gamla jobbet söker till stället där jag är nu och HR/rekryterande chef vill ha min åsikt om personen har jag varit med om flera gånger. Jag tycker att det är informationshämtande på samma nivå som att jag frågar ut folk jag känner på en arbetsplats ifall jag söker jobb där. Alla sköter det diskret såklart.
 
Min kompis rekryterar ibland, han ringer inte bara de referenser sökande angett utan letar reda på nuvarande chef och ringer den, även om sökande inte angett nuvarande chef som referens. Jag tycker det är fult (och det har jag sagt till honom) men han sa att ”annars får man ju inget äkta svar” 🤷🏼‍♀️
Det kan jag nog förstå.
Men att uppge referenser utan att först fråga dem är minst sagt _överraskande_.
Ja vet en person som gjorde så, den chansade verkligen tokigt. Referenserna hade faktiskt inget bra att säga alls.
 
Ja, med tanke på att en av mina fd chefer försökte förstöra för mig så skulle det verkligen inte komma något ärligt svar därifrån!
Jag har så svårt att förstå varför man vill förstöra för andra människor så? Varför inte bara låta dig söka jobbet, berätta ärligt om dig och låta dig få jobbet? Varför måste man förstöra och vara elak?

I det här fallet var det lättare att bli av med mig än det riktiga problemet och en anledning var ju tvungen att finnas så att säga. Men med tanke på hur jag behandlades av arbetskamrat och chef och hela arbetssituation så mådde jag till slut så skitdåligt att jag såg att kliva ut framför ett tåg som lämplig åtgärd. Då tog jag istället en veckas sjukledigt och sedan jobbade jag en dag i taget tills min sista dag där två månader senare. Dagen efter min sista dag var jag på ny intervju på ett bättre ställe med löfte om att få börja en vecka senare, men eftersom jag är anställd med hjälp av Arbetsförmedlingen tar ju allt lite längre tid med deras pappersarbete så jag fick vänta en månad extra innan allt var klar. Sån ångest jag hade, jag var så rädd att de skulle ångra sig pga att pappersarbetet tog sådan tid och att de skulle uppleva att en anställning med hjälp av Arbetsförmedlingen är jooooobbig. Här stod jag och var redo att gå till jobbet bums, och så drog pappersarbetet ut på tiden!! Det är ju inte alls så lätt att få jobb som funktionsnedsatt, så hela arbetssituationen var sjukt påfrestande för mig.

Har jobbat där i över ett år nu och det känns bra och de är nöjda med mig, precis som de innan förra arbetsplatsen var. Jättemärklig händelse!
 
Jag har så svårt att förstå varför man vill förstöra för andra människor så? Varför inte bara låta dig söka jobbet, berätta ärligt om dig och låta dig få jobbet? Varför måste man förstöra och vara elak?

I det här fallet var det lättare att bli av med mig än det riktiga problemet och en anledning var ju tvungen att finnas så att säga. Men med tanke på hur jag behandlades av arbetskamrat och chef och hela arbetssituation så mådde jag till slut så skitdåligt att jag såg att kliva ut framför ett tåg som lämplig åtgärd. Då tog jag istället en veckas sjukledigt och sedan jobbade jag en dag i taget tills min sista dag där två månader senare. Dagen efter min sista dag var jag på ny intervju på ett bättre ställe med löfte om att få börja en vecka senare, men eftersom jag är anställd med hjälp av Arbetsförmedlingen tar ju allt lite längre tid med deras pappersarbete så jag fick vänta en månad extra innan allt var klar. Sån ångest jag hade, jag var så rädd att de skulle ångra sig pga att pappersarbetet tog sådan tid och att de skulle uppleva att en anställning med hjälp av Arbetsförmedlingen är jooooobbig. Här stod jag och var redo att gå till jobbet bums, och så drog pappersarbetet ut på tiden!! Det är ju inte alls så lätt att få jobb som funktionsnedsatt, så hela arbetssituationen var sjukt påfrestande för mig.

Har jobbat där i över ett år nu och det känns bra och de är nöjda med mig, precis som de innan förra arbetsplatsen var. Jättemärklig händelse!

Det var en me too-situation :meh: Men gubb:devil: lyckades inte.
 
Det kan jag nog förstå.
Men att uppge referenser utan att först fråga dem är minst sagt _överraskande_.
Ja vet en person som gjorde så, den chansade verkligen tokigt. Referenserna hade faktiskt inget bra att säga alls.
Jag råkade en gång ut för det, att en person (vuxen) som sommarjobbat några veckor med mig angav mig som referens. Jag var inte ens formellt chef, men hade mest erfarenhet och var något slags gruppledare.

Efter 3-4 år ringer någon som han hade sökt jobb hos till mitt privata nummer, och frågar om jag kan rekommendera honom, eftersom jag är hans huvudsakliga referens.

Det tog en stund innan jag ens fattade vilken person hon talade om, men då jag insåg det kunde jag ju verkligen inte rekommendera honom. Han var nämligen ganska minnesvärd på ett inte speciellt positivt sätt.
 
Angående att vara någons referens måste jag bara få berätta om en märklig händelse jag var med om. :laugh:

När jag var helt ny på mitt första jobb efter examen så gick jag bredvid min handledare i ett projekt. I det projektet fanns det en IT-konsult (man 60+) som skulle utveckla en del. Han var extremt märklig på flera sätt och under de två-tre veckor han var där innan han blev utkickad så hann han mer eller mindre sänka hela projektet. Han var minst sagt "initiativrik", men hans uppgift var liksom bara att utveckla efter väldigt tydliga krav. :meh:

På sin sista dag kom han förbi mig och skulle säga hej då. Först ville han out of the blue ge mig en kram vilket jag lyckades undvika, och sen frågade han om jag inte kunde tänka mig att vara referens åt honom någon gång. Blev så paff och sa väl typ "öh, kanske det" :confused: och så gick han.

Fick därefter höra en massa historier kring denna man som tydligen var rätt ökänd inom sitt område.

Hur som helst, ca 2-3 år senare ringer det från en statlig myndighet. Då har han alltså sökt jobb där och angett mig som referens! Jag kunde ju inte för mitt liv rekommendera denna man utan var helt ärlig med att jag dels inte var förberedd på att vara referens, och att jag absolut inte upplevde mig kunna vara en särskilt lämplig sådan i och med att min enda erfarenhet av att jobba med honom var under 2 veckors tid när jag själv var helt ny på jobbet och gick under upplärning.

Bara att ange en sådan person som referens tyder ju på att det inte kan finnas särskilt många som skulle kunna tänka sig att säga något bra om honom. :meh:
 
Bara att ange en sådan person som referens tyder ju på att det inte kan finnas särskilt många som skulle kunna tänka sig att säga något bra om honom. :meh:


Det har hänt att man får ta till 5'e eller 6'e back-up referensen, också..

Ena chefen flyttat, bytt jobb och är icke anträffbar som " chef på företaget" alltså så skulle man behöva söka upp en privat, vilket inte är ok enligt mig. Gruppledaren föräldrarledig. Inte heller ok att uppsöka under ledighet, imo.
Så får man titta ett par år bakåt.. Nån har gått i pension, någon annan dött :cry:, etc.

Man kan ha maximal otur också.

Nu har jag redan frågat vilka som kan tänka sig vara referens åt mig så småningom, fast jag inte ens tänkt att byta jobb. Om jag har åtminstonde 5-6 personer som kan tänka sig vara det, så kanske det finns 1 kvar när det är dax.
 
Det har hänt att man får ta till 5'e eller 6'e back-up referensen, också..

Ena chefen flyttat, bytt jobb och är icke anträffbar som " chef på företaget" alltså så skulle man behöva söka upp en privat, vilket inte är ok enligt mig. Gruppledaren föräldrarledig. Inte heller ok att uppsöka under ledighet, imo.
Så får man titta ett par år bakåt.. Nån har gått i pension, någon annan dött :cry:, etc.

Jag blev tillfrågad att vara referens åt en fd kollega nu under min föräldraledighet, och för min del är det helt okej! Jag hade inte velat behöva göra mer ”jobbrelaterade” grejer men referens är lite annorlunda tycker åtminstone jag. Så FL behöver absolut inte vara en no-go :)
 
TS: du har fått många bra tips i tråden, jag kan lägga till att fundera generellt över om du hade velat ha personen som kollega igen och i så fall säga det, och du kan också säga till referenstagaren att om den kommer på ytterligare frågor är den välkommen att kontakta dig igen (om det är det såklart ;) ). Det kan ju dyka upp saker hos de andra referenserna som referenstagaren inte fick via dig och som du kan ge din bild av.
 
En nuvarande chef har dessutom ofta ett konfliktande intresse av modell grande, som gör hen ofta olämplig som referent. Det är inte säkert att chefen har samma inställning till ärlighet och opartiskhet minst sagt.

Jag vet chefer som gärna ställt upp som referent åt nuvarande personal, åt både hållet att se till att en person stannar kvar (flika in medvetet saker som gör att rekryteraren blir tveksam) men även åt hållet att här har man chansen att bli av med en riktig sopa som man velat säga upp i åratal, bara man skönmålar tillräckligt hårt inför rekryteraren. Men såklart också de som gör det på ett mindre kontroversiellt vis.

Själv har jag alltid (3 tillfällen) tackat nej till att vara referent när det är personal jag vill behålla men öppnat möjligheten att vara referent vid nästa jobbyte om det är något jag är bekväm med.

Jag har aldrig blivit uppringd av en rekryterare för en underställds jobbsökande jag inte varit medveten om , det verkar i det närmaste helt barockt och på gränsen till avtalsbrott med tanke på de villkor som brukar gälla. (Alltså mellan rekryterande och kandidat)
Ja, jag brukar använda förra chefen/arbetsledaren som referent. De har ju ingen personlig vinning/förlust i att vara ärliga.
 
Vad säger ni om följande scenario? Person A säger upp sig ifrån företag B efter ganska kort tid, kanske mindre än ett år och flyttar till en annan ort, ort C och tar tjänst på företag D. Efter en kort tid igen söker A jobb på företag B:s kontor på den nya orten. Hen har inte sin gamla chef ifrån företag B som referens, men chefen på företaget B på den nya orten ringer ändå den gamle chefen på företag B för en referens. Är det ok?
Det skulle jag utgå från att det görs.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är på väg tillbaka efter utmattning och ska efter en längre tid på 75% sjukskrivning nu börja jobba 50%. Det är jag själv som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 256
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Twihard
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 795
Senast: mars
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp